Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Tow2Mater skrev 2020-10-24 22:33:13 följande:
De verkar ha svårt att definiera mål och strategi, och skillnad mellan dem. Att man pratar om strategi, och sen hänvisar till "målen" som man inte ens nämnt. Och 'övriga negativa konsekvenser'? vad betyder det?
Om målet är (eller ett av dem?) (enligt vissa här) är att sakta ner förloppet för att inte överbelasta sjukvården, det är ju iallafall enligt min förståelse nåt helt annat än att 'minimera dödlighet och sjuklighet'?
Jag ger mig, det kanske bara är jag som anser de borde vara mycket tydligare. T ex WHO har en tydlig definition av sin strategi och mål.
Text från länken med målen först;
att minimera dödlighet och sjuklighet i hela befolkningen och att minimera övriga negativa konsekvenser för individen och samhället
För att nå dessa mål används medicinska och icke-medicinska åtgärder samt kommunikationsinsatser.
Hur åtgärderna leder till målen;
På detta sätt kan sjukligheten minska och belastningen på sjukvården och samhället lindras, då andelen sjuka vid ett givet tillfälle (kurvans topp) minskas.
Vilka övriga negativa konsekvenser som uppstår var och är säkerligen inte helt lätt att förutse, - tex var toapapper en bristvara och det kunde möjligen ge negativa konsekvenser precis som den tydligt negativa konsekvensen av frånvaro av beredskapslager gjorde att vård och omsorg saknade skyddsutrustning och mediciner.. vilka ytterligare negativa konsekvenser som kommer fram under pandemins återstående tid får v helt enkelt se. Men FHMs uppdrag är att se till hela folkhälsan, inte enbart smittskydd som tidigare smittskyddsinstitutet hade som avgränsat uppdrag. Rätta mig om jag ha fel.