Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6Re70/farre-dodsfall-med-omikronvarianten-i-sydafrika
www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6Re70/farre-dodsfall-med-omikronvarianten-i-sydafrika
www.dn.se/vetenskap/forskare-alla-kommer-att-fa-covid-forr-eller-senare/
Ingen kioskvältare precis, men ändå en läsvärd artikel som man med fördel kan kombinera med att kontrollera hur omikronvarianten hittills har drabbat Sydafrika, det vill säga lindrigt sett till antalet smittade i relation till allvarligt sjuka och döda.
Dödstalen i Sydafrika ligger på nivåer som närmar sig de lägsta under hela pandemin - men det faktum att det först är någon vecka efter insjuknandet som de som drabbas hårt blir allvarligt sjuka innebär förstås att exempelvis FHM inte kan gå ut och säga att omikron generellt ger lindrigare sjukdom än delta.
Själv hoppas jag att omikron slår ut delta.
Tur att pretentiösa fjantar som överskattar både sitt intellekt och sin betydelse inte bestämmer vad andra får kritisera och inte.
Hmm, hur ska man kunna veta vilken sorts munskydd folk använder med mindre än att man närstuderar dem - vilket kanske inte är så lämpligt. Jag tycker man ska respektera rädslan hos de få som använder munskydd och hålla avstånd till dem och flytta sig om de tränger sig på i tron att de är skyddade.
Själv har jag några som jag plockade till mig när jag besökte veterinärkliniken där det var munskyddstvång - men de är rätt simpla, vilket inte spelar någon som helst roll för min del eftersom jag inte är troende.
Hursomhelst så har inte smittspridningen avvikit nämnvärt om man jämför Sverige med länder där folk tvingats maskera sig.
En studie från Hongkong som antyder att med omikron så är covid på väg att anta vägen mot att bli en vanlig förkylning.
www.tv4.se/artikel/7IWrGnsKDoKaAySLTQ9tNl/ny-studie-dubbla-signaler-om-omikrons-framfart-i-kroppen
En studie från Hongkong som antyder att med omikron så är covid på väg att anta vägen mot att bli en vanlig förkylning.
www.tv4.se/artikel/7IWrGnsKDoKaAySLTQ9tNl/ny-studie-dubbla-signaler-om-omikrons-framfart-i-kroppen