• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2021-02-07 17:25:24 följande:
    Är du säker på det.

Jag har bara noterat anonyms beskrivningar av den asymptotiska smittan.

Det är ju en matematisk term som beskriver hur en funktion närmar sig ett gränsvärde i oändlighet utan att nå fram.

Själv skulle jag inte ha något emot asymptotisk smittspridning om det var noll som närmades. Men jag tror inte att FHM överhuvudtaget har reflekterat över asymptotisk smittspridningSkrattande
    Det är iofs inte helt omöjligt att smittan som ger covid-19 kommer att bli asymptotisk under enskilda perioder - kanske var det så i somras?

Samtalet om flockimmunitet som strategi verkar bete sig asymptotisk i intervall i alla fall.. 

• Anonym (realist)
    Padirac skrev 2021-02-07 19:00:04 följande:

Grannländerna gick ifrån sina planerade strategier, medan Sverige höll fast vid sin?

Jag är inte heller Pyssel förresten.

Ja, grannländerna anpassade snabbt sina strategier efter verkligheten medan Sverige höll fast vid sin utopiska illusion om flockimmunitet. Grannländerna räddade således tusentals människoliv. Sverige tog såklart efter allt som grannländerna gjorde i våras och har infört det nu under vintern nästan ett år senare.

Nej, givetvis inte. Den riktiga Pyssel är betydligt mera saklig och håller sig till ämnet som råkar vara kritik emot Sveriges handhavanden av pandemin.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-02-07 19:03:57 följande:
    Det är det verkligen ingen som tror. 
    FDFMGA skrev 2021-02-07 14:01:07 följande:
    Nåväl, själv tycker jag att Löfven är en pajas, om än en pajas som inte vill något illa. Jag tycete den svenska strategin var hyfsad så länge regeringen inte agerade, men allteftersom har regeringens inflytande över den svenska strategin ökat på FHM:s bekostnad. Det tycker jag är synd, Löfven gör sig bäst när han har ett munskydd i form av en munkavle på sig. Därmed inte sagt att jag anser att oppositionen är bättre.
    Håller med om din syn på Lövfen och hur han bäst gör sig. 
    Ja, det övergår mitt förstånd att han inte har tackat för sig sedan länge, men gissningsvis övergår det hans förstånd att inse att med honom som partiledare så är den socialdemokratiska valförlusten kassaskåpssäker.

Det är egentligen helt sanslöst att vi ska ha en statsminister som man får skämmas för så fort han öppnar munnen utan att ha ett manus till hjälp.

(jag har liksom många andra en ovana att vilja blunda när jag tycker någon är pinsam - så tvingas jag lyssna på en debatt där Löfven deltar så ter jag mig som en blinkfyrGlad)
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-02-07 19:09:51 följande:
    Det är iofs inte helt omöjligt att smittan som ger covid-19 kommer att bli asymptotisk under enskilda perioder - kanske var det så i somras?

Samtalet om flockimmunitet som strategi verkar bete sig asymptotisk i intervall i alla fall.. 

Ja, det är väl ett av alternativen.

Jag tror nog mer på att covid-19 med hjälp av partiell flockimmunitet och virusets successiva anpassning till människan kommer att reduceras till en säsongsrelaterad förkylning.
  • pyssel
    FDFMGA skrev 2021-02-07 18:59:21 följande:

Vi stör oss på olika saker/personer du och jag.

Ett tips: räkna till hundra innan du besvarar vissa inlägg - annars finns det alltid en risk att man uppfattas som en snarstucken kverulant.

Eller för att Familjelivsanpassa  det gamla talesättet. Hämnden är en rätt som med fördel serveras väl avkyld, kokhet är den anrättningen mycket sufflélik..

Ett tips, klä inte din subjektivitet i spelad objektivitet. Hur "man uppfattas här", eller mer bestämt på den harklande och hummande herrmiddagen, den bollen får du allt behålla då det inte ligger i min strävan att uppfattas på varken det ena eller andra sättet i just den genren. Jag har däremot varit tydlig med att jag vänder mig emot att bli häcklad med påståenden om högerpopulism och vidare ut på extremkanten när jag ägnar mig åt topic.
  • pyssel
    Padirac skrev 2021-02-07 18:47:10 följande:

Genom andra känner man sig själv  

Nejdå, det gjorde inte alls ont, det är nog helt olika saker om svider och gör ont för dig och mig.  '

Jag är själv inte särdelses intresserad av 'där solen inte lyser' - tvärt om önskar jag efter pandemin åka på en lång resa till där solen faktiskt lyser.

Du tappar besinningen alltför ofta för att vara någon som vill och kan dölja det, eller för att någon ska tro på att det inte gör ont när du har fel. Särskilt när du blir en raljant snubbelfot.

Det finns verkligen inget självändamål att dölja irritation på vare sig "Sveriges handhavande" eller bråkstakar som är odelat positiva till allt vad som ploppar ur munnarna på Fohm, men där tycker vi olika om alltihop.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2021-02-07 19:15:44 följande:
    Ja, det övergår mitt förstånd att han inte har tackat för sig sedan länge, men gissningsvis övergår det hans förstånd att inse att med honom som partiledare så är den socialdemokratiska valförlusten kassaskåpssäker.

Det är egentligen helt sanslöst att vi ska ha en statsminister som man får skämmas för så fort han öppnar munnen utan att ha ett manus till hjälp.

(jag har liksom många andra en ovana att vilja blunda när jag tycker någon är pinsam - så tvingas jag lyssna på en debatt där Löfven deltar så ter jag mig som en blinkfyrGlad)
    Han verkar väldigt långt ifrån att vilja gå, tvärtom står han till förfogande igen och känner ett mycket mycket stort engagemang försäkrade han oss lyssnare i Ekots lördagsintervjun. 
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-02-07 19:34:10 följande:
    Du tappar besinningen alltför ofta för att vara någon som vill och kan dölja det, eller för att någon ska tro på att det inte gör ont när du har fel. Särskilt när du blir en raljant snubbelfot.

Det finns verkligen inget självändamål att dölja irritation på vare sig "Sveriges handhavande" eller bråkstakar som är odelat positiva till allt vad som ploppar ur munnarna på Fohm, men där tycker vi olika om alltihop.
    Det är säkert så att jag inte kan eller vill dölja att jag tappar besinningen, eller så är det så du känner och tror att andra är, att de skriver om vad som skall göras 'där solen inte lyser'   Ja, det kan ju vara en mycket behärskad eller kallt beräknande formulering av någon som inte tappat besinningen. 

Gör det du skriver ont? Nä.  Fel har jag haft förutom och kommer att ha många gånger igen - liksom alla andra människor. 

Ja, vi tycker olika och dessutom anför vi olika typer av argument för de uppfattningar vi har.
  • Anonym (realist)
    Pope Joan II skrev 2021-02-07 19:38:52 följande:
    Han verkar väldigt långt ifrån att vilja gå, tvärtom står han till förfogande igen och känner ett mycket mycket stort engagemang försäkrade han oss lyssnare i Ekots lördagsintervjun. 
    Verklighetsuppfattningen verkar lämna en del att önska hos "landsfadern". Socialdemokraterna sitter inte i en regering på mycket länge efter det totala haveri man lämnat efter sig på grund av den falerade pandemihanteringen.

Kanske partitoppen nu även själva börjat inse det och tagit till en del radikalare åtgärder i ett desperat försök att inte tappa ansiktet.
  • FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2021-02-07 16:04:36 följande:
    ironi? sarkasm?  sammanhang? orsak och verkan?  motsatser och likheter?

Menar du att personer med eller utan kognitiva funktionshinder klarar av att resa till fjällen med inte mer än enbart hoppet om att inte frottera sig med andra människor än de i den egna bubblan?  

FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-06 18:39:55 följande:
    Vilken tur att inte sportlovet kommer att innebära någon risk i år. 
    Bara man inte träffar nya människor när man reser till fjällen (hur undviker man det?) och så hoppas man tydligen på att färre reser utomlands. Kul det där med att ha en strategi om ett livsfarligt virus som går ut på att hoppas. 

.../
    Off-topic svammel? Igen?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin