FDFMGA skrev 2020-05-16 22:35:51 följande:
Se det som att så gott som hela resten av världen har insett att det inte fungerar att stänga ner länder och långsamt försöker man öppna dem igen. Till att börja med var det nog så att många hade samma ambition som Nya Zeeland fortfarande har, att utrota viruset inom landet.
Nu försökar man anpassa sig till en mer hållbar strategi och då kommer skillnaderna mellan Sveriges och andra länders förhållningssätt till smittan successivt att minska.
Då tror jag att Stockholm kan fungera som en fyrbåk i ett omgivande dystert coronamörker - här har vi ju fått smittspridningen att successivt minska under mer än en månads tid nu. Och detta trots den ansvarslösa släpphänthet vissa anser har präglat smittskyddet i Stockholm.
Flockimmunitet är ett oerhört fult ord, vem vill höra till en flock? Inte desto mindre börjar vi i Stockholm se effekterna av denna gruppimmunitet.
Tyvärr kommer ju gruppimmuniteten aldrig att bli ett fullständigt skydd för riskgrupper, men i väntan på ett fungerande och relativt biverkningsfritt vaccin är det nog det bästa vi kan erbjuda riskgrupperna.
Ur ett vaccinperspektiv borde det dessutom vara positivt att vi så snabbt kunde se effekterna av gruppimmunitet i Stockholm, det borde innebära att chanserna för att man lyckas framställa ett vaccin ökar.
Jag är osäker på flockimmuniteten i Stockholm. Bortsett från de där som syns i media på uteserveringar så tror jag att en stor grupp människor också blev rädda när smittan ökade kraftigt i Stockholm och i samband med detta så kom mer negativ information också i media.
Jag bor inte själv i Stockholm, men känner en del där eftersom jag bott där och har familj där, ingen har hittills varit sjuka av dem, mina gamla vänner jobbar hemifrån, min familj håller sig hemma då de är äldre.
Jag tror färre haft smittan än man tror, även i Stockholm. Hade verkligen varit en idé att börja testa många så man får någon slags överblick.