Anonym (felix) skrev 2021-02-26 21:23:48 följande:
Varför detta raljerande över att ett land som Slovakiet, ett land i mitteuropa med oändligt mycket sämre förutsättningar, som är sammanklämt på en tiondels av Sveriges yta, som halvdelen av Sveriges BNP, som har blivit misshandlat av kommunism i årtionden, med sjukvård från sovjet tiden, som saknar trygghetssystem som gör det möjligt för folk att stanna hemma, har klarat sig sämre än Sverige ( än så länge).
Mår du bättre av det eller tycker du att Sverige numera är en sådan medelmåtta att vi inte längre skall jämföra oss med andra nordiska länder utan att vår naturliga placering är bland fd. öststater i mitt europa?
Tja, Slovakien tillhör de länder som haft och har de hårdaste restriktionerna i Europa, och de har också en mycket hög överdödlighet.
Visst, Slovakien är bara ett av Europas många länder - men även sett till överdödlighet i hela Europa tillhör ju Sverige de lindrigast drabbade länderna.
Det gläder mig naturligtvis inte att pandemin drabbat så många europeiska länder så hårt.
Det är inte därför jag jämför - eller menar du att de som deltar i NM i coronabekämpning gläds åt att Sverige har drabbats hårdare än Finland och Norge.