FDFMGA skrev 2020-05-29 18:52:06 följande:
Det finns så många dimensioner i den här debatten och åtskilliga av dessa är inte bara obegripliga för dig och för mig utan även för smittskyddsexperter.
Hur smittsamt är viruset egentligen? Varför så stor skillnad mellan Stockholm och Skåne? Kan det vara så enkelt att viruset i stor utsträckning spreds med hemvändande turister, fördes till Järvaområdet med taxiförare som skjutsade hem turisterna och därefter återvände till Järvaområdet och att det från Järvaområdet spreds till äldreboendena.
De åldreboenden jag har besökt har nästan uteslutande haft personal med invandrarbakgrund och det är ju ingen hemlighet att det bor många invandrare i Järvaområdet.
Nej, jag har inte sett någon som varit odelat positiv i den här debatten, men - tror jag - det finns en annan dimension i debatten som handlar om hur man ser på människor, om man tror på upplysning, att människor är solidariska med andra eller om man tror att vi måste styras av en auktoritet som bättre än vi själva vet vårt eget bästa och som genom lagstiftning ser till att straffa dem som inte följer det auktoriteten bestämt.
Jag har förresten ingas problem att se att det finns stora nyansskillnader bland dem som försvarar Sveriges linje och likaså bland dem som menar att den är oförsvarlig. Men jag har heller inga problem med att se att en del av dem som anser att Sveriges linje är oförsvarlig i vanliga fall brukar hålla sig till trådar där de anser att regeringens invandringspolitik är oförsvarlig och den här gruppens färgseende är en smula outvecklat: Antingen är allt svart eller också är allt vitt.
Så ur det perspektivet så förvarar du och jag regeringen och FHM till 100 procent.
Hm.... jag brukar vilja ha mer fakta, framför allt om jag skulle fördöma något . Det är mycket vi inte vet ännu, när det gäller viruset och överhuvudtaget situationen att vara i en pandemi. Vi vet inte vad som händer med samhället, med ekonomin, hur barn och andra känsliga grupper i samhället påverkas av den här situationen.