• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (sant)
    Dr Nail skrev 2020-06-12 13:29:58 följande:

Alla ni som säger att munskydd är så diaboliskt svåra att använda rätt; så tyskarna.......vietnameserna....britterna.....japanerna.....ska jag fortsätta? Så ni säger alla dessa nationer fixar det men svensken är för korkad?

Varför så lågt självförtroende?

Självklart klarar de flesta av att använda munskydd. Vissa återupprepar bara vad de hört FHM säga. 

Att folk i allmänhet inte använder skydd är nog en kulturfråga, de skulle bara göra det om de blev rekommenderade, vilket inte kommer ske för att kommunerna då måste tillgodose alla med munskydd vid en allmän rekommendation från regeringshåll. Så enkelt är det nog.
  • FuckGoggleAskMe

Alla ni som säger att munskydd är så diaboliskt svåra att använda rätt; så tyskarna.......vietnameserna....britterna.....japanerna.....ska jag fortsätta? Så ni säger alla dessa nationer fixar det men svensken är för korkad?

Dom har hittat en speciell gen som bara finns hos dom som bor i Sverige, och som gör det omöjligt att lära sig att man inte ska pillra på masken etc. I andra länder har man inte den genen. Så det inte så att svenskar är korkade, dom är bara oförmögna.
  • Dr Nail
    Anonym (sant) skrev 2020-06-12 13:34:37 följande:

Självklart klarar de flesta av att använda munskydd. Vissa återupprepar bara vad de hört FHM säga. 

Att folk i allmänhet inte använder skydd är nog en kulturfråga, de skulle bara göra det om de blev rekommenderade, vilket inte kommer ske för att kommunerna då måste tillgodose alla med munskydd vid en allmän rekommendation från regeringshåll. Så enkelt är det nog.

Nog skulle de. Och när det inte är en munskyddsbärande kultur, då informerar man, precis som det överallt finns info om hur man tvättar händerna. Det är verkligen ingen raketforskning. Men då kommer förstås invändningen att vi inte bara är korkade, utan också så fattiga att vi inte har råd med informationskampanjer....

Ja, det är ju så att det råder brist, t.o.m. där de behövs som mest: inom vården. Kul bara att allt vi har brist på råkar också vara sånt som "inte gör så mycket nytta". Vi har tur, verkligen!
  • AndreaBD
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-11 20:15:58 följande:
    Jag syftade inte på Sverige utan på andra länder som öppnar upp. Vi har vad jag vet aldrig haft stängt gränser för några EU länder, så alla har väl kunnat komma till oss och turista i stort sett när som helst.? För oss borde inte turismen utgöra en så stor skillnad som för andra länder som haft stängt. Jag tänkte alltså främst på den typiska charterturismen till alla medelhavsländer som snart sätter igång.
    Visst. Så är det ju. 
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-06-12 02:19:24 följande:
    Javisst. Kan teoretiskt göra mer skada än nytta, jag håller med. På samma sätt som det heliga mantrat om att tvätta händerna kan göra mer skada än nytta.

Ja, du läste rätt: att tvätta händerna kan göra mer skada än nytta :)

Tur att vi inte har brist på tvål i det här landet, annars....du vet :)
    Det kanske är frustrerande, men jag tycker inte det är helt fel att tänka på att man inte vet så mycket om viruset och att man inte kan ta något för givet. 

Det är ju också ett knepigt läge - de har ju tidigare t.ex. sagt att man KAN ha både munskydd och visir i sjukvården. Och då frågar folk direkt efter, blir osäkra, vill veta jätte-exakt om man ska eller inte. Vad ska de säga om de ännu inte vet!? Då kan de ju bara säga att man KAN göra det - om man känner sig säkrare med det, om man tror att det hjälper. När man inte vet helt säkert än? Jag menar - jag godtar sånt, att de inte vet mer då. Men det verkar finnas folk som inte godtar det.
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-06-12 14:39:19 följande:
    Det kanske är frustrerande, men jag tycker inte det är helt fel att tänka på att man inte vet så mycket om viruset och att man inte kan ta något för givet. 

Det är ju också ett knepigt läge - de har ju tidigare t.ex. sagt att man KAN ha både munskydd och visir i sjukvården. Och då frågar folk direkt efter, blir osäkra, vill veta jätte-exakt om man ska eller inte. Vad ska de säga om de ännu inte vet!? Då kan de ju bara säga att man KAN göra det - om man känner sig säkrare med det, om man tror att det hjälper. När man inte vet helt säkert än? Jag menar - jag godtar sånt, att de inte vet mer då. Men det verkar finnas folk som inte godtar det.
    Jamen självklart vet de. Bara för att covid19 är ett nytt virus betyder det inte att man inte har någon kunskap om hur virus smittas plötsligt, och i det avseendet skiljer sig inte covid19 från andra liknande virus.

Folk vill veta exakt, inte för att de är petiga människor som saknar förmåga att tänka själva, utan för att utan rekommendationer blir det ett sätt för landsting och kommuner att spara pengar, rekommendation betyder oftast att det inte behövs i deras ögon, medan krav betyder att de måste.
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-06-12 09:40:32 följande:
    Du kan vara lugn. Jag har inte för avsikt att rätta andras skrivfel såvida de inte innebär att skrivfelet helt ändrar betydelsen av ett påstående och man dessutom utifrån skrivfelet ställer sig oförstående till vad jag menar. I övrigt så håller jag minst två meters distans till språkanmärkningsflocken.

Jag svarade på din fråga om varför inte smittspridningen upphört om det räcker med folkvett, "det faktum att somliga är immuna mot folkvett är inte enbart negativt, det är ju det egentliga skälet till att vi i Stockholm numer skyddas av partiell gruppimmunitet", skrev jag. Citatet kan du tolka som att jag instämmer med ditt påstående att priset för partiell gruppimmunitet i Stockholm har varit högt, men inte så högt som du och andra som tror att en lockdown hade inneburit att dödssiffrorna i Stockholm hade blivit särskilt mycket lägre.

Om Sverige skulle kunna göra om och göra rätt så skulle man enligt min uppfattning inte byta strategi men däremot skulle man aldrig ha genomfört ädelreformen, man skulle inte ha avvecklat beredskapslagren, man skulle inte ha avreglerat apoteksmarknaden, åtminstone inte utan att släppa kravet på läkemedelsförsörjning, och man skulle ha ifrågasatt mentaliteten som reducerar människovärdet för dem som levt ett långt liv.

Men nu är det som det är, det går inte att trolla och upphäva tidigare misstag. Utifrån de förutsättningar som fanns så är det ändå bättre att vi har en partiell gruppimmunitet i delar av Sverige och redan från början en mycket låg smittspridning i andra delar av landet. 

En lockdown hade bara inneburit att risken för att sådana som jag skulle smittas reducerats tillfälligt, medan i princip lika många som varit beroende av äldreomsorgen dött. Det hjälper inte med besvärjelser som lockdownivrandet för att komma tillrätta med systemfel.

En relavant jämförelse länder emellan borde bland annat utgå från kvaliteten på sjuk- och äldrevård och hur den är organiserad. Det är ingen tillfällighet att lockdownlandet Storbritannien och folkvettslandet Sverige hittills ligger mycket högt om man ser till andelen döda, bägge länderna har under årtionden fungerat som nyliberala experimentverkstäder.
    Du har rätt. Jag är inte lika insatt i apotek och beredskapslager som du verkar vara, men det märks ju att det finns brister där. Likaså i sjukvården (för lite personal främst). 

Lustigt att ingen verkade intresserad av norska expertens åsikter, jag satte ju in en länk där. Hon sa nämligen att Norge har egentligen precis samma strategi som Sverige, bara att det där styrs mer med lagar och att politikerna är mer i centrum även offentligt.
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-12 13:12:54 följande:
    Därför att smittan överförs utan symptom.

Få vet ens hur man tvättar händerna, men likförbannat.

Vad blev tråkigt för dig? Vad kan jag göra för att muntra upp dig?

Socialdistansering är bra mer effektiv och när man inte kan använda munskydd.
    Nej, detta blev faktiskt roliga och hur lite du vet om munskydd och problematiken.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Alla ni som säger att munskydd är så diaboliskt svåra att använda rätt; så tyskarna.......vietnameserna....britterna.....japa nerna.....ska jag fortsätta? Så ni säger alla dessa nationer fixar det men svensken är för korkad?

Allt du behöver göra är titta på filmning av användandet, för direkt inse att folk inte kan använda dom.

Finns inget som hindrar dig och använda mask, men det blev inte roligt för dig märkte jag.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Pope Joan II
    AndreaBD skrev 2020-06-12 14:47:23 följande:
    Du har rätt. Jag är inte lika insatt i apotek och beredskapslager som du verkar vara, men det märks ju att det finns brister där. Likaså i sjukvården (för lite personal främst). 

Lustigt att ingen verkade intresserad av norska expertens åsikter, jag satte ju in en länk där. Hon sa nämligen att Norge har egentligen precis samma strategi som Sverige, bara att det där styrs mer med lagar och att politikerna är mer i centrum även offentligt.
    Jag fattar inte vem som ska orka diskutera det med dig? Det där är taget ur sin kontext men ännu viktigare - besluten som fattades angående de snabba åtgärder som infördes togs av politiker som snabbt fick lagar på plats i de fall där de inte redan fanns gjorde menar Stoltenberg, (och många av oss som är kritiska mot den svenska strategin) att allmänheten direkt fick rätt uppfattning om det allvarliga läget och hur man som individ var tvungen att förhålla sig till det. 

Inget av det gjordes i Sverige. Här fanns (och finns) mängder med människor som inte visste/vet att myndigheters rekommendationer är något man måste följa. Vår statsminister berättade också för oss att vi kommer att få räkna våra döda i tusental - vilket i och för sig tyvärr i vårt land är sant - en sorts absurd normalisering och lakonisk acceptans av något som kunde ha motverkats. 

Och så vidare, och så vidare, men som sagt, vem orkar...
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin