Pope Joan II skrev 2021-02-27 22:27:07 följande:
"Hur ska jag kontakta dem jag tror jag kan ha smittat?
Du ska kontakta dem du tror att du kan ha smittat så snart som möjligt. Du väljer själv om du ringer till dem eller skriver ett sms, mejl eller annan digital kontaktväg."
Otroligt så amatörmässigt Sverige hanterar smittspårning.
I Danmark har man 1500 anställda, som har fått utbildning och fasta rutiner. En del är under polisen så dom har tillgång till centrala personregister och annat.
Dom har fasta rutiner att dom skall ringa, vad dom skall säga, motivera till testning helst genom snabb tidsbeställning, följa upp några dagar senare. etc. Dom får fatt på 98% av dom som dom vill få tag på.
Om klustersmitta konstateras i ett bostadsområde eller arbetsplats, kör man ut med mobila testenheter.
Skulle kunna respektera en del saker i den svenska strategin, som att undgå drastiska saker som skolstängningar, om den kombinerades med massiva satsningar på mindre drastiska saker. Men när man som FHM är emot närmast, eller i varje fall mycket halvhjärtad, allt från småsaker som munskydd/smittspårningsapp, till mellanstora saker som smittspårning/testning, så är det ju inte ens en strategi, utan bara ren nonchalans. Strategin blir bara en filibustertaktik att hålla låda på presskonferenser och komma med sökta argument till varför än den ena eller än det andra åtgärden är meningslös.