Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Tror inte det handlar om byråkrati eller oflexibilitet utan regioner och kommuner har bestämt att det är bäst att äldre på äldreboenden i behov av syrgas flyttas till sjukhus. Jag har en vän som jobbar som sjuksköterska på ett äldreboende som
haft en del patienter som dött av Covid-19 men där har vårdtagarna dött innan de har fått andningssvårigheter och varit i behov av syrgas.
Själv anser jag att det är självklart att människor som är i behov av syrgas ska få detta.
Det är ju inte regioner och kommuner utan det måste ju ha bestämts centralt eftersom socialministern meddelade detta på en presskonferens. Det finns förstås mycket tolkningsutrymme kvar där. I bästa fall tolkar man det väl så att man inte ska skicka gamla till sjukhusen i onödan, framför allt inte såna, där man vet att de inte skulle överleva intensivvård och där man kan sköta annan vård mycket mer skonsamt på t.ex. äldreboendet.
Men det är klart att man ska se till människornas bästa. Precis som man ska göra när det inte är Corona. Även annars avgör man ju vad som är rimligt att utsätta en gammal människa för. Jag menar man ska inte sätta in vilka tuffa intensivåtgärder som helst på gamla människor, men självklart ska de ha tillgång till allt som kan hjälpa. Inklusive syrgas, självklart.
De fick ju frågan om just syrgas på äldreboende på en presskonferens och det var Taha Alexandersson som sa att det självklart kan och ska ordnas. Om det sedan funkar som det ska överallt, det är jag inte så säker på. Men det måste man förstås genast rätta till ifall det inte fungerar överallt. Jag tycker det ska prioriteras för det mesta andra!