• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Anonym (Fasanen) skrev 2021-03-09 23:48:31 följande:
    Vad gör du här om du inte är kritisk till Sveriges handhavande av pandemin?

Det har visat sig att vi har fått rätta till desinformation och rena felaktiga påståenden om COVID-19 och relaterat till detta.
    Kritik ska vara rätt återgiven annars är det ingen kritik, och det visat sig att återge nått rätt är det svåraste som finns för vissa i tråden.

Men för all del, har du kritik som är relevant och inte glömmer av en massa saker.
    Så tycker jag det är dax att du ger oss det snart?
    Eller är det aldrig på den?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

Var det en politisk miss av uffe och kräva mer vaccin precis före vi får en massa vaccin till Sverige?

Eller var det ett hopp det skulle ge cred för landsfaders effektivitet att få ut vaccinet.(Ja, förutom Stockholm då som inte bryr sig om de äldre, utan främst andra., inte så konstigt man varit uppe på 50-6070% av alla döda i Sverige, nu ~30% då smittan är mer närvarande i landet pga Stockholms politikers katastrofaliska agerande i pandemin.)

Snart så är det massor som får vaccin, kanske det är det som gör klustret upprörda?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FDFMGA
    Anonym (Fasanen) skrev 2021-03-09 23:48:31 följande:
    Vad gör du här om du inte är kritisk till Sveriges handhavande av pandemin?
    Du är inte ensam om att vilja slippa möta åsikter som inte är kompatibla med dina egna - vare sig i den här tråden eller på familjeliv överhuvudtaget eller ens i verkliga livet.

Själv förbehåller jag mig rätten att på ett öppet diskussionsforum få invända mot åsikter jag inte delar - oberoende av om det handlar om kritiker som tror sig veta hur många liv som hade sparats om strategin anpassats retroaktivt efter vad kritikerna tror sig veta idag eller om det handlar om andra åsikter jag inte delar som att feminismen är roten till allt ont i samhället elelr att abort är förkastligt eller att endast ett samarbete mellan SD, M och det kristna rikspartiet KD kan rädda Sverige från den katastrof som är predestinerad att inträffa med en S-regering.

Vill man skydda sig mot avvikande åsikter finns möjligheten att skapa slutna grupper här på FL där man kan bekräfta varandra i evighet.

Amen!
  • klyban
    FDFMGA skrev 2021-03-10 10:58:29 följande:
    Du är inte ensam om att vilja slippa möta åsikter som inte är kompatibla med dina egna - vare sig i den här tråden eller på familjeliv överhuvudtaget eller ens i verkliga livet.

Själv förbehåller jag mig rätten att på ett öppet diskussionsforum få invända mot åsikter jag inte delar - oberoende av om det handlar om kritiker som tror sig veta hur många liv som hade sparats om strategin anpassats retroaktivt efter vad kritikerna tror sig veta idag eller om det handlar om andra åsikter jag inte delar som att feminismen är roten till allt ont i samhället elelr att abort är förkastligt eller att endast ett samarbete mellan SD, M och det kristna rikspartiet KD kan rädda Sverige från den katastrof som är predestinerad att inträffa med en S-regering.

Vill man skydda sig mot avvikande åsikter finns möjligheten att skapa slutna grupper här på FL där man kan bekräfta varandra i evighet.

Amen!

Det inte ens alltid åsikter vi pratar om heller, utan fakta som återges fel som man behöver berätta är ett fel i kritiken som angavs.
    Och här sker en mycket märklig sak, istället för korrigera felet, så väljer man istället att gå till attack och gärna på personlig nivå.
    Och sen upprepas samma fel igen senare och så rättas det till... och sen på repeat.

Utan tvekan är ju detta en tragedi med alla dessa döda, men här ska vi undvika så mycket fakta det går har jag märkt.
    Och en EXTREM selektivitet, och speciellt efter vi fick reda på vad överdödligheten var och låg till mot våra grannar och EU.
    Där man nu vägrar befatta sig med den statistik jag kommer återge här under och om Sverige och EU´s överdödlighet.
    Så istället se framgången i detta mot övriga EU, så fortsätter man och påstå samma sak fortfarande och att vi är sämst i världen.(Dock inte lika ofta som innan och då av förklarlig fakta som inkommit som berättar att nope, så är det inte alls.)

Överdödligheten i Europa 2020                                     
    Skillnaden i antal dödsfall under 2020 jämfört med ett genomsnitt för åren 2016-2019 i respektive land:

Liechtenstein, 20,8 procent Spanien 18,9% Polen, 18,7% Slovenien, 18,5% Italien, 17,4% Belgien, 16,7% Tjeckien, 16,6% Bulgarien, 15,1% Storbritannien 15,1% Schweiz, 13,0% Malta, 12,6% Litauen, 12,3% Nederländerna, 11,6% Rumänien, 11,1% Österrike, 11,1% Portugal, 11,0% Slovakien, 10,5% Frankrike, 10,4% Cypern, 9,2% Kroatien, 9,1% Ungern, 8,1% Sverige, 7,6%  
    Tyskland, 5,3% Estland,  3,1% Finland, 2,7% Island, 1,6% Danmark, 1,6% Lettland, 0,4%
  • Vidrish

Hade varit trevligt om Sverige började ta Covid-19 lite mer seriöst... 

• FDFMGA
    klyban skrev 2021-03-10 12:30:40 följande:

Det inte ens alltid åsikter vi pratar om heller, utan fakta som återges fel som man behöver berätta är ett fel i kritiken som angavs.
    Och här sker en mycket märklig sak, istället för korrigera felet, så väljer man istället att gå till attack och gärna på personlig nivå.
    Och sen upprepas samma fel igen senare och så rättas det till... och sen på repeat.

Utan tvekan är ju detta en tragedi med alla dessa döda, men här ska vi undvika så mycket fakta det går har jag märkt.
    Och en EXTREM selektivitet, och speciellt efter vi fick reda på vad överdödligheten var och låg till mot våra grannar och EU.
    Där man nu vägrar befatta sig med den statistik jag kommer återge här under och om Sverige och EU´s överdödlighet.
    Så istället se framgången i detta mot övriga EU, så fortsätter man och påstå samma sak fortfarande och att vi är sämst i världen.(Dock inte lika ofta som innan och då av förklarlig fakta som inkommit som berättar att nope, så är det inte alls.)

Skillnaden i antal dödsfall under 2020 jämfört med ett genomsnitt för åren 2016-2019 i respektive land:

Liechtenstein, 20,8 procent Spanien 18,9% Polen, 18,7% Slovenien, 18,5% Italien, 17,4% Belgien, 16,7% Tjeckien, 16,6% Bulgarien, 15,1% Storbritannien 15,1% Schweiz, 13,0% Malta, 12,6% Litauen, 12,3% Nederländerna, 11,6% Rumänien, 11,1% Österrike, 11,1% Portugal, 11,0% Slovakien, 10,5% Frankrike, 10,4% Cypern, 9,2% Kroatien, 9,1% Ungern, 8,1% Sverige, 7,6%  
    Tyskland, 5,3% Estland,  3,1% Finland, 2,7% Island, 1,6% Danmark, 1,6% Lettland, 0,4%
    Att Sverige har en ur ett europeiskt perspektiv låg överdödlighet samt att vi klarat krisen utan att landets ekonomi skadats allvarligt är ju två faktum.

Men det hindrar ju inte kritikerskrået från att välja andra fakta som att våra nordiska grannar har betydligt lägre andel döda - något kritikerskrået inte gärna presenterar tillsammans med det faktum att så varit fallet även vid tidigare pandemier.

Orsak och verkan är inte någon populär gren bland åskådarna till NM i coronabekämpning.
  • Anonym (Fasanen)
    Vidrish skrev 2021-03-10 12:47:10 följande:

Hade varit trevligt om Sverige började ta Covid-19 lite mer seriöst... 

Jag tycker också det, nu när vi vet så mycket om det. I början gamblade de lite med människors hälsa, trodde det skulle vara en vanlig influensa som kunde svepa genom samhället (hoppades på flockimmunitet), och därmed medvetet hade lite restriktioner, hoppades hålla igång samhället, försökte skydda de äldre, låta yngre bli smittade i låg takt. Men nu när vi vet mycket mer, varför görs inte mer? Stäng ner och förhindra en förödande tredje våg tills vi fått vaccinerat de flesta. Nej vi ska vänta tills vi har hög smitta, då ska vi sätta in mer åtgärder, verkar det som de resonerar. 
  • klyban
    FDFMGA skrev 2021-03-10 13:09:40 följande:
    Att Sverige har en ur ett europeiskt perspektiv låg överdödlighet samt att vi klarat krisen utan att landets ekonomi skadats allvarligt är ju två faktum.

Men det hindrar ju inte kritikerskrået från att välja andra fakta som att våra nordiska grannar har betydligt lägre andel döda - något kritikerskrået inte gärna presenterar tillsammans med det faktum att så varit fallet även vid tidigare pandemier.

Orsak och verkan är inte någon populär gren bland åskådarna till NM i coronabekämpning.

Och det intressanta är att just detta berättade man i sin strategi man implementerade sig efter smittspårningsstrategin som gick i stöpet direkt nästan(pga smittan var redan här på bred front då.)
    Och just att strategin var för samtliga i samhället, inte bara de med virus.
    Och nu står vi här med bevis att vår ekonomi klarat sig bra och att överdödligheten faktiskt är låg mot EU och de som fick samma hand tilldelat sig som oss.

Vet hur du berättade detta för en användare i början av tråden och om din kritik är fel/felaktig så måste vi rätta till den.
    Och hur du fick förklarat för dig att kritik är kritik och inget du kan göra åt det, fast än att vi kan påvisa fel i argumentationen om kritiken.

De som kritiserar blint, de blir alltid upprörda när de blir avslöjade har jag märkt.
    Jag har aldrig förstått detta med att strunta i fakta och återge fakta fel.
    Och varför jag aldrig kommer förstå detta, jo, det är för att med fakta som är fel återgiven den går aldrig förstå och när det upprepas efter det är påvisat som fel så blir det till desinformation.

Anonym (Fasanen) skrev 2021-03-10 13:32:36 följande:
    Jag tycker också det, nu när vi vet så mycket om det. I början gamblade de lite med människors hälsa, trodde det skulle vara en vanlig influensa som kunde svepa genom samhället (hoppades på flockimmunitet), och därmed medvetet hade lite restriktioner, hoppades hålla igång samhället, försökte skydda de äldre, låta yngre bli smittade i låg takt. Men nu när vi vet mycket mer, varför görs inte mer? Stäng ner och förhindra en förödande tredje våg tills vi fått vaccinerat de flesta. Nej vi ska vänta tills vi har hög smitta, då ska vi sätta in mer åtgärder, verkar det som de resonerar. 

Fakta säger att du har fel.

• klyban

Ett parti av Astras vaccin kan det vara ett problem med, och det tittar man på nu.

Frågan är vad man kommer fram till.
    Vet att på polarns jobb så fick 9 av 10 hög feber, en fick söka akutvård för temperaturer upp mot 41 grader.(ej livshotande eller ens nära, men extrem feber.)
    5 av dessa kunde inte jobba dagen efter, och fick sjukskriva sig i en dag och några i 2-3 dagar.

• Padirac
    klyban skrev 2021-03-11 12:24:51 följande:

Ett parti av Astras vaccin kan det vara ett problem med, och det tittar man på nu.

Frågan är vad man kommer fram till.
    Vet att på polarns jobb så fick 9 av 10 hög feber, en fick söka akutvård för temperaturer upp mot 41 grader.(ej livshotande eller ens nära, men extrem feber.)
    5 av dessa kunde inte jobba dagen efter, och fick sjukskriva sig i en dag och några i 2-3 dagar.

Det pratade precis på Vetenskapsradion hälsa i P1 om vacciner och det nämndes att det var känt att Astra-vaccinet gav eller kunde ge starkare biverkningar.. I Danmark är det väl tillfälligt stoppat just nu pga att det skulle utredas om det kunde ge upphov till blodproppar

Reaktionen efter vaccinering  beror på hur stark immunförsvarsreaktionen är i individen, den är normanlt högre hos små och yngre och svagare hos äldre och gamla
    Det hela kan sammanfattas så här: Sverige tar inte covid på allvar - Avgå Tegnell, Avgå Löfven TomteTomteTomte
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin