Padirac skrev 2021-07-15 10:12:52 följande:
Om jag förstod artikel om cementa rätt så ansåg mark och miljödomstolen att det var miljökonsekvensanalysen för grundvattenpåverkan som inte var tillräckligt utredda "Beslutet motiveras med att verksamhetens påverkan på grundvattnet inte är tillräckligt utredd"
Det säger sig själv att det är regeringen, S och framför allt Löfven som är ansvariga, nej skyldiga, för att brytningen av kalk inte får förnyat tillstånd - om de bara sett till att Mark o miljödomstolen inte gjorde sitt jobb skulle det inte blivit några problem ...
Jag vet inte om jag ska sucka eller skratta eller ta mig för huvudet åt den här typen av kritik, den finns ju i den här tråden om trådens ämne också
Mm, inte desto mindre skulle beslutet få negativa miljökonsekvenser om det blev verklighet, vilket jag har svårt att tro.
Det är inte så längesen jag lyssnade på en presskonferens där Cementa berättade om planerna för produktion av klimatneutral cement. Jag ser hellre att det är Cementa som producerar den cement som används i Sverige än att den köps in från exempelvis Kina där den förmodligen produceras under betydligt mer miljöskadliga förhållanden. Det var väl förresten igår som EU-kommissionen presenterade förslaget om klimattullar på bland annat cement.
Otillräcklig miljökonsekvensanalys. Tja, då borde den väl kanske kunna kompletteras. Alternativet är hursomhelst mycket mer miljöskadligt.
Men det skadar ju inte att ta reda på vilka grunder en domstol har utgått från när den fattat ett beslut.