Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Jo, jag har läst det du skrivit om saken och hur FHM svarat på frågor om just detta med munskydd skulle kunna mildra sjukdomen. Osäkerheten är eller var väl större än säkerhet i frågan då jag läste det.
De lagar som kraftigt försvårat myndigheternas möjlighet att införa kraftfulla inskränkningar i människors fri och rättigheter är att kris och beredskapslagarna bara gäller vid krig eller krigsliknande situationer - så möjligheterna att använda befintliga lagar för att kunna snabbskriva ihop nya lagar sätter ramar för det verktyget. Alla lagar måste beredas lagar får inte bryta mot andra lagar.
Som jag ser det är det kris och beredkskapslagarna tillsammans med svenskförvaltning med självständiga myndigheter som är grunden för hur en strategi kan utformas. Det är inte så enkelt som du och jag och andra kan tycka att det borde vara, tyvärr.
Enligt vad jag har läst i pressen, ställer 50 personers begränsningen till med praktiska problem. Till och med Tegnell säger ju att det går att ordna vissa evenemang, t.ex. en orienteringstävling, på ett smittsäkert sätt, men att lagstiftningen förhindrar det. Varför ändrar man inte på lagen då man ser att det inte fungerar?