Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det är ju inte precis bagatellartat när expertmyndigheter invaggar människor i falsk säkerhet som leder till dylikt (och då är det förstås inte bara historien med skidresenärerna som avses).
Lagen är utformad utifrån och är förenlig med regeringsformens och Europakonventionens bestämmelser om grundläggande fri- och rättigheter. Det vill säga att grundlagen tillåter denna typ av bestämmelser om det är nödvändigt att skydda människors liv och hälsa, men inskränkningarna ska övervägas noga och stå i proportion till ändamålet. I proposition 2020/21:79 En tillfällig covid-19-lag, på sidan 82, finns mer att läsa om den tillfälliga pandemilagens relation till regeringsformen, Europakonventionen och EU-rätten:
...
Ersätter den tillfälliga pandemilagen smittskyddslagen och ordningslagen?
Den tillfälliga pandemilagen gäller utöver smittskyddslagen och ordningslagen. Den kompletterar alltså de lagarna.
...
Vem ansvarar för att reglerna följs?
Det är först och främst den som driver en verksamhet eller anläggning som ansvarar. Därutöver gäller Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att göra vad vi kan för att minska smittspridningen.
Länsstyrelserna ska se till att det regelverk som beslutas med stöd av lagen följs. Länsstyrelsen i Dalarnas län samordnar länsstyrelsernas tillsynsarbete. Folkhälsomyndigheten ger länsstyrelserna vägledning i detta arbete.
..."
Testning och smittspårning:
Utskottet anser att regeringen inte agerat tillräckligt snabbt.
– Regeringen hade kunnat ingå en överenskommelse tidigare än vad som skedde, säger Karin Enström (M), ordförande Konstitutionsutskottet.
Besöksförbud inom äldreomsorgen:
Regeringen vidtog vissa åtgärder för att begränsa smittspridningen inom äldreomsorgen före beslutet om ett nationellt besöksförbud, menar utskottet. Regeringens åtgärder var dock inte tillräckliga.
– De äldre var särskilt utsatta, och regeringen borde ha agerat mer aktivt, säger Karin Enström (M), ordförande Konstitutionsutskottet.
Hanteringen av pandemilagen:
Regeringen påbörjade arbetet med pandemilagen först efter sommaren 2020. Enligt utskottet var det för sent.
– Arbetet med att ta fram mer användbar lagstiftning borde ha påbörjats tidigare, säger Karin Enström (M), ordförande Konstitutionsutskottet.
Regeringens agerande avseende strategi:
Regeringen fattade inget särskilt beslut om strategi, enligt utskottet. Det har inte heller varit regeringens avsikt att strategin skulle styra myndigheterna, samtidigt som det från myndigheternas håll har anförts att strategin var något man skulle arbeta utifrån.
– En strategi bör vara väl förankrad och det går inte att klarlägga om den aktuella strategin varit det, säger Karin Enström (M), ordförande Konstitutionsutskottet.
Flera ur utskottet menar dock att många av regeringens beslut har varit rätt, särskilt med tanke på den främmande situationen.
– Det mesta har fungerat bra, men det finns också brister som vi har iakttagit. Det är inte onaturligt under den extrema tidspress som funnits och en okänd motståndare som man har slagits mot. Men det finns saker som vi naturligtvis måste ta med oss och lära oss av, säger Hans Ekström (S), Konstitutionsutskottets vice ordförande.
Att det brast i inledningen av pandemin har dock ingen förnekat. Inrikesminister Mikael Damberg framhöll under sin utfrågning misstaget Sverige gjorde som avskaffade beredskapslagren efter kalla kriget."
Jag ser att kritikerna nu rebootat tråden till att handla om Tegnell - igen. Det är väl 3e eller 4e vågen av Tegnellhat om nu blommar upp. Kritiken av Sveriges pandemihantering handlar alltså igen om vad enskilda skribenter i tråden tycker om Tegnell! Inte FoHM eller strategin, eller åtgärderna...utan om just Tegnell
Kritiken är mer än svag skulle jag säga - kritiken är frånvarande och har återgått till personangrepp.
Kritiken behöver en uppryckning för att vara relevent och rätt riktad, kan man tro att det är möjligt?
Däremot har en intressant fråga lyfts upp - vilket vetenskapligt stöd finns det för att människor har en större följsamhet för den svenska strategin utan återkommande lockdowns och öppnanden..
Det går väl att konstatera utifrån det som är skrivet om saken att hammaren och dansen inte har vetenskapligt stöd alls och bygger på teorier och antaganden som inte har pandemiepidemiologisk grund att stå på.
Det är bara att se på dödstalen i alla de länder som försökt sig på hammaren och dansen.
www.dn.se/vetenskap/hammaren-och-dansen-en-strategi-som-kom-av-sig/
"Coronastrategin ”hammaren och dansen” som har hyllats av forskare och opinionsbildare och anammats av många länder fick sitt genombrott med en artikel skriven av en ingenjör utan djupare kunskaper i epidemiologi.
...
Hammaren och dansen har framhållits av bland andra Christian Drosten, virolog och rådgivare åt den tyska regeringen. Strategin fick sitt genombrott med den vida spridda artikeln ”Coronavirus: Hammaren och Dansen”, publicerad i mars på bloggplattformen Medium. Artikelns författare Tomas Pueyo, ingenjör och marknadsförare, byggde vidare på en tidigare artikel där han drev tesen att hårda nedstängningar var det enda rätta sättet att hantera pandemin.
– Vad jag förstår är det han som har hittat på namnet. Det finns en hel del epidemiologiska tokigheter i det hans skriver, säger Martin Kulldorff, professor vid Harvard Medical School.
Han har från början varit skeptisk till strategin.
– Pueyo räknade ut att det skulle bli katastrof, med en otrolig massa dödsfall och helt överbefolkade sjukhus. Sverige har ju bevisat att det var fel. Pandemin har haft väldigt stora konsekvenser och det är fruktansvärt att så många har dött. Men det är mycket stor skillnad på vad som har hänt och på vad Tomas Pueyo förutsade skulle hända om vi inte gick in i en kraftig nedstängning av samhället, säger han.
...
Varför valde Sverige en annan väg än de flesta andra länder?
– Sverige lyssnade på infektionsepidemiologerna, både på Folkhälsomyndigheten och utanför. Vad jag förstår är det bara en eller två svenska infektionsepidemiologer som har haft annorlunda uppfattningar – Björn Olsen och kanske någon till."
Folkhälsomyndigheten ser tecken på att coronaviruset sprids i Sverige. Eftersom man har hittat några smittade personer som man inte vet var och hur de har smittats. Folkhälsomyndigheten tror inte att det är någon stor spridning än.
Nu är det viktigaste att jobba så att spridningen går långsammare. Och att skydda de personer som är mest känsliga för coronaviruset. Därför ändrar man nu arbetet mot coronaviruset lite. Man kommer inte längre testa alla som har varit i ett speciellt land, och känner sig sjuka. Man kommer fortsätta att testa många personer. Men man kommer nu testa andra personer än tidigare. Man kommer framför allt testa personer som är mer sjuka, och personer som jobbar inom sjukvård."