Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Tow2Mater skrev 2021-03-01 18:49:04 följande:
Men naturligtvis. Hur Sverige hanterar pandemin, lockdown och andra åtgärder har liten inverkan på hur fattiga länder hanterar det inom sina länder. Om de låter fler kvinnor dö i barnsäng (många dör ju ändå oavsett), och inte bli vaccinerade mot hiv etc pga deras egna åtgärder, är ju upp till dem.
Sen att alla distributionskedjor av allehanda förnödenheter/vacciner etc blivit påverkade av antingen corona eller åtgärder för att minska corona är ju helt naturligt.
Det är klart jag vill mitt land/mina länder ska motverka sjukdom för de som står mig närmast. Om jag ska välja mellan att min äldre mamma ska undvika smitta och att en okänd fattig kvinna i afrika ska få sitt hiv vaccin, kommer jag utan tvekan välja min mamma först (om du nu menar att åtgärderna i respektive fall har med varann att göra).
Klimatet är globalt, liksom pandemin och ekonomin. Sverige är bara ett av många länder som har lagt ut produktion i låglöneländer.
Jag skulle inte svälta om jag fick sparken i morgon, inte mina barn heller - men en gravid textilarbeterska i Bangladesh har inte samma villkor som du och jag om hon förlorar jobbet och fostret hon bär på går en mycket mer osäker framtid tillmötes än vad du och jag en gång gjorde.