Tesssalina skrev 2020-05-26 17:20:54 följande:
Nu kom denna pandemi väldigt plötsligt, men med lite framförhållning skulle det absolut gå att ordna både digital undervisning och den vanliga utan att lärare måste dubbelarbeta. Redan nu finns ju föreläsningar/lektioner av duktiga lärare (Både svenska o internationella) på videoklipp på nätet. En lärare kan i princip hålla föreläsning för 7 miljarder människor, bara de alla har tillgång till nätet. Standardiserade prov, typ nationella prov, kan utgöra någon slags mätare och avstämning av hur väl man tagit till sig undervisningen (avstämningar kan även göras med tätare intervaller, digitalt, på standardiserade quiz/prov för att eleven själv ska se hur den ligger till). Sverige skulle kunna ha en lärare (eller några stycken ) som jobbar heltid med att distribuera digitalt material till intresserade. För yngre barn kan då föräldrarna förväntas vara delaktiga i att se till att deras barn verkligen kollar på videolektionerna och gör avcheckningsprov. Man växlar helt enkelt om till digital undervisning vid behov och gör avcheckningar och slutprov för att kunna få ett betyg. Detta skulle vara enkelt att ordna, bara viljan finns. Tror dock att många lärare är emot detta för att de tror att de riskerar jämföras med bättre, digitala lärare.
Vi HAR gjort det. Vi har ändå allt klart för det fallet att det skulle bli så att eleverna blir hemma. Vi har dessutom haft distansundervisning tidigare då vi jobbar med hemmasittare. Men en liten specialskola har förstås inte samma situation som en stor skola. Där kan det vara svårare.
Och det som du spekulerar om hur man kan göra - vi har ju kommit mycket längre än så. Vi har i flera år testat olika plattformer och jag tror att ganska många skolor i Sverige har det digitala på plats. Jag tror att många t.ex. använder g-suite, och då främst google-classroom där man har alla dessa funktioner som du beskriver.
Och framför allt så jobbar vi också med en plattform där vi har material. Man behöver inte ha någon lärare som sköter det, det finns flera digitala plattformer där allt finns på plats och där man bara kan plocka.
INNAN dess så har vi ju också jobbat med material ifrån internet. Jag har gjort det i minst 10 år. De här nyare sakerna bara underlättar lite, sorterar åt oss, så att vi inte leta upp varje klipp, varje grej för sig. Men att visa videolektioner och alla möjliga digitala resurser - det är minst i 10 år man har gjort.
Största problemet är att det blir så opersonligt för barnen och att inte alla barn klarar att ta ansvar för ett sånt självständigt arbetssätt. De brukar också tycka att det är tråkigt. De behöver den personliga kontakten, både med läraren och med kamraterna. Och även barn är vanemänniskor. Om de är hemma nån gång ibland, då brukar de inte sköta skolarbetet så bra. Egentligen är det inget problem för lärarna. Förutom att vi ju sedan har elever som inte jobbat ordentligt hemma, och måste fixa det igen.