Padirac skrev 2021-10-23 14:21:11 följande:
Jag uppfattar att det FoHM skriver om bakgrunden till förändringen säger jättemycket.
Smittskyddlagen ställer krav på att åtgärder och påverkan på människors liv skall vara i paritet med risk och konsekvenser av smitta och fara för ohälsa.
Även om Covid19 sprids i en stor omfattning så är riskerna - iom en omfattande vaccinering - inte alls lika allvarliga för individer och samhälle.
Att fortsätta ställa krav på testning och isolering av vaccinerade i ett läge då de flesta av de vaccinernade inte blir smittade i covid19, inte blir sjuka i covid19, inte blir allvarligt sjuka i covid19, inte dör i covid19 och de som blir allvarligt sjuk eller dör i mer än huvudsak är ovaccinerade och sjuktalen inte riskerar påverka samhällets funktioner är kanske kontraproduktivt för folkhälsan. Kanske behövs resurer för att hinna ikapp ev vårdskulder för vårdgivare och vårdtagare. Även om Sveruge inte haft en lockdown har mycket av annan vård blivit åsidosatt pga restriktioner eller brist på vårdpersonal och/eller material under pandemin så här långt.
Sen uppfattar jag att FoHM inte nu och inte tidiagre är drivna av att ha alla siffror för pandemi och smitta, siffrorna är verktyg för att justera åtgärder, åtgärder som skall skydda personer och befolkningen från allvarlig sjukdom och dödfall - i det läget allvarlig sjukdocm och dödsfall minskar till de låga nivåer som vi ser nu är siffrorna inte lika relevanta för att utvärdera åtgärder. Om 1000 eller 2000 personer är smittade med milda symptom och ingen hamnar på sjukhus så spelar det mindre roll hur många som är smittade, bara det går att fånga upp de ovaccinerade och i riskgrupper eller de som utvecklar allvarliga symptom genom testning vid rätt tillfälle.
Siffrorna över smittade är inte intressanta, det är antalet allvarligt sjuka som är intressanta i det här stadiet av pandemihanteringen, pga den omfattande vaccineringen, så vitt jag förstår det som FoHM kommunicerar
Precis. Det var den långa versionen av det som jag tänkte. :) Just nu orkade jag inte skriva så där jättelångt, eftersom jag fick skriva långa förklaringar i en annan tråd där det blev en del missförstånd. Därför var jag just nu lite mindre benägen att skriva så mycket. Men du har formulerat det väldigt bra.