• Padirac

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Anonym (Agera) skrev 2021-06-06 20:10:59 följande:
    Kan du förklara varför regeringen inte drev igenom denna lag så snart de fick kännedom om att en pandemi var på uppseglande.
    Ja, regeringen kunde ha påbörjat arbetet med den tillfälliga pandemilagen redan i slutet av mars 2020. Nu blev det väl i samband med riksdagens sommaruppehåll. Det var en rad andra lagar som ändrades under våren och om de ansåg att det inte behövdes eller om det var för mycket ändå att göra vet jag inte.  Möjligen hade lagen kunnat träda i kraft i mitten av oktober om det gått lika fort som det nu gjorde. 

    En lag tar normalt betydligt längre tid än 6 månader att bereda och köra genom remissrundorna, en lag får inte motsäga andra lagar - tex lagarna om enskilda personers fri- och rättigheter.  

    Sen kunde riksdagspartierna redan i slutet av 00-talet ha gett sitt stöd för en civil krislag - men det fanns tydligen viktigare saker då...  där är ett av de verkliga problemen tillsammans med avvecklingen av de civila beredskapslagren för sjukvård mm..
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2021-06-06 20:36:29 följande:
    Jag har aldrig påstått att FHM inte arbetar vetenskapligt. Kvaliteten på arbetet kan man däremot diskutera. Tack, jag förstår nu att det inte ställs några som helst krav på det vetenskapliga arbetet. Annars hade du ju satt ut en länk.
    Du menar att jag inte ställer några vetenskapliga krav på FoHMs arbete? 

    För du kan väl ändå inte mena att det är mitt svar på din fråga som betyder att det inte ställs några vetenskapliga krav på FoHMs arbete!!

    Oavsett vad du menar så menar jag att du har fel. 

    Du kan inte använda mitt svar som ett belägg för hur arbetet fungerar på FoHM - det är ju helt befängt 

    Jag är inte anställd av FoHM eller ansvaring för deras arbete - hur kunde du hoppa i så galen tunna ABC?

    Så du vill diskutera kvaliteten på FoHms vetenskapliga arbete? Så vilka frågor vill du lyfta där du anser att den vetenskapliga kvaliteten kan ifrågasättas?   Kanske lite fler kontrafaktiska och omvänt kausala händelser och kunskap, så som det brukar läggas fram i kritiken?
  • Padirac
    Anonym (Agera) skrev 2021-06-06 21:10:12 följande:
    Man kunde ha börjat redan November 2019 eftersom det potentiella hotet redan då var känt och att nåt sådant här förr eller senare skulle komma att ske.

    När det är jävligt bråttom p.g.a att det gäller tusentals människors liv så brukar man kunna skynda på processer. Men administratörerna måste ju kunna få sitta och vända papper, det är också viktigt.


    Varför just november 2019, varför inte november 2009?  En civilkrislag skulle naturligtvis ha tagirs beslut om för länge sedan  - november 2019 är för sent, alldeles för sent.

    Har du några bra datum med relevanta rapporterade händelser i fråga om covid19?

    På 6 månader hinner inte många pappersvändare sitta och vända många gånger på papperen - har du någon som helst aning om hur lagar bereds och sedan antags?
  • Padirac
    Anonym (Agera) skrev 2021-06-06 21:10:12 följande:
    Man kunde ha börjat redan November 2019 eftersom det potentiella hotet redan då var känt och att nåt sådant här förr eller senare skulle komma att ske.

    När det är jävligt bråttom p.g.a att det gäller tusentals människors liv så brukar man kunna skynda på processer. Men administratörerna måste ju kunna få sitta och vända papper, det är också viktigt.


    Om du vill ha lite stöd med verkliga datum och inte 'hittepå november 2019'

    www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov

    "Coronavirus disease (COVID-19) pandemic

    On 31 December 2019, WHO was informed of cases of pneumonia of unknown cause in Wuhan City, China. A novel coronavirus was identified as the cause by Chinese authorities on 7 January 2020 and was temporarily named “2019-nCoV”.


    Coronaviruses (CoV) are a large family of viruses that cause illness ranging from the common cold to more severe diseases. A novel coronavirus (nCoV) is a new strain that has not been previously identified in humans. The new virus was subsequently named the “COVID-19 virus”.


    On 30 January 2020, Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, WHO Director-General declared the novel coronavirus outbreak a public health emergency of international concern (PHEIC), WHO's highest level of alarm. At that time there were 98 cases and no deaths in 18 countries outside China.


    On 11 March 2020, the rapid increase in the number of cases outside China led the WHO Director-General to announce that the outbreak could be characterized as a pandemic. By then more than 118 000 cases had been reported in 114 countries, and 4291 deaths had been recorded.


    By mid-March 2020, the WHO European Region had become the epicentre of the epidemic, reporting over 40% of globally confirmed cases. As of 28 April 2020, 63% of global mortality from the virus was from the Region."


  • Padirac
    Anonym (Agera) skrev 2021-06-06 21:36:10 följande:
    Ja absolut kunde det ha gjorts i November 2009. S har regerat den absolut övervägande delen av tiden sen kriget. Ändå har man inte agerat, vilket är bedrövligt i sig. Inte ens när en pandemi var under uppsegling förstod man att man skulle agera. Svenska folket förtjänar en smartare regering.

    Har du någon som helst aning om hur man agerar när det är kris? Man ser till att få jobbet gjort. Hur svårt ska det vara.


    Yes redan i slutet på 00-talet borde den politiska majoriteten ha sett ill att en civil krislag röstades igenom i riksdagen - detta var dock en majoritet av partier emot. Sök på google så hittar du mer information om vilka so mmotsatte sig denna civila krislag.

    Jag har i mitt yrke en del ansvar för krisplanering och förberedelse för krishantering, i en relaltivt liten skala dock, så planering och agerande är inte helt obekant för mig. Det är lätt att göra fel om planering och föreberedelser för kris saknas - och det är väl där med planering och förberedelser jag anser att det brustit ordentligt i Sverige. 

    Det verkar som att myndigheter och regering agerade ganska omgående då WHO slog i klockan... 

    www.regeringen.se/4a334c/contentassets/c3e6374019444379b7f33c8ccfc40b32/covid-19-och-andringar-i-smittskyddslagen-prop.-2019-20-144.pdf

    "I en hemställan, som inkom till Socialdepartementet den 31 januari 2020 föreslog Folkhälsomyndigheten att smittskyddslagens (2004:168) bestämmelser om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar skulle göras tillämpliga på sjukdomen covid-19, orsakad av det nya coronaviruset SARS-CoV-2 (tidigare kallad infektion med 2019-nCoV). Folkhälsomyndighetens hemställan finns i bilaga 1. Den 31 januari 2020 höll Socialdepartementet ett remissmöte för att inhämta synpunkter från myndigheter, bolag och organisationer på Folkhälsomyndighetens hemställan. En förteckning över deltagarna vid remissmötet och de remissinstanser som lämnade skriftliga synpunkter finns i bilaga 2. Minnesanteckningar från mötet och de skriftliga synpunkterna finns tillgängliga i Socialdepartementet (S2020/00480/FS). Med stöd av 9 kap. 2 § smittskyddslagen beslutade regeringen den 1 februari 2020 om en förordning som innebar att bestämmelserna i samma lag om sådana allmänfarliga sjukdomar som anges i bilaga 1 och sådana samhällsfarliga sjukdomar som anges i bilaga 2 till lagen skulle tillämpas på covid-19. Förordningen trädde i kraft den 2 februari 2020 (se förordningen [2020:20] om att bestämmelserna i smittskyddslagen [2004:168] om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar ska tillämpas på infektion med 2019-nCoV). Föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 2 § smittskyddslagen ska snarast underställas riksdagens prövning. Folkhälsomyndighetens hemställan har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 3. En sammanställning av remissvaren finns tillgänglig i Socialdepartementet (S2020/00498/FS). Vidare bjöd Socialdepartementet den 14 februari 2020 in remissinstanserna till ett remissmöte för att inhämta synpunkter på Folkhälsomyndighetens hemställan. Då inga remissinstanser anmälde sig till mötet ställdes detta in. Det lagförslag som läggs fram i propositionen, som innebär att covid-19 anges vara en allmänfarlig och en samhällsfarlig sjukdom, är författningstekniskt och även i övrigt av sådan beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse. Lagrådets yttrande har därför inte inhämtats."
  • Padirac
    Anonym (Agera) skrev 2021-06-06 21:37:46 följande:
    Haha, inte ens ett deklarerat "public health emergency" fick regeringen att reagera.
    Du har fel Skål
    Padirac skrev 2021-06-06 21:47:09 följande:
    ....

    Det verkar som att myndigheter och regering agerade ganska omgående då WHO slog i klockan... 

    www.regeringen.se/4a334c/contentassets/c3e637...

    "I en hemställan, som inkom till Socialdepartementet den 31 januari 2020 föreslog Folkhälsomyndigheten att smittskyddslagens (2004:168) bestämmelser om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar skulle göras tillämpliga på sjukdomen covid-19, orsakad av det nya coronaviruset SARS-CoV-2 (tidigare kallad infektion med 2019-nCoV). Folkhälsomyndighetens hemställan finns i bilaga 1. Den 31 januari 2020 höll Socialdepartementet ett remissmöte för att inhämta synpunkter från myndigheter, bolag och organisationer på Folkhälsomyndighetens hemställan. En förteckning över deltagarna vid remissmötet och de remissinstanser som lämnade skriftliga synpunkter finns i bilaga 2. Minnesanteckningar från mötet och de skriftliga synpunkterna finns tillgängliga i Socialdepartementet (S2020/00480/FS). Med stöd av 9 kap. 2 § smittskyddslagen beslutade regeringen den 1 februari 2020 om en förordning som innebar att bestämmelserna i samma lag om sådana allmänfarliga sjukdomar som anges i bilaga 1 och sådana samhällsfarliga sjukdomar som anges i bilaga 2 till lagen skulle tillämpas på covid-19. Förordningen trädde i kraft den 2 februari 2020 (se förordningen [2020:20] om att bestämmelserna i smittskyddslagen [2004:168] om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar ska tillämpas på infektion med 2019-nCoV). Föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 2 § smittskyddslagen ska snarast underställas riksdagens prövning. Folkhälsomyndighetens hemställan har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 3. En sammanställning av remissvaren finns tillgänglig i Socialdepartementet (S2020/00498/FS). Vidare bjöd Socialdepartementet den 14 februari 2020 in remissinstanserna till ett remissmöte för att inhämta synpunkter på Folkhälsomyndighetens hemställan. Då inga remissinstanser anmälde sig till mötet ställdes detta in. Det lagförslag som läggs fram i propositionen, som innebär att covid-19 anges vara en allmänfarlig och en samhällsfarlig sjukdom, är författningstekniskt och även i övrigt av sådan beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse. Lagrådets yttrande har därför inte inhämtats."

  • Padirac
    Anonym (Agera) skrev 2021-06-06 21:55:28 följande:
    Hahahaha, det "verkar som" att regeringen reagerade, men inget konkret hände.
    Jodå, visst hände någonting konkret - var du inte påplats i Sverieg och tog del av allt som gjordes av myndigheter , riksdag och regering.
    Anonym (Agera) skrev 2021-06-06 21:57:08 följande:
    Varför just slutet på 00-talet? Hade kunnat gjorts närsom. Varför inte av de ständiga S-regeringarna?
    I slutet av 00-talet gjordes en översyn av bla krisberedskapen som är reglerad i grundlagarna. Vilken regering som helst kunde ha sökt stöd för en civil krislag, det finns ett flertal utredningar under många år om hantering av civila kriser. Men då edt inte finns parlamentariskt stöd från tillräckligt många partier har förlagen inte lagts.

    Istället har vi den under KUförhören uppmärksammade ansvarsprincipen tillsammans med närhetsprincipen och likhetsprincipen som reglerar ansvaret för olika verksamheter under kris.

    Det är de som skriker högst just nu om att regeringen 'gömmer sig bakom ansvarsprincipen' som är jut de so mtidigare motsatt sig en civil krislag. 

    Det är säkert enklare att skylla på de politiska motståndarna för att de i minoritet inte röstat igenom en grundlagsändring som man själv motsatt sig än att samverka till att utveckla den civila krishanteringen 

    00-talet: Vi vill inte ha förslag X!!  Y är bra!!
    samma gäng (som leds av den vuxna rummet Tomte) år 2021: Y är fel, dumma regeringen


  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-06-06 22:08:47 följande:
    Sverige har inte följt WHO rekommendationer så noggrant, ingen lockdown och inga munskydd ... 
    Sverige har ingen lag som tillåter lockdowns - så hur tänkte du där.. Jag undrar om WHO har rekommenderat enbart lockdown.. jag vet faktiskt inte, kanske har du en länk till detta?

    WHO har sagt att munskydd kan användas där social distansering inte är möjlig. 
  • Padirac
    Anonym (KB) skrev 2021-06-06 22:25:52 följande:
    Lock down finns det inte lagutrymme för i Sverige. Munskydd finns det inga bevis för enl FoHM, man ska istället hålla avstånd även när det inte går att hålla avstånd, t ex i rusningstrafiken. Men sedan 7 januari 2021 kan de kanske hjälpa litegrann tydligen. Men det är såklart frivilligt. Helt meningslöst med andra ord.

    Testing, testing, testing sa WHO. Testa alla med symtom. Men några sådana resurser fanns inte i Sverige förrän långt in på sommaren 2020.

    Tidigt hade vi så stor smittspridning att det enl FoHM inte var nödvändigt (eller möjligt) att smittspåra, rätta mig om jag har fel. För vi kunde ju inte ens testa de med symtom.
    Från början kunde ingen testa någon alls, ändå kritiserades 'Sverige' (eller kanske Tgenell himself) av kritikerklustret för att alpresenärerna inte testades. 

    en.wikipedia.org/wiki/Development_of_COVID-19_tests

    Drömmer

    Med en sån omfattande smittsprindning och sjukdom som Sverige hade behövdes personalen för att vårda de sjuka, testkapacitet saknades i fråga om såväl personal som testmaterial.  
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-06-06 22:08:47 följande:
    Sverige har inte följt WHO rekommendationer så noggrant, ingen lockdown och inga munskydd ... 
    Finns det tidigare rekommenationer från WHO än dessa från 31/12-20 som jag hittat?

    Det jag hittat är ingen absolut rekommendation för lockdown - utan snarare att det kan vara ett nödvändigt ont.

    www.who.int/news-room/q-a-detail/herd-immunity-lockdowns-and-covid-19

    "Coronavirus disease (COVID-19): Herd immunity, lockdowns and COVID-19
    31 December 2020 | Q&A

    ...

     


    Large scale physical distancing measures and movement restrictions, often referred to as ‘lockdowns’, can slow COVID‑19 transmission by limiting contact between people.


    However, these measures can have a profound negative impact on individuals, communities, and societies by bringing social and economic life to a near stop. Such measures disproportionately affect disadvantaged groups, including people in poverty, migrants, internally displaced people and refugees, who most often live in overcrowded and under resourced settings, and depend on daily labour for subsistence.


    WHO recognizes that at certain points, some countries have had no choice but to issue stay-at-home orders and other measures, to buy time."


Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin