Pope Joan II skrev 2020-09-04 09:51:17 följande:
Säg det till honom. Han tror att jag är besatt av honom när det är precis tvärtom - han irriterar mig eftersom jag tycker att han förstör samtliga diskussioner som han försöker delta i. Det gäller förstås inte bara den här tråden utan alla. Han skriver dessutom exakt samma sak i alla trådar oavsett ämne.
Jag vet inte om det är möjligt, jag föreställer mig att det i alla fall är mycket svårt men jag är inte insatt i möjliga metoder för den typen av modelleringar eller spårningar.
Jag tror verkligen inte att alla svarar ärligt och uppriktigt på en sådan fråga, precis som jag heller inte tror att de 9 av 10 som svarar att de följer alla rekommendationer fullt ut gör det. Men det jag har läst om asymptomatisk smittspridning har inte - utom i ett par fall - handlat om att någon fått frågan om symptom och förnekat dem utan istället om andra personer (kring den usprungliga, så att säga) som under en smittspårning visat sig vara positiva för covid-19 utan att ha haft kännedom eller misstanke om det. En del av de personerna har i sin tur smittat ibland väldigt många andra och ibland färre, men ofta fler än det antal man skulle kunna förvänta sig.
Jag förstår att du nu vill ha vederhäftiga källor till det jag skriver här, men jag har - precis som du och de flesta andra - läst och lyssnat till väldigt mycket material, studier, intervjuer, uttalande utan att ha sparat och samlat det i någon lättillgänglig mapp eller liknande.
Och, även om jag inte tror att alla är ärliga med hur symptomfria de känt sig så är jag helt övertygad om att det finns många som är asymptomatiska och presymptomatiska, vilket i kombination med den mänskliga naturen med självöverskattning och onödigt risktagande hos en del individer ytterligare försvårar en redan svår sjukdom och dess möjliga smittvägar.
Du skrev förresten för några dagar sedan att det inte är en särskilt smittsam sjukdom - vad hade du för belägg för det påståendet? Jag känner inte alls igen den bedömingen från någon av de experter som uttalat sig om pandemin. De verkar tycka att det är en väldigt smittsam sjukdom?
Ja, de som nu evenuellt får smittan en andra gång tycks ju dessutom inte alls ha symptom.