FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-29 21:49:04 följande:
Du menar det där inslaget som spelades in 2016? Ja, det är fräckt hur media manipulerar allt!
Skönt att läsa i denna tråd om att det inte finns någon trängsel i Sverige. Då har de rätt, de som påstår att munskydd inte behövs, för det viktigast är ju att människor kan hålla avstånd! Då behövs ju inte munskydd. Så skönt,
media ljuger, facebookgruppen för Ullared ljuger,
mina släktingar och vänner i Sverige ljuger, så härligt att veta, då har jag oroat mig helt i onödan.
Jag har föresten själv varit i Ullared på affär en gång för väldigt länge sedan. Minns inte vad det var jag behövde, men jag var på besök i närheten och åkte dit till någon stor affär (minns inte vad den hette). Det var ingen trängsel alls! Hittade tyvärr inte något jag ville ha, så köpte ingenting, men jag tror absolut på de som säger att det inte är någon trängsel där, för jag såg ingen trängsel alls när jag var där. Har för övrigt varit på besök i Ullared en annan gång, trevligt ställe, men då var jag aldrig på någon affär.
Det svänger fort ser jag.. det beror säkert p åvilka media du konsumerar. Det är bra att ta del av olika media så du får en mer heltäckande bild av vad som händer. Men det är å andra sidan ganska meningslöst utan en källkritisk läsning och förståelse för att samhället inte är svartvitt utan mångfacetterat.
Hoppas du kan hålla dig sams med dina släktingar och vänner och att de inte tar illa vid sig av att du kallar dem lögnare i en öppen tråd på internet.
FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-26 19:47:49 följande:
Naturligtvis ger media inte en 100% korrekt bild av hur det är. Men ljuger dom verkligen ihop ALLA skildringar av trängsel på affärer, badstränder, klubbar, tåg etc?
Jag har hört att på de flesta ställen i Sverige håller folk avstånd etc och är försiktiga, visst.
Men, enligt media och folk jag känner i Sverige, tillåts stormarknader att vara öppna utan begränsning på antal människor, utan användande av munskydd eller handsprit här och var, allmänna kommunikationsmedel har ingen gräns för hur många som får trängas på samma buss och inget tvång på munskydd.
Inga munskyddskrav för frisörer, taxi och liknande. Klubbar, restauranger, gym etc får vara öppna. Inget krav på att ta kontaktuppgifter för att underlätta smittspårning sen.
Träffas man en stor grupp hemma hos någon och inte håller avstånd, inga böter.
Naturligtvis händer det här också ibland att det är trängsel, folk står för nära varandra etc, men inte så ofta, för det är dryga böter om man inte sköter sig. Dessutom har folk här munskydd ute på stan, i affärer, på bussar etc.
Så, media i Sverige skildrar att det ibland är trängsel på vissa platser. Och inget påbud om munskydd. Det har skrivits så pass mycket om det, så det tror jag att man kan tro på.
Där jag bor är det väldigt sällan trängsel någonstans, och folk bär munskydd. Många ställen, restauranger etc är stängda.
Även här sker den mesta smittan hemma. Men det innebär ju att någon i hushållet varit någon annanstans och blivit smittad där. Hos sjukgymnasten, på gym, på jobbet, på mataffären osv.