Padirac skrev 2020-11-13 14:08:15 följande:
Vad avser du med 'Sveriges förhållanden'? Det jag menar är framför allt ramarna som ges av förvaltning, lagar , regeringsformen, myndighter och sen arbetsförhållanden sociala förhållanden, boendeformer.
Inom dessa ramar har riksdag,regering, myndigheter och befolkning saker som kan göras och saker som inte kan göras här och nu.
Hur jag skulle vilja ha det? Jag skulle önska att krislagar som nu inte skulle omfatta bara krig och krigslikande situationer, att civilförsvar och beredskap byggdes ut. Inget av detta kan göras här och nu med de ramar som 'Sveriges förhållanden' ger.
Hur skulle du vilja ha det? Vill du förändra förvaltningsmodellen, lagar, eller andar saker? Vilka av de sakar du vill förändra anser du att det går att göra här och nu med de ramar 'Sveriges förhållanden' ger?
Jo jag har som sagt förstått alla brister, men poängen är fortfarande att vi inte har råd att vänta på att bristerna dras i långbänk. Det duger inte med att bara konstatera att vårt system suger och behöver ändras. Pandemin är här nu, och folk dör som flugor nu. Och att låta folk smittas och dö för att våra "ramar" inte är anpassade är en väldigt dålig ursäkt.
Så det du säger är att vi bara ska acceptera att våra "ramar" suger och låta smittan härja fritt i några år tills man diskuterat klart?
Hur jag skulle vilja ha det är väldigt enkelt,
Sluta snacka och börja göra något, diskussioner och utredningar löser inte problemet nu,. det löser möjligen framtida problem för nästa pandemi men inte den vi redan sitter i.
Sluta låtsas som att rekommendationer löser allt, det är uppenbart att de inte efterlevs och då behöver man agera, inte bara fortsätta rekommendera. FHM och regeringen kan rekommendera bäst de vill, så länge de inte följs så är de totalt värdelösa.