• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Padirac skrev 2021-01-06 21:31:53 följande:
    ja där kan en de inte skilja på valresutat och fantasier om valresultat. 

Å andra sidan har jag i tråden läst fantasier om 20 000 covid-döda i Sverige år 2020.. 
    Våra endemiska vinbarsvänner kan man ju skratta åt - oavsett om det är vänsterextremister de fått spaning på eller om de tror att vinflaskor saknar kork eller om de inte förstår skillnaden mellan en gd och en tjänsteman.

Men det som händer i USA är bara så jävla tragiskt. Hoppas att det här innebär att det är det sista man får se av Trumps idiotier.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-01-06 22:03:29 följande:
    Ja, det som händer just nu med skottskadade människor då Trumpisterna stormat Kapitolium är en tragedi - hur många som smittas med Covid-19 återstår att se.

Oroligheterna är inte över än, polarisering och upplopp kommer säkert att fortsätta ett bra tag till.
    Ganska många skulle jag tro - terroristerna har ju dessutom kommit från hela USA, så bortsett från allt annat blir det ett superspridarevent.
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-07 17:38:47 följande:
    Tog tuben till vinbaren (haha). Inte ens hälften hade munskydd.
    Bra att veta - lär ju vara ungefär detsamma på bussarna som i tunnelbanan.

Jag måste åka buss en dag nästa vecka - och det är ju onödigt att svära i kyrkan så jag hade funderat på att maskera mig.

Jag får väl kolla hur det ser ut då, men om inte en överväldigande majoritet är troende så får masken bli kvar i fickan.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2021-01-08 01:05:49 följande:

Antar det är inom tidsspannet du ska åka buss?

Såg man fråga om varför man inte delade ut munskydd i Stockholm till någon, vet ej om det var en politiker eller någon representant för kollektivtrafiken.
    Och de fråga varför ni inte delar ut munskydd som en del andra städer, och så satans sur personen såg ut då och blev extremt förnärmad att man skulle dela ut dessa gratis.

Mm, åtminstone på morgonen.

Munskydd eller inte är ju en känslig fråga och det finns ingen anledning att provocera för provokationens egen skull. Om nästan all andra bär munskydd så får jag väl plocka fram mitt, men om det finns hyfsat många omaskerade på bussen så får det bli kvar i fickan.

ja, jag såg att de finns att köpa på Pressbyrån bland annat. Jag tycker man ska anta ett hållbarhetsperspektiv i den här frågan, så jag har sparat ett jag fick gratis vid ett veterinärbesök där de hade munskyddstvång och då delade ut gratis munskydd. Lite tummat och naggat i kanten är det nog, men det duger för mig.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2021-01-08 23:31:13 följande:
    Nu kommer du se att du särbehandlas. Precis som FDFMGA blev varse.
    Jag blev inte varse något, bara irriterad eftersom jag anser att Löfvens klavertramp var fundamentala och helt oberoende av om huruvida han bröt mot FHM:s rekommendationer eller inte. Alltså precis samma inställning som Påven Johanna gav uttryck för.

Tja, förrresten - vad jag möjligen kom till insikt om är att jag har noll intresse av att vara en av rätt många åskådare eller deltagare som bidrar till att underhålla konflikten.

Det får ni göra själva!
  • FDFMGA
    klyban skrev 2021-01-09 14:41:45 följande:
    Hur gick bussresan?
    Först nästa vecka det blir aktuellt med bussåkning.
    pyssel skrev 2021-01-09 14:42:16 följande:
    Varse, "för stunden", som hon så klokt skrev.
    Jag tycker språk och språktolkning är intressant.

Jag läste ett av dina svar till klyban där du använde "även" och kom fram till att jag inte skulle ha kunnat använda även i detta sammanhang - men så kom jag även fram till att min fundering var fullständigt irrelevant för tråden.

Ska jag förklara "varse" måste jag bli en del av konfliktens periferi igen - och min avsikt är att  försöka hålla mig borta från den.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2021-01-09 16:42:42 följande:

"? Vi är osäkra på leveranserna av vaccin. Men i takt med att vi ser att leveranserna är stabila får vi omvärdera detta, säger regionens vaccinsamordnare Kristine Rygge.

Region Skåne har fram till första veckan i januari tilldelats runt 10.000 doser. Hälften av dessa har gått ut för vaccination. Den andra hälften sparas till något regionens vaccinsamordnare Maria Landgren kallar för ?dos två-lager?.

? Vi gör som andra regioner. Hälften av doserna vi får till oss går ut och hälften läggs i ett lager till den andra dosen. De sparas inte odefinierat, utan de är reserverade till samma individer som fått den första dosen, säger Maria Landgren och fortsätter:"

Verkar som det är denna osäker som driver detta beslut.
    Kan se lite logik i detta, men de kan väl inte på allvar tro att inte mer doser kommer så de inte kan ha en andra dos tillhanda.

Och även om vi leker med tanken att vaccinet kommer få stora svårigheter i leveransen, så kan det knappast vara nödvändigt att spara lika många doser som man har vaccinerat och för andra dosen.
    En 100% reservering låter väldigt tokigt, för det finns idag inget tecken på att doserna skulle dröja så länge(Eller har jag missat nått där?)

pyssel skrev 2021-01-09 16:29:38 följande:
    Jag får förekomma den falska historieskrivningen här ovanför ser jag. Det är alltså inte "åratal bort" utan ngt pågående "i åratal". (Även om stalkerns första angrepp i tråden räcker alldeles tillräckligt för att svara med flera mynt).

Så du blir så extremt aggressiv direkt när någon ger dig kritik för nått?
    Undrar då jag inte ser det på andra användare du diskuterar med.
    Du verkar gett mig en särställning där, och därför åratal kommer in.

Tja, de kunde ju ha bett någon med baskunskaper i logistik att skapa ett system som innebär att man inte behöver hamstra vaccin för att säkerställa att alla får andra dosen.

Och om leveranserna skulle upphöra, då finns det betydligt större problem att hantera än att det finns några personer som bara är lite mer skyddade än de som inte har fått något skydd alls på grund av dumskallarnas sammansvärjning.

Att dessutom tro annat än att vaccintillverkningen och därmed leveranserna successivt kommar att öka är bara befängt.
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-09 22:29:18 följande:
    Även en klocka som står still står rätt 2 ggr per dygn. Oavsett vems denna klocka är så tycker vi just nu lika om en sak.
    Det borde inte vara ett olösligt problem. Testa att göra som Löfven - lämna in din klocka hos en urmakare. Det finns gott om sådana i närheten av Stureplan.
  • FDFMGA
    Tow2Mater skrev 2021-01-10 01:51:28 följande:
    Padirac skrev 2021-01-10 00:41:01 följande:
    Trump själv menade att injicera eller dricka bleach vilket inte är samma sak som handsprit skulle kunna vara en lösning, det skulle stoppa smittan betydligt fortare än såväl munskydd som vaccinering, varför inte sätta in stora kanonen direkt -  eftersom svenska myndigheten kritiseras av ABC för att agera på det sätt som både Finlands Mika Salminen och Svenska lag säger att Sverige ska agera, med vetenskapen som grund alltså...
    Jag kan inte utläsa om du menar att vara ironisk eller inte, men det var inte alls vad Trump sa. Sprid inte desinformation (som Biden).

www.politifact.com/article/2020/apr/24/context-what-donald-trump-said-about-disinfectant-/

www.politifact.com/factchecks/2020/jul/11/joe-biden/no-trump-didnt-tell-americans-infected-coronavirus/

Är du fortfarande Trumpanhängare?

Minns att du var en av den här trådens kritiker som var mycket positiva till Trump i FL:s trådar för några år sen.

Men "Go Trump" kanske har modifierats till "Nu går Trump - med svansen mellan benen".
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin