FuckGoggleAskMe skrev 2022-01-22 22:46:43 följande:
För mig handlar det om trådens ämne, huruvida man är kritisk mot Sveriges handhavande av pandemin eller inte. Mansplaina inte för mig hur jag ser det!
Inkrökt kritik? Vill inte nödvändigtvis upprepa allt jag skrivit innan flera gånger, utan kritiserar nu det som händer nu, är det underligt? Så bristen på protokoll under högprofilmöten under en epidemi avfärdar du som jakt på post-it-lappar? Låter inte som om du tycker arbetet med pandemin i denna grupp är särskilt viktigt i så fall.
Om inte kritiken har en saklig grund, saknar fakta eller annat liknande, vad är då en sådan kritik värd?
Men det är här man lyfter jag får ha min egen åsikt, men vad är en åsikt värd om den inte är saklig?
Padirac skrev 2022-01-22 22:51:15 följande:
Kopplingen du gör mellan regeringstrogna och de som 'svamlar om högerextremister, populister, pangdemister, SDsvans, politisk agenda etc etc' gör mig mycker fundersam på vad du egentligen tror om regeringstrogna och de som är ... kanske kan de kallas regeringsfria eller regeringskritiska .. notera att jag inte skriver kritiska mot regerningens hantering av pandemin utan just regeringsfria eller regeringskritiska.
Det är skillnad på regeringskritiskhet och att vara kritisk mot hanteringen av pandemin som jag ser det. Kritiken som bygger på det förra är politiserad snarare än saklig eller relevant eller inte missriktad eftersom resultatet av hanteringen inte är sämre än de regeringar och myndigheter som påstås göra ett bra jobb.
Men vi är säkert ense om att vara oense om det också.
Det enda man hör där av den användaren, det är politisk slagord, över en fakta baserad diskussion om vad FHM faktiskt lyckats med och misslyckats med.
Hur många varv har de försökt ge skulden på en pandemi som är över hela jorden på Regeringen, en Regeringen som inte ens tar dessa smittskyddsbeslut i en mer form än följa FHM.
Kanske där h*n bor så är det regeringens fel och försöker projicera detta på Sverige.
Kommer så väl ihåg hur dåliga Sverige var för de var på 8:e platsen, det är inte alls lika muntert över detta nu när vi ligger på 58:e plats, det är nästan man får känslan av att man vill ett svårt misslyckade skulle ske, och inte det omvända som nu skedde.
Och den stora frågan är varför är det så, tycker man så lite om Sverige, eller vad är det frågan om där tro?
FuckGoggleAskMe skrev 2022-01-22 23:04:18 följande:
Kritik som bygger på regeringskritik? Ämnet för tråden, och det jag skrivit om, är kritik mot pandemihanteringen. Har du missat det?
De som alltid försvarar regeringen beskyller inte nödvändigtvis andra för att vara högerpopulister, men i denna tråd har det varit så. Och naturligtvis håller jag inte med om ditt inlägg.
DU kanske inte vet om att det är inte Regeringen som styr frågan, utan andra myndigheter, allt Regeringen gör är att implementerar det som kommer av FHM.
Hur kan det vara så svårt att förstå?
Undrar då vi gått igenom detta innan och att vi inte har ministerstyre.
Padirac skrev 2022-01-22 23:35:20 följande:
Så du likställer 'de som alltid försvarar regeringen' med 'regeringstrogna'med de som kritiserar kritik som bygger på missriktad kritik mot enskilda företrädare för myndigheter, ej relevant kritik som ej tar hänsyn till lagar och förvaltning?
Istället för att bemöta kritiken så haglar det av personliga påhopp med omfattande trådrensningar och avstängningar och samma typ av argument som högerpopulister och alternativhögern har i osaklig kritik mot regeringar och förvaltning.
Och så ännu mer personliga påhopp och avstängningar istället för diskussioner om hantering av pandemin och förutsättningar för hantering av pandemin.
Kritiken mot hanteringen av pandemin är enligt min uppfattning undermålig då den är missriktad mot enskilda personer, osaklig och i mycket inte relevant för de presmisser som regering och myndigheter har.
Det är möjligen skillnad i att en del kritiker diskuterar utifrån hur det borde vara och andra i tråden diskuterar hur det faktisk är, jag menar att det förra inte är relevant och är missriktat. Lite som att gnälla över att månen inte är en ost och att någon borde åkt dit och tagit hem osten...
Varje gång vi frågan om vart politiken kommer ifrån i dessa trådar, så har de alltid slagit ifrån sig.
Men ändå hamnar vi på exakt samma punkt om och om igen, och i den osakliga populismen och andra diskussionstekniker över att se vad som är vad i pandemin i Sverige.
Padirac skrev 2022-01-22 23:54:31 följande:
Själv uppfattar jag just de argument som bygger på 'regeringstrogna' och diverse påståenden om mörkade strategier och mål och nu mötesprotokoll som politiserade snarare än kritiska mot hanteringen av pandemin.
Jag uppfattar det som att en del av kritiken bygger en oförmåga att skilja på person, situation och koncept - och när detta påpekas blir det grinigt och avstängningar.
Men jag är helt överens med din uppfattning om att det inte skulle gjort någon som helst avgörande skillnad på såväl hantering av pandemin som resultatet om Sverige haft en annan regering - dels för att varje regeinge är bunden av lagarna eller avsaknad av lagar och för att ansvar och hantering i sak i mycket är delegerat till myndigheter och organisationer/utförare.
Kritken är kanske riktad mot att det borde vara annorlunda? Men nu är det ju inte annorlunda utan de tär så som det är med lagar, förvaltning, ansvar osv...
När jag hör någon säger regeringstrogna, så tänker jag projicering och som en attack istället.
Och att vi ska glömma av att det är fakta som styr ämnet.
FDFMGA skrev 2022-01-23 07:51:32 följande:
Ja, fast om det handlar om språkliga tillkortakommanden så kan ju viljan finnas men förmågan saknas.
Jag tycker det är lite gulligt med benämningen "regeringstrogna" på Familjelivsnivå, kanske för att jag mest associerar till inbördeskrig, typ "regeringstrogna styrkor försvarar presidentpalatset mot rebellerna". Men många kritiker av regeringen tar ju sig själva på största möjliga allvar, till exempel hen som tror att den socialdemokratiska partiapparaten minutiöst bevakar allt hen skriver och omedelbart beordrar sina handlangare här på FL att försöka avleda uppmärksamheten från hens lika briljanta som regeringskritiska inlägg.
Det finns ju folk till allt
Hehe, underbar observation.