• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

pyssel skrev 2020-12-13 18:38:16 följande:
    Du tar det med fel person. Men jag ska hjälpa dig på ditt eget språk: Det är inte olagligt för dig att låta bli munskydd. Du får än så länge göra som du vill. Så nu vet du det också, tack vare mig. Glöm nu inte att jag har berättat detta.
    Det verkar som du tror att det kommer att bli olagligt att vägra delta i maskeradbaler och andra trängselbefrämjande tillställningar.

Du kan ha rätt, men än så länge har regeringen vågat stå upp för vett och sans.

Det hedrar dem.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2020-12-13 18:54:51 följande:
    Läsa in dolda budskap är med all tydlighet inte din paradgren (men väl passande för er konspirationsteoretiker som ser tomtar och troll överallt). Dock är ni ju i tråden ett kotteri som nästan koketterat med den bristande förmågan att läsa korrekt mellan raderna, även om ett par medlemmar även har svårt att förstå även det avskalat direkta.
    Dolt skulle jag inte kalla det, snarare så övertydligt att till och hmed dina bänkgrannar borde uppfatta budskapet.

Det är inte olagligt - än så längeSkrattande

Dessutom, mot bakgrund av att jag upplever att ditt intresse för klybans inlägg är intensivare och hetare än ett svetsloppa så förvånar det mig lite att du manar att det kan bli olagligt för honom att inte bära munskydd.

Han har ju åtskilliga gånger skrivit att han inte ger sig in i trängsel, men du antyder att slags totalt och allomfattande tvång. 

Nåja, jag läste i går om albansk polis som dödade någon som trotsade utegångsförbudet - så det finns folk till allt.
    pyssel skrev 2020-12-13 18:38:16 följande:
    Det är inte olagligt för dig att låta bli munskydd. Du får än så länge göra som du vill.

Och så klagas det på andras språkkunskaperSkrattande
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2020-12-13 19:59:59 följande:
    Detta tarvar ett klybansvar. - Du måste inte ha munskydd.
    Då replikerar jag pysselologiskt:

Än så länge.

Ibland känner jag för att särskrivaFlört
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-13 20:22:28 följande:
    Har vi landsting?
    Pope Joan II skrev 2020-12-13 20:51:40 följande:

Har vi landsting? Jag behöver veta det nu.

Jag tar mig friheten att svara, även om frågan inte var ställd till mig.

Ja, vi har landsting, men de kallas regioner numer.

Även paraplyorganisationen SKR har bytt namn, kallades förr SKL, men organisationen finns såvitt mig bekant fortfarande kvar vid Slussen, även om man förmodligen fortfarande drömmer om att få flytta till Tegelbacken och KPMG-huset efter att Skanska fixat till det för några miljarder kronor.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2020-12-13 20:20:19 följande:
    "Än så länge" är ett språkligt uttryck som kan användas både med och utan värderingar och oavsett om något är önskvärt eller inte, men konspiratorisk lagda vill gärna flagga för demokratihot i vardande. Med det sagt är det nog bäst att jag också berättar, innan klyban gör det en gång till: Du får ha munskydd, det är inte förbjudet för någon med f.d. eller nuvarande beteckning.
    Det må så vara - i synnerhet kan mycket te sig obegripligt för den som har svårt att surfa på språkets våg.

Skriver jag att jorden kretsar kring solen - än så länge, så kommer den språkorienterade förmodligen att fundera vad jag menar med påhänget medan den rigide kanske snurrar fundersamt på en hårtest och sedan konstaterar "Det stämmer, det har den ju gjort så länge jag kan minnas".
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-13 22:21:37 följande:
    Jaha, hur förklarar det användningen av "kommuner, regioner och landsting"?
    Padirac skrev 2020-12-13 22:16:18 följande:
    Jag tror oviljan mot att förstå 'regioner och landsting' inte ligger i vare sig semantik eller ordens innehåll - men för all del, det fanns väl en del högstadieelever som hakade upp sig på vad andra sa eller inte sa och helt missade vad som menades med det som sades.  De har säkert vuxit ifrån det nu, det var trots allt en hel del år sedan.

Annars kanske vi ska leta reda på en SO-lärare som kan redogöra för hur förvaltning och myndigheter fungerar i Sverige, det verkar ju vara en del missade lektioner eller ovilja att ta till sig kunskap här i tråden - men vad vet en fd en-lektions metallslöjdsvikarie om vilka motiv som kan tänkas finnas för att ägna sida upp och sida ner åt ordmärkning som andra barnrumpor. 
    Ja, vad vet egentligen en sådan. 
    När jag vikarierade som lärare på komvux förra årtusendet så hade eleverna ett utmärkt läromedel som behandlade kommuner och landsting, en bok av Agne Gustafsson. I den framgick tydligt vad som var väsentligt och vad som var mindre väsentligt.

Det är möjligt att boken finns kvar fortfarande om du vill förkovra dig, tyvärr minns jag inte titeln, men testa att googla.

Ingen kunde som Agne skilja agnarna från kunskapsvetet.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2020-12-13 22:40:42 följande:
    Nu är ju ovanstående knappast aktuellt och under debatt som något föränderligt genom parlamentariska beslut om krigslagars utformning. Men du kanske frekventerar de föreningar där man ifrågasätter naturlagar och axiom, fundersamt snurrandes hårtestar. Personligen håller jag inte på med händerna i ansikte och hår bland folk, utan håller avstånd, tvättar händer, använder handsprit, ytdesinfektion på handtaget till kontoret, på tlf m.m ... Munskydd ibland, ja mer sällan än jag skulle vilja faktiskt, pga socialt tryck.  
    Nej, jag är ju naturvetare så jag har inte som hobby att ifrågasätta naturlagar, jag tillhör ju inte ens trådens telapatkluster som brukar tillkännage resultaten från seanserna eller hur nu telepatin utövas.

Ja, jag har en ganska klar bild, utifrån dina tidigare beskrivningar, av hur du förhåller dig till andra nu under pandemin.

Jag tror inte att det är någon större skillnad i hur jag agerar, med undantag för att jag inte använder munskydd och att jag kanske är lite mindre frekvent med handtvätt. Jag har ju ingen i min närhet som tillhör någon riskgrupp, bortsett från min förälder som jag inte träffar och där för övrigt smittan nu tagit sig in på boendet.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-13 22:47:54 följande:
    Så varför ska jag förkovra mig? Jag vet ju redan (men blir pikad för varför jag inte är generös nog att låta detta passera som en pytteliten "blunder" från ett annars megavetande). Varför kräver du inte detta av dina högpresterande elit-elever i tråden? Ska de alltså behöva sitta och läsa upp sig och gräva ner sig i Peru helt utan att ens ha haft en hjälpsam påfågelfjäder som pekade dem i rätt riktning i den egna konstitutionen? Snålt. 
    Spelar det någon större roll om man säger landsting eller region?

Rätta mig om jag har fel, men under en tid existerade väl bägge formerna samtidigt.

Planerna på storregioner stötte väl åtminstone delvis på patrull.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2020-12-13 23:07:54 följande:
    Du arbetar vad jag förstått inte heller i en miljö som inte tillåter distansarbete, varför munskyddsfrågan blir mindre aktuell än för mig som träffar ett hundratal eller mer på kortare avstånd än både 2 och 1,5 meter, och vi har redan konstaterad  smittspridning på mitt arbete. Det var tråkigt att höra att din förälders boende fått in smitta, de mest sårbara grupperna. Väldigt oroande att 70% av personalen har covid-19 på infektionskliniken i Malmö, på tal om sårbara grupper...

Vilket telepatklustret är har jag ärligt talat inte engagerat mig i, tycker vi har alldeles för verkliga och allvarliga saker att förhålla oss till istället.
    Ja, så är det nog - att vi ofta utgår från våra egna omständigheter när vi bedömer andras resonemang.

Om situationen var den omvända kanske det var jag som bar munskydd och var frustrerad och irriterad på att så pass många har så svårt att förstå hur lång sträcka 1,5 meter är medan du kunde jobba hemifrån i den utsträckning du själv bestämde.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin