• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (man) skrev 2020-12-14 16:46:08 följande:
    Det är ju märkligt det där med hur conronanationalister envist hävdar att rekommendationerna funkar och att folk håller avstånd samtidigt som verkligheten visar en helt annan bild där smittspridningen är okontrollerad och det kan ju bara ske om man skiter i rekommendationerna....  allt funkar ju bara så bra, men samtidigt går det så dåligt... hmmm vilket mysterium Drömmer

Är det inte det där man brukar kalla för förnekelse?
    Jag tror du har fått det där om bakfoten

Det finns ganska många som inte är en del av hejarklacken som gör vågen till NM i coronabekämpning.

Häromdan så petade jag in lite statistik där Sverige ingår i ett naturligt sammanhang, fråga gärna om det inte är något du förstår och du får självklart gärna fråga mig i stället för dina bänkgrannar på läktaren.

Annars kompletterar jag i morgon, då har ju FHM publicerat statistik igen, jag vill ju inte gärna att Sverige ska framstå som bättre än vi är .

Men som skrivet -  fråga gärna vad man kan dra för slutsatser om effektiva strategier om man lyfter blicken en smula.

Verkar det finnas några sådana?
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-14 17:03:10 följande:
    Du är ju så mycket för bildspråk och ordvitsar att jag tänkte mig att avsmakningsmenyn skulle falla dig på läppen, men det är klart - för dig är det viktigare att igen och lika felaktigt som tidigare mena att jag har bänkgrannar medan du minsann är så solitär. 
    FDFMGA skrev 2020-12-14 15:57:56 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad klyban menar med sin kommentar.

Ser man till hela året så ligger överdödligheten på cirka fem procent - min gissning är att den så gott som uteslutande och direkt kan relateras till covid-19 och dess konsekvenser för äldre, i synnerhet för de som var 80 år eller äldre.

Man kan också notera att överdödligheten numerärt är betydligt lägre än antalet som dött i covid-19.

Jag vet inte om det var ett svar på din fråga, i och med att klyban skrev hårda nedstängningar så gissa jag att han inte syftade på överdödlighet i Sverige.

Men fråga honom, vetja - han kan väl bäst själv svara på vad han menade.
    Märkligt, hans inlägg brukar vara klara som consommé. Men självklart ska jag fråga honom, det går säkert jättebra att få ett förtydligande. Varför du tror att en saklig kille som klyban skulle besvara ett inlägg om överdödligheten i Sverige under november månad med: "de sekundära dödsfallen av en för hård nedstängning" och då mena utlandet (Peru?) förstår jag inte, men det finns ju folk till allt - så varför inte. 
    Nej, jag tycker inte att han var klar där, men jag är sannolikt mindre angelägen om att få en förklaring än vad du är.

Visst, kan jag avstå från att inkludera dig bland bänkgrannarna, från nu.
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-14 21:21:59 följande:
    Visst, med den mest vinklade statistik internet kan uppbringa kan du säkert få regeringen och Tegnell att framstå som i bästa fall sämre än den medelmåttige sopan.

Det är nog här skillnaden ligger. Många av oss andra kräver att "stormakten" Sverige ska vara avsevärt bättre så. Gärna spela i samma liga som våra nordiska grannar.
    Nja, i och med att det handlar om en pandemi kan det vara av vikt att försöka lyfta blicken från det egna navelluddet.

Allt handlar inte om nationalism och NM i coronabekämpning, men rätta mig gärna om jag redovisat fel statistiskt underlag vid jämförelsen med EU//UKSkrattande

• FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-12-14 19:19:12 följande:

Slår vad om att när FHM till slut knäcks och börjar rekommendera munskydd i trånga miljöer så kommer de, i sin typiska för coola för skolan stil, motivera det med viljan att "stilla oron".

Det är en fullt möjlig utveckling, tror jag.

Samtidigt tycker jag inte att man ska lasta regeringen alltför hårt om de till slut ger upp och ger efter för dem som kräver symbolpolitiska åtgärder. Och förmodligen skulle FHM hänvisa till att åtgärden skulle kunna ha positiva bieffekter under förutsättning att man inte tummar på distanshållningen.

Själv tror jag inte åtgärden skulle få katastrofala följder, några fler som dör, några fler som blir allvarligt sjuka, några fler som får bestående skador av sjukdomen.

Hursomhelst tycker jag att regeringen förtjänar all heder av att de hittills stått emot alla krav på trängselbefrämjande åtgärder.

Att det sen i den lilla skalan redan funnits kopplingar till munskydd som trängselbefrämjare är en annan historia - som t ex en mig närstående person som fått möjlighet att trängas riktigt ordentligt dagligen tack vare munskyddets påstådda magiska effekter.

Jag tror att hon redan är immun - men det är ju synd om de som inte redan varit sjuka.

Som en del av en flockimmunitetsstrategi är nog ändå munskyddstvång en aning överskattat.
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-14 22:27:51 följande:
    Om man jämför dödsfallen i förhållande till folkmängden, ligger Sverige på plats 25 och Albanien på plats 50. Jag har varit i Albanien, ett underbart land på många vis, men nog hade jag förväntat mig att Sverige, med bättre fungerande sjukvård, mindre korruption etc, hade lyckats bättre än Albanien. 
    Jag tror att man får en större förståelse för pandemin om man inte fokuserar alltför mycket på Albanien - men visst kan det vara lustigt att bänkgrannar emellan jämföra.Skrattande

Inte heller är det särskilt relevant att ställa frågan varför Venezuela och Afghanistan med all den problematik som finns i dessa länder trots allt har lyckats bekämpa viruset bättre än kanske något europeiskt land.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-14 22:29:47 följande:

Det är rätt udda att man hela tiden vill jämföra med de som inte hade vår situation innan vi ens fattade det var här.
    Får ofta känslan att en del här är ointresserad av ämnet.

Vad är det för statistik som kommer imorgon av FHM?

FHM.s presskonferens, numera bara på tisdagar och torsdagar.

Enligt mitt sätt att se kanske det inte vore helt fel att återgå till dagliga uppdateringar som det var i våras. Jag tror att det symboliska värdet av detta skulle vara större än värdet av det sms vi fick idag.
  • FDFMGA

För övrigt så har regeringen utlyst tjänsten som gd för FHM.

Ett problem tycks dock vara att de det inte går att söka tjänsten anonymt, annars finns det ju många gd.ar in spe bland trådens anonymerGlad

• FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-14 23:05:37 följande:
    Hear, hear. 

Jag tycker att det är ofattbart att FoHM är så i otakt med den situation de själva är med och beslutar om. 
    Ja, ibland tycks fingertoppskänslan vara lite reumatoid.

Jag skulle också gärna se att MSB och/eller regeringen uppmanade till civilkurage - att så många som möjligt säger ifrån till den ganska stora minoritet som tycks vara omedveten om att det bara finns ett effektivt sätt att bekämpa pandemin - att hålla avstånd.

Jag ska själv försöka bli lite bättre på att säga ifrån till människor som borde vara kopplade.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-15 08:54:42 följande:
    För min del tror jag att det är få som skulle benämna ironi och/eller sarkasm som "desinformation". 
    För min del anser jag att ironi/sarkasm är en svår konst, i synnerhet om man avser att driva med en annan persons sätt att uttrycka sig.

Jag skulle nog snarare klassa vissa av försöken som dikeskörning med lådbil.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin