Padirac skrev 2022-01-15 12:54:54 följande:
Ok, så skammen du berättade om över Sveriges inte pro-nazi/pro-facsistisk regering under WW2 har inte med Sveriges hantering av covid19-panemin att göra enligt dig? Det är två helt olika saker - det enda gemensamma är dina känslor?
Jag skulle säga att det finns vissa kopplingar mellan läget i Sverige under WW2 och under covid-19-pandemin - då liksom nu var beredskapen dålig.
FuckGoggleAskMe skrev 2022-01-15 12:01:53 följande:
Kanske du kunde sluta med dessa ständiga och otrevliga ad hominem attacker på mig och andra, med påståenden om att vi inte vet, inte förstår och har glömt?
Vad får dig att tro att jag inbillar mig att avdelningschefen Anders styr över FoHM och är den enda som arbetar med Covid-19-frågor?
Udda och komiskt!
Kanske det är så att om man bor i ett land där myndigheterna gör ett bra jobb, blir man förvånad över hur det går till i Sverige?
Vad är ett bra jobb som dessa myndigheter utför?
De flesta EU-anslutna geomgrafiska områdena finns just i Europa, även om Frankrike har en del territorier 'd'outre mer' - men där talas väl i huvudsak inte tyska utan i så fall franska gissar jag.
De tysktalande EU-anslutna geomgrafiska områden som klarat sig bättre är Sverige i fråga om dödstal är Tyskland, i Luxembourg är väl luxemburgiska de officiella språket för media (tillsammans med Tyska och Franska i olika situationer) - luxemburgiska är kanske en 'tysk dialekt' - hur som helst har ocksp de högre relativa dödstal än Sverige.
Så pratar vi inte om Tyskland kanske det är presentationer i sig på pressträffar eller övrig kommunikation om pandemin och åtgärder -på det utmärkt klara och direkta språket som vi nämnde förut - som är det som är det bättre jobb myndigheterna i det tysktalande EU-anslutna landet utför?
Tyskland har ju förövrigt ett stort antal sjukbäddar som många andra länder saknar, en sak som underlättat vården av covid-sjuka framför allt i pandemins inledande vågor.
I så fall är kritiken kanske inte riktad mot det resultat myndigheterna tillsammans med 'de lydiga' svenskarna åstadkommit utan kritiken är riktad mot sättet myndigheter och förvaltning kommunicerar eller är organiserade?
Eller så är det någonting annat som du anser vara ett bra jobb landets myndigheter gör - du nämner att du anser att det från Sverges håll varit otydlig kommunikation och för få hårda begtränsningar samtidigt som de 'lydiga svenskarna' i stort ändå håller sig till rekommendationerna och därför fått ett relativt andra länder mindre dåligt resultat avseende dödstal.
Är kritiken riktad mot det svenska samhällets och myndigheters organisation och 'de lydiga' svenskarna snarare än någonting annat kanske?
Tyskland ligger inte såå mycket bättre till längre. De har ett antal döda av 1,37 per miljon, medans Sverige har 1,51 (USA 2,6 Stbritt. 2,2 Italien 2,3 Spanien 1.9, Frankr. 1,9).
Språket i Luxemburg kallas för Letzeburgisch och är en tysk dialekt. Dock går den inte att förstå så lätt, för en tysk alltså.