FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-30 23:54:07 följande:
Ja då har jag väl missat det i tråden.
En släkting till mig, en sjuksköterska i Sverige var lite förvånad över att vi testat oss en lördag och fick svar söndag, för just där hon jobbar var det stängt på helgen. Det tycker jag är en hörsägen som är tillförlitlig och som innebär att i alla regioner är det tydligen inte möjligt att testas under helgen.
Ska man inte lita på hörsägen utan alltid ha förstahandsinformation, blir det ju komplicerat med det mesta. Likaså med din bekräftelse, det har jag inte upplevt själv, så ska jag tro på det?
Ja, du har nu fått information från två olika källor - att din släkting sagt att det ställe där denne arbetar har stängt under helgen och att en annan person sagt att denne har direkt erfarenhet av att provsvar getts under helgen i Sverige.
Andra i tråden har nu fått information att du har hört att det inte går att få provsvar underhelgen eller att det är ovanligt och så har de fått information att en person har direkt erfarenhet av att provsvar getts i Sverige under helgen. Vad är andrahandskälla och vad är förstahandskälla ska man kanske fundera på.
Vad detta säger om det är möjligt eller inte möjligt eller ovanligt finns det få slutsatser som kan dras - allt annat är spekulation. Det är möjligt att veta att det går att få provsvar under helgen i Sverige, om det är ovanligt eller inte ovanligt är som sagt spekulation med den input som finns.
Med tanke på att det är regionerna med sitt självstyre som ansvarar för provtagning/testning och möjligtvis har kontrakterade utförare och tillsammans med den information som kommit upp nu och tidigare i tråden verkar det som att det skiljer sig åt över tid och plats i Sverige i fråga om hur det fungerar.