FDFMGA skrev 2020-11-14 18:52:06 följande:
Nja, det är en viss skillnad på Sverige och USA, i Sverige vurmar högerpopulisterna för munskydd och lockdown medan högerextremister i USA tycks vurma för Trump, oavsett vad han tutar om för tillfället.
Nåväl, ett nytt modeinslag bland munskyddsbärare i Stockholm tycks vara att bara täcka munnen och alltså lämna näsan bar - men dessa kanske har drabbats av nästäppa och utgår från att viruset inte kan attackera dem näsborrsvägen.
Däremot tycker jag inte att frekvensen av munskydd har ökat särskilt. Ingen tycks ha uppfattat pangdemistikonen Lötvalls locktoner om att med munskydd på så finns det möjlighet att få trängas ordentligt på bio med mera.
Personligen så tror jag att lötvalleffekten är förklaringen till att länder med munskyddstvång drabbas så hårt av covid-19, alltså att munskydden blir ett alibi för att försöka undvika trängsel.
Det kanske är jag som är dålig på att googla, men hittade inget när jag sökte på högerextremister - Sverige - Corona - munskydd.
Jag har inte någon insyn i högerextremistiska kretsar i Sverige, men det kanske du har. Så vet inte om det stämmer det du säger.
Googlade på Lötvall, verkar vara en allergiexpert i Göteborg som säger att många studier tyder på att det är bra att använda munskydd. Förstår inte varför du mästrar om det. Han är långt ifrån den ende läkarexperten att säga det. Och hittade inget om att Lötvall tyckte att om man bär munskydd, kan man trängas. Vet inte vad du fått det ifrån. Är det din personliga tolkning?
Sedan kommer du med dina personliga iakttagelser om vissa munskyddsbärare i Stockholm, kul, men ganska anekdotiskt.
Då kan jag också komma med några anekdoter - där jag bor är det munskyddstvång i vissa sammanhang, människor är bra på att hålla avstånd och i situationer där det inte är obligatoriskt med mask, är de som bär dem speciellt bra på att hålla avstånd.
Där min kompis i Spanien bor, respekterar alla att hålla avstånd, dessutom har de munskydd när det finns människor i närheten. Detsamma gäller där min kollegas släktingar i Italien bor.
Hur kan det vara så ofattbart - i de allra flesta länder är de främsta råden, håll avstånd och tvätta händerna noga. Gå i karantän om du har Corona eller någon du varit nära har Corona, stanna hemma om du har symptom. Jobba hemifrån så mycket som möjligt. Undvik folksamlingar. Träffa ingen utom hushållet.
Dessutom, som extra råd, använd munskydd när du tvingas vara nära andra, speciellt inomhus (buss, affärer etc) men även utomhus.
Det är ju en intressant teori, liknande råttan i pizzan, men jag har aldrig sett eller hört talas om att någon inbillat sig att munskydd ger ett frikort för trängsel, eller är i stället för att hålla avstånd.