• Padirac

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

FDFMGA skrev 2021-01-10 05:45:18 följande:
    Trump är så fruktansvärt okunnig att han inte ens förstår att han är okunnig.

Att atombomba orkaner är väl också ett av hans mer udda infall.
    Rename Dunning-Kruger Effect to Trump Syndrome
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2021-01-10 13:27:01 följande:
    Kan du också svara på min fråga om åtgärder på arbetsplatserna? Hade jag rätt eller fel i min gissning? Känner du till någon arbetsplats som skulle ha infört någon åtgärd som går utöver det FHM har sagt i sina allmänna rekommendationer? Vilken åtgärd i så fall?
    Var det gissningarna om åtgärder på arbetsplatserna du tänkte på?

Det är fler rekommendationer än de du tagit upp.  OM jag tttar på det begränsade antalet arbetsplatser jag känner till i Sverige och Finland så är de åtgärder som vidtagits inte på något sätt väsensskilda utan i allt mycket lika. 
    Anonym (ABC) skrev 2021-01-10 00:28:49 följande:
    Ska man, eller ska man inte läsa mellan raderna? Har du läst rätt, tror du?

Nej, hur skulle jag kunna veta vilka rekommendationer som gäller på svenska arbetsplatser. Men jag gissar att man ska hålla avstånd, tvätta händerna, hosta i armvecket och vara uppmärksam på symptom. När man har hostat några gånger och inser att man har blivit sjuk, då ska man gå hem. Munskydd ska man inte använda. Blev det rätt?

De finska myndigheterna säger att de åtgärder som införs kommer att minska smittspridningen, bara folk följer dem. Kanske det är det som är falskspelet?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-01-10 14:22:33 följande:
    Den frågan har faktist lyfts så ofta, forsta gången av en meteorolog på 50-talet, av olika personer så myndigheterna har forklarat det på en website:

www.aoml.noaa.gov/hrd-faq/#hurricane-mitigation
    "During each hurricane season, someone always asks “why don’t we destroy tropical cyclones by nuking them” or “can we use nuclear weapons to destroy a hurricane?” There always appear suggestions that one should simply nuke hurricanes to destroy the storms. Apart from the fact that this might not even alter the storm, this approach neglects the problem that the released radioactive fallout would fairly quickly move with the tradewinds to affect land areas and cause devastating environmental problems. Needless to say, this is not a good idea.

Now for a more rigorous scientific explanation of why this would not be an effective hurricane modification technique. The main difficulty with using explosives to modify hurricanes is the amount of energy required. A fully developed hurricane can release heat energy at a rate of 5 to 20×1013 watts and converts less than 10% of the heat into the mechanical energy of the wind. The heat release is equivalent to a 10-megaton nuclear bomb exploding every 20 minutes. According to the 1993 World Almanac, the entire human race used energy at a rate of 1013 watts in 1990, a rate less than 20% of the power of a hurricane.

If we think about mechanical energy, the energy at humanity’s disposal is closer to the storm’s, but the task of focusing even half of the energy on a spot in the middle of a remote ocean would still be formidable. Brute force interference with hurricanes doesn’t seem promising.

In addition, an explosive, even a nuclear explosive, produces a shock wave, or pulse of high pressure, that propagates away from the site of the explosion somewhat faster than the speed of sound. Such an event doesn’t raise the barometric pressure after the shock has passed because barometric pressure in the atmosphere reflects the weight of the air above the ground. For normal atmospheric pressure, there are about ten metric tons (1000 kilograms per ton) of air bearing down on each square meter of surface. In the strongest hurricanes there are nine. To change a Category 5 hurricane into a Category 2 hurricane you would have to add about a half ton of air for each square meter inside the eye, or a total of a bit more than half a billion (500,000,000) tons for a 20 km radius eye. It’s difficult to envision a practical way of moving that much air around.

Attacking weak tropical waves or depressions before they have a chance to grow into hurricanes isn’t promising either. About 80 of these disturbances form every year in the Atlantic basin, but only about 5 become hurricanes in a typical year. There is no way to tell in advance which ones will develop. If the energy released in a tropical disturbance were only 10% of that released in a hurricane, it’s still a lot of power, so that the hurricane police would need to dim the whole world’s lights many times a year."

• Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-01-10 14:54:34 följande:
    Du behöver ju inte börja klybana nu.

(Om du kollade linken jag gav, står det ganska klart att det inte är en bra ide, och jag har inte påstått annat. Ville bara lyfta att det ju inte är så väldigt udda, eftersom iden inte är ny.)
    Värt att poängtera att det inte är svårt att begripa för gemene man att en atombomb har en del oönskade effekter...  "this approach neglects the problem that the released radioactive fallout would fairly quickly move with the tradewinds to affect land areas and cause devastating environmental problems. Needless to say, this is not a good idea."

Att fler än Donald inte tänker på det gör det inte smartare
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2021-01-10 14:54:34 följande:
    Du behöver ju inte börja klybana nu.

(Om du kollade linken jag gav, står det ganska klart att det inte är en bra ide, och jag har inte påstått annat. Ville bara lyfta att det ju inte är så väldigt udda, eftersom iden inte är ny.)
    Texten jag citerade är ju från din länk .. så?
  • Padirac
    Anonym (realist) skrev 2021-01-11 18:54:59 följande:
    Välskriven och skarp analys ifrån internationellt håll. Handlar om Tegnell, den nakne kejsarens uppgång och fall.

Ett litet utdrag om hur Tegnell på ett mycket korrekt sätt beskrivs i artikeln, berättar lite om hans bakgrund och skolning också:
    "His formal education in epidemiology consists of a one-year long-distance learning course at the London School of Hygiene and Tropical Medicine which he completed over four years.
    Otherwise, he is a doctor. He often speaks eloquently to the media but seldom refers to scientific studies that others can review when referring to his questionable claims. He has used untruths on recurring occasions, including reports on Sweden`s compliance with infection control councils and the spread of infection in Swedish and Finnish schools. He seldom speaks concretely, but almost always vaguely and airily. Tegnell has been presented with an exceptionally large authority by the Swedish public and the government in an area that he does not control. Many Swedes follow his statements by saying that they trust the research or that they listen to the researchers."

foreignpolicynews.org/2021/01/03/anders-tegne...
    Så var klappjakten på en enskild person igång igenKräks
  • Padirac
    Anonym (realist) skrev 2021-01-11 18:54:59 följande:
    Välskriven och skarp analys ifrån internationellt håll. Handlar om Tegnell, den nakne kejsarens uppgång och fall.

Ett litet utdrag om hur Tegnell på ett mycket korrekt sätt beskrivs i artikeln, berättar lite om hans bakgrund och skolning också:
    "His formal education in epidemiology consists of a one-year long-distance learning course at the London School of Hygiene and Tropical Medicine which he completed over four years.
    Otherwise, he is a doctor. He often speaks eloquently to the media but seldom refers to scientific studies that others can review when referring to his questionable claims. He has used untruths on recurring occasions, including reports on Sweden`s compliance with infection control councils and the spread of infection in Swedish and Finnish schools. He seldom speaks concretely, but almost always vaguely and airily. Tegnell has been presented with an exceptionally large authority by the Swedish public and the government in an area that he does not control. Many Swedes follow his statements by saying that they trust the research or that they listen to the researchers."

foreignpolicynews.org/2021/01/03/anders-tegne...
    Vem är författaren till debattartikeln då...

"Keith Begg worked at SEI Stockholm from January to July 2018 as a Communications Officer, with a focus on the development and coordination of SEI’s presence at Almedalen and the Science Forum.

He holds a BA in Insurance and European Studies from the University of Limerick, Ireland and is ACII accredited in Risk Management from the Chartered Insurance Institute in London, England.

Keith has a Master’s in International Relations and his thesis entitled “Water as a Source of Conflict in the Jordan River Basin” looked at how stronger riparian states in a geo-politically volatile area can incite conflict and at times war as a scarce resource such as water is diverted from primary sources to feed the needs of the more dominant neighboring country."

Artikeln uppehåller sig vid en rad olika falska påståenden som cirkulerar i tråden - tex att strategin skulle vara flockimmunitet och att AT själv är den som bestämmer allt på FoHM..

Skarp analys från Internationellt håll... nä...
  • Padirac
    Anonym (realist) skrev 2021-01-11 19:09:23 följande:
    Om du inte begriper varför Tegnell som är huvudarkitekt till flockimmunitetsstrategin kritiseras i en tråd som startats för oss som är kritiska till coronastrategin så kanske du är i fel tråd?

Angående klappjakt så är det väl du som för en sån emot Trump här i tråden? Som har exakt noll med tråden att göra. Du har ju skrivit tiotals inlägg nu om hur mycket du hatar Trumpen. Det finns säkert andra mera passande trådar där du kan uttrycka ditt hat emot den orange mannen.
    Jag begriper mycket väl varöfr Tegnell krisiseras, men jag anser inte att kritiken är vare sig saklig eller relevant för att ha att göra med Sveriges hanterande av pandemin.

Att påstå eller tro att AT är den som ligger bakom resultatet av pandemins härjningar är lika smart som att dricka eller injicera 'bleach' som en ökänd snart fd president yrade om...
  • Padirac
    Anonym (realist) skrev 2021-01-11 19:09:23 följande:
    Om du inte begriper varför Tegnell som är huvudarkitekt till flockimmunitetsstrategin kritiseras i en tråd som startats för oss som är kritiska till coronastrategin så kanske du är i fel tråd?

Angående klappjakt så är det väl du som för en sån emot Trump här i tråden? Som har exakt noll med tråden att göra. Du har ju skrivit tiotals inlägg nu om hur mycket du hatar Trumpen. Det finns säkert andra mera passande trådar där du kan uttrycka ditt hat emot den orange mannen.
     Var det ite du som skrev massa osammanhängande saker om fascister, Mussolini, avsätta, avskeda och jag vet inte allt vad du ropat om....  

jo, jag hittade det och mitt svar .
    Anonym (realist) skrev 2020-12-28 08:21:39 följande:

Sverige har haft möjlighet att utföra samma åtgärder som övriga norden vidtog i våras. Att påstå att grundlagen skulle hindra är direkt lögn.

Sverige hade haft alla möjligheter att begränsa allmäna sammankommster mer än man gjorde. Att stänga skolorna, att stänga restauranger och offentliga utrymmen som simhallar, teatrar etc. Man hade också haft möjlighet att ta till åtgärder samtidigt som övrgia norden inte flera veckor senare. Inte var det nån som låste in nån i övriga norden heller. 

Sverige har alla möjligheter att begränsa och stänga ner privata företag utan att grundlagen behöver ändras. Varför ljuger du om sånt?

Padirac skrev 2020-12-28 10:11:21 följande:
    Avgå,avsätta,avskeda... fascister, Mussolini och jag vet inte allt..

Det är så mycket osammanhängande och motstridiga uppgifter du kommer med, så du få specifiera vad du menar och på vilken grund du menar detta för att det över huvud taget ska vara möjligt att föra en seriös och meningsfull diskussion med dig. Vilken del av smittskyddslagen eller vilken annan lag hänvisar du till?
  • Padirac
    Anonym (realist) skrev 2021-01-11 19:31:04 följande:
    Kanske dags att sluta förneka att strategin gick ut på att så snabbt som möjligt uppnå flockimmunitet när det finns hur mycket som helst dokumenterat och hela omvärlden vet om det?

Och ja, Tegnell är avdelningschef och den som har huvudansvaret för strategin.
    Var finns den dokumentationen?  Är det dessa mail som cirkulerat i tråden tidigare så är det mer än uppenbart att dessa inte säger det du vill påstå - oavsett du drar in Mussolini eller inte igen..
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin