klyban skrev 2021-10-02 09:50:25 följande:
Ändra allt grundlagen till smittskyddslagen, inte en susning varför jag skrev fel där.
Men samtidigt funderar jag på hon som ställde frågan, sade inte hon nått om grundlagen?
Lite komiskt förstod inte vad jag skulle förklara, och sen skrev jag fel ord en gång till
Dock är det enkelt förstå varför man gör ändringarna och pga den stora volym som kom snabbt, och det omöjliga att sköta smittspårningen med egen personal.
Men man bör adressera denna fråga i för framtiden också, och ge lite linjer hur det ska gå till, alternativt skapa en stor personalstyrka i något slags civilförsvar, men vi vet också hur en del gråter när saker kostar mer pengar och är till folkets nytta.
Så där lär man stöta på en del problem.
Även ställer jag mig lite frågande till altinget och när dom skriver en sådan här felaktighet.
"Allmänheten har inte heller fått korrekt kunskap om hur man skyddar sig mot ett luftburet virus (som andningsskydd inomhus) ? vilket i sin tur lett till en omfattande och okontrollerad smittspridning."
Sen att man kunde gjort reklam i hur man använder ett munskydd, det hade säkert varit bra och okontrollerad var smittan även med munskydd på andra ställen, likväl en mindre men även den okontrollerad smitta.
Men har de anmält dessa "lagbrott"?
För om de inte gjort, så vad är syftet då om man inte vill få det prövat om det var korrekt gjort?
Padirac skrev 2021-10-01 20:46:14 följande:
Smittspårningsstartegin har inte övergiits, däremot har vissa smittspårningsstrategier noll verkan eller effekt på att minska smittspridningen beroende på omfattningen av smittan. Men smittspårning har i olika omfattning bedrivits hela tiden i olika delar av Sverige.
Tänkte på att man övergav den med egen personal i stort och när man sadlade om till den strategin som vi sen hade sedan dess.
Vi vet ju hur det har klagats på att patienten själv ska smittspåra många ggr i tråden, dock ett bra tag sedan sist.
Nä, det är det inte, dock var det enda vägen fram, för det fanns ingen beredskap för en så massiv smittspårning som krävdes, och skulle lamslå sjukvården om man försökte.
Detta var en praktisk nödvändighet, men om man vill föra diskussionen vidare, så bör man istället börja prata om lösningar för smittspårning i en pandemi av liknande art som den vi hade.
Men frågan är, vill man ens snudda denna diskussion, för erfarenheten är man inte vill komma fram till nått.
Och är det inte anmält, ja, då är saken redan ur världen.
Om någon har anmält det vet jag inte. De ville väl mest säga något som misstänkliggör FHM, klandra dem för att de gjorde något som någon var tvungen att göra.
Nej, de sa inget om grundlagen, det var nog jag som nämnde det, iom att Sverige var långt ifrån från att vara den enda som brutit mot lagar under pandemin, och det kan ha varit grundlagen i vissa länder.
Det påminner mig igen om historien när den senare tyske förbundskanslern Helmut Schmidt kallade in militären när Hamburg drabbades av en farlig översvämning. Han var borgmästare av Hamburg. Det fick han absolut inte göra, men han gjorde ett så bra jobb, så ingen vill ju klandra honom för att han hade gjort det som var nödvändigt och räddat liv.