Padirac skrev 2020-12-19 18:46:10 följande:
Så nu är du med på att gå den långa vägen med att lära sig vad politisering betyder - ja, det funkade ju med ministerstyre, så det går nog den här gången med.
'Finns oerhört mycket data' får mig faktist att tänka på Donald's språkdräkt - men inte enbart på Donald..
Men, på vilket sätt menar du att regerings politik direkt har gett upphov till de brister i äldrevården som coronakommissionen lagt fram?
Det märkliga - i ordets egentliga betydelse - är att du likställer en kritisk syn på systemets förmåga att hantera en kris av detta slag med ett försvar för någonting annat. Du vill utkräva politiskt ansvar, vilket är samma sak som reprimander eller krav på avgång, jag vill se vilka mekanismer i systemet som skapat de brister som finns i svenska förvaltning, för jag anser att detta är det som kan förändra systemets förmåga.
Men shit, systemets förmåga eller brist på förmåga skiter vi i, vi sätter in grabbarna på avbytarbänken som skriker på tränaren och lagkapten, då j*vlar kommer vi att klara den här matchen - knappast säger jag, det är mycket större utmaningar än så landet Sverige står inför vid en civil kris som denna.
Jag vet inte om jag lyckades lära dig vad lagen mot ministerstyre innebär. REgeringen har rätt så stora möjligheter att styra myndigheterna, men får inte lägga sig i enskilda ärenden. Det är en del av det hela + att enskild minister inte kan gå in och peta i saker utan att ha regeringen med sig. Typ.
Har du hört talas om att sosseriet brukar gå till val på slogan:"Vård, skola, omsorg". Du verkar inte vara helt överens med regeringen om hur lite makt de har. Decennier av dåliga regeringar har tagit oss hit, till större delen sosse-regeringar då. Då är det ändå just sosse-regeringar som lovat runt men hållit tunt, när det kommer till vård.
Ja, det är rimligt att kräva ett politiskt ansvar för den situation de försatt oss i. Om man låter detta passera så kommer ingen förbättring att ske någonsin. Trappor städas bäst uppifrån.