AndreaBD skrev 2020-09-28 11:43:44 följande:
Då har vi kanske olika erfarenheter när det gäller handlandet. Har knappt sett någon ha problem med det. Annars har jag sett det mesta. Jag jobbade nämligen lite i hemtjänsten på somrarna när jag pluggade.
Och jag har sett allt ifrån sån hemtjänstpersonal som faktiskt hade svårt med språket till brukare som inte ville ha färgade personer för att de var "äckliga" (alla med mörk hudfärg alltså, inte bara just den personen), eller att nån påstod att jag inte kunde svenska för att de antigen störde sig på min lätta brytning, eller också så hade en man skrikit i luren i telefon så att jag inte hörde någonting tillfälligt. Många är förstås dementa och det är inte lätt. ;)
Fast du har kanske inte sett så mycket av hur dina kollegor betedde sig hos kunderna, eller när dom handlade.
Det finns säkert flera besvärliga och fördomsfulla kunder, men jag skulle ju gissa att de flesta är ganska vanliga medelsvenssonkunder, utan demens. Dvs ganska representativa för befolkningen över lag.
OT Jag har också jobbat med något liknande hemtjänst, två somrar när jag pluggade på universitetet, fast det var lite annorlunda då. Liten ort, länge sedan och få invandrare (hade nästan ingen invandrad kollega). Min arbetsgivare var ett ålderdomshem och jag såg till åldringar på stan som bodde hemma. Mina arbetsuppgifter var olika, hissa en polioskadad kvinna i säng med maskin och klä om henne, stryka skjortor hos en blind man, se till att några tog sin medicin, kolla att några mådde bra och inte hade tappat kontakten med verkligheten helt, dricka kaffe och prata. En del av dessa arbetsuppgifter tror jag har ersatts av trygghetslarm i dag. Åldringarna har en larmknapp plus någon som ringer och pratar en gång om dagen. Klar försämring, ingen kontakt med någon som kommer och dricker kaffe, bara ett telefonsamtal.
Min gamla släkting hade massor av olika hemtjänstsarbetare, en del diskuterade politik och stekte våfflor (min släktings favorit!), en del var respektfulla och vanliga (svenskar såväl som invandrare), en del var respektlösa och handfallna (utländska män) och så fanns det folk som menade väl men gjorde fel, som kvinnan som kokade upp ett par buljongtärningar, slängde i några frysta ärtor, och trodde hon fixat en adekvat middag för min släkting, för hon trodde att gamlingar äter ju ändå inte så mycket ... fast när jag lagade middagen (med starka kryddor) åt min släkting lika mycket som jag.
Nej, ursäkta, detta var helt OT, men blev lite triggad av tidigare inlägg.
Och ja, jag såg att min släkting skrev handlingslistor som blev väldigt konstigt utförda.