Dr Nail skrev 2022-02-25 23:09:52 följande:
Vadå "avancerat språk"? Vem har klagat över det? Jag märker inget språkligt avancerat i deras sätt att kommunicera; det är att de uttrycker sig mystiskt som är problemet. Man tolka dem lite som man väljer, som Nostradamus ungefär.
tex Pope hånade mig svårt för att lyfta att språket ibland kan vara svårt att förstå.
Och att språket är svårt för dig och mig, har inget med att det skulle var mystiskt,utan att det är ett tekniskt språk som inte kan göras enklare.
För görs det enklare, så kommer förmågan att tolka det dom säger till nått som de inte ens säger.
Och inget av vad FHM sagt eller kommer säga, kommer en snudda på att var vagt som Nostradamus.
Utan det enda du berättar där är att du inte har vilja att förstå vad FHM vill säga när det går mer tekniskt.
Och när den viljan försvinner av dig, så deltar du inte längre i en diskussion om vad FHM faktiskt säger.
Och efter den punkt så deltar man inte heller i en saklig diskussion om COVID-19.
Padirac skrev 2022-02-25 23:14:19 följande:
Du missar en del av de punkter CK tar upp. Här kommer en del av det du inte pekar på.
Lagarna som styr krissituationer borde har varit på plats 2010. 2014. 2018 .. de fanns inte våren 2020 ... men ingen regering har gjort någonting efter att de förslag om en civil krislag inte fick stöd av riksdagen i slutet av 00-talet, kritiken mot att de civila krislagarna saknades är hård.
Vidare har hanteringen inte varit katastrof, det visar den låga överdödlighet som Sverige har.
Nedstängningar och lockdowns var det bra att Sverige inte tog till, det där ledarkapet som pekar med hela handen tror de inte på - utan det mjuka i att låta folk ta ansvar, men råden skulle varit rakare och tydligare, det var bra att skolor och förskolor höll öppet.
Det finns betydligt mer att referera från CKs pressträff och deras publicerade material - i stort kritiserar CK FoHms lösa råd och avsakanden av civila krislagar, den decentraliserade förvaltningsmodellen...
Tänk att CK tar upp just det som många i tråden har avfärdat av olika anledningar - svårigheter med förvaltningsmodellen, lagar, styrkan i råd och rekommendationer istället för stränga nedlåsningar och att det trots alla brister i den civila krishanteriongen och strukturella bristerna inte lett till en katastrof vilket den för Sveriges del mycket låga överdödligheten visar.
Det finns mer som sagt..
Idag inser vi att det inte finns en vilja att se på frågan annat än det är FHM fel och att det främst är Regeringens fel, fast än vi alla vet att Regeringen har inte har ett direkt styrande över FHM.
Inte ens när regeringen skulle ändrar FHM uppdrag, så förlitar sig FHM på vetenskapliga fakta, beprövad erfarenhet avsett.
Detta med Eurostats statistiken och vart Sverige hamnade, det är fakta som är förödande för den mesta av kritiken som kommit upp i tråden av klustret.
Och nu vill de diskutera att språket är svårt, nått som jag berättade för flera år sedan och fick svår kritik för och förlöjligande över att jag inte förstod.
Och vem är det nu som inte förstår och ser det som en sak och lyfta, jo kommissionen, som jag förekom med flera år.
Och det är inte första gången jag förutspår såna här saker åratal före.
Och tänk all saklig kritik man kunde gett, men det var ingen sensation över den kritiken.
Så de övergav den, och nu står vi här med Eurostat som berättar en tydlig sak, som vi ska nu ska glömma av.
Ingen glömmer detta, dock är det sjukt att när vi var 8:e i världen på per capita död, så var de exalterade över detta.
Och nu när vi är på 56:e plats på per capita död, vill de inte ens se det är en framgång.
Vad beror på detta, ville man det skulle gå dåligt för Sverige, eller ad är det som gör att man inte kan erkänna att vi faktiskt gjort det bra efter den initiala smittan och den hand vi blev tilldelade oss.(Det är nu man jämför med våra grannar, som också bara testade för den medicinska nyttan och med extremt få tester tillgängliga, utvecklingen efter bevisar också att de inte var i närheten av vår initiala smitta och den hand vi blev tilldelade(men jag vet, det ska vi glömma av också....))