Anonym (ABC) skrev 2021-04-11 10:51:27 följande:
Går det att fokusera mera på avstånd än man redan gör i Sverige? Tegnell förklarar ju gång på gång att avstånd är det enda som har effekt. I Agenda-utfrågningen förklarade han att problemet med presymptomatiska smittspridare ute i samhället löser man med att hålla avstånd.
I Finland anser man, med rätta, att avstånd som huvudsaklig åtgärd inte är tillräckligt. Det är i praktiken omöjligt att hålla ett två meters avstånd till alla hela tiden. En reporter testade:
arenan.yle.fi/1-50741097
Dessutom finns det exempel på smittspridning trots avstånd. T.ex. bussresenären som reste trots symptom, och smittade bl.a. chauffören.
www.is.fi/kotimaa/art-2000007838412.html
Så nej, alla i Finland beter sig inte som man ska. Men tack vare smittspårning och karantän lyckas man oftast slå ner utbrotten.
Som jag skrev en gång tidigare:
I Sverige fokuserar man på att få bort trängseln så att det blir mindre riskfyllt med smittade människor ute i samhället. I Finland fokuserar man på att få bort de smittade människorna så att det blir mindre riskfyllt med trängsel ute i samhället.
Sverige har lagstiftning om hur många personer per kvadratmeter det får vara i en lokal, medan personer som har utsatts för smitta endast rekommenderas hålla sig undan andra. Finland har lagstiftning om att personer som har utsatts för smitta måste hålla sig undan andra, medan man endast rekommenderar folk att inte trängas i butiker.
En stor del av fallen i Finland hör till kända smittkedjor och 30% av alla nysmittade är sådana som redan sitter i karantän. Eftersom smittan har hållits under kontroll, så har folk inte behövt vara överdrivet nitiska med avstånd och isolering. Om smittan kommer in i min närhet, så kommer jag att få information om det. Om jag inte har hört något, så är risken väldigt liten att jag ska smittas på jobbet t.ex. Många äldre har umgåtts med sina barnbarn, det har varit ok att besöka vänner, i liten skala. När det blir ett större utbrott någonstans i ens närhet, då är man mera försiktig ett tag. Oftast har man fått utbrotten under kontroll. I Åbo tog man polisen till hjälp när det blev ett stort utbrott bland utländska studenter, de hade tydligen svårt att förstå varför de måste stanna hemma.
svenska.yle.fi/artikel/2021/03/19/polisen-i-sydvastra-finland-godkande-abo-stads-handrackningsbegaran-polisen
När Uppsala hade motsvarande problem, var det någon läkare(?) i en video som önskade att de andra studenterna skulle utsätta de festande för en hård social press att sluta festa. Systemet med rekommendationer i stället för förbud för alltså med sig att medborgarna ska agera poliser gentemot varandra. Det har jag inte alls upplevt här. Antingen är det tillåtet att gå på restaurang, och då går man om man vill utan att ha dåligt samvete, eller så är restaurangen stängd.
Jag tror också att systemet med karantän bidrar till att folk är försiktiga. Det är inte enbart uppfattningen om den egna risken för att bli svårt sjuk om man smittas som styr ens beteende. Man vill ogärna hamna i en två veckors karantän, eller vara den som är orsaken till att ens vänner eller kollegor hamnar i karantän.
Visst kan man ha ett tydligare och mer effektivt fokus på avståndshållning, i synnerhet om man inkluderar åtgärder som underlättar möjligheten att hålla avstånd.
I den här tråden är det mycket fokus på vad regeringen kan eller får göra och vad den inte kan göra. Stockholm ligger skyhögt sett till andelen döda i Sverige, skulle Stockholm räknas som ett land skulle Stockholm toppa världsstatistiken över döda, möjligen efter Gibraltar som inte bara toppar statistiken över andelen döda utan också statistiken över andelen smittspårade. En enkel åtgärd som regeringen har och har haft möjlighet att besluta om är att slopa trängselskatten, ett enkelt sätt att minska trängseln i kollektivtrafiken.
Att något tycks ha fungerat i Finland innebär inte att det nödvändigtvis fungerar i andra länder. Det finns en mängd länder ute i Europa där åtgärderna är mycket snarlika de finska - men där smittspridningen och andelen döda trots detta (eller på grund av detta eller oberoende av detta) har varit mycket hög.
Tidigt i den här tråden framhölls Tjeckien som ett exempel på hur effektivt det är med tuffa åtgärder - det har ramlat in ett antal inlägg i tråden sen dess och numer är Tjeckien det "riktiga" land som toppar statistiken över andelen döda.