Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Ja, det var det verkligen, men jag orkar inte heller förklara alla delar. Vi har ju förklarat det förut. Och om man INTE bor i landet, så bör man förstås vara försiktig med att påstå att man exakt vet hur det är där just nu.
Och jag ser ingen skillnad på möjligheten att upptäcka smittade personer innan de visar symptom i Sverige jämfört med Finland. Det ÄR svårt att upptäcka dessa. Möjligtvis genom smittspårning och det gör vi i Sverige också. Och Tegnell har förstås rätt i om han säger att det hjälper om man alltid håller avstånd.
Jag har inte kommit med några påståenden alls om hur det är i Sverige, jag påpekade bara att de illvilliga ryktena om sjuka som går på jobb härstammar från svensk media, inte finsk. I övrigt försöker jag sammanfatta och dra slutsatser av det som FHM säger på sina pressträffar.
Smittspårningen ger mera information i ett läge med låg smittspridning än med hög. Ett exempel jag minns var ett litet sällskap som hade en gemensam middag. En av deltagarna insjuknade följande dag, senare flera av de andra. Om man då är i ett läge med låg smittspridning, ingen av de andra känner till någon insjuknad, då är ju det mest sannolika att de alla blev smittade av samma middagsgäst. Om det i stället hade varit hög smittspridning i samhället, alla har någon smittad kollega eller tränarkompis eller barn, då är det ju betydligt svårare att veta exakt var alla blev smittade.