Anonym (Proctor) skrev 2020-11-14 14:17:27 följande:
Apropå:Fråga som jag ställer mig: Om strategin inte leder till flockimmunitet, vad är den då värd? vilka fördelar återstår med strategin att låta smittspridning ske?
För det första vet du inget om vilka presskonferenser jag sett. Jag arbetar på dagarna och ser dessa sporadiskt, fruktansvärt intetsägande och ett otroligt slöseri med tid att följa dessa.
Det du beskriver är ju exakt vad jag säger. Man låter smittspridning ske, visserligen mot bakgrund av att man tror nedstängning skulle vara en sämre lösning men faktum kvarstår.
Du har fortfarande inte förklarat vad vitsen med strategin är om inte flockimmunitet kan uppnås. Då skulle ju smittan bara gå runt runt runt. Tycker du det verkar vara bra? Det är ju solklart att flockimmunitet är en förutsättning för strategin.
Stackars Tegnell trodde ju t.o.m att han lyckats uppnå flockimmunitet i förta vågen och att vi nu bara skulle se kluster-utbrott. Jösses vilken felbedömning. Det är ju inte hans fel att det blir så här, men det är otroligt att det finns någon som fortfarande lyssnar på honom.
Tja, antigen har du inte sett presskonferenserna, eller inte förstått dem, eller försöker på det här konstiga sättet att du inte tror på något de har sagt där (men det tror jag inte, i så fall hade du också behövt ha gjort det tydligt).
Jag jobbar också, och tittar på presskonferenserna på kvällen hemma, eller på väg hem. Det går förstås att se dem efteråt.
Vitsen med strategin är samma som i andra länder - att hålla smittan så lågt som möjligt (och framför allt borta från riskgrupper) tills vi får ett vaccin. Nej, det är inte självklart, utan t.o.m. helt fel att målet skulle vara flockimmunitet. Om du nu inte menar med hjälp av vaccin. Så är det förstås.
Du borde ha sett diskussionen iförrgår. Då sa den där kvinnan...Agnes Wold, att INGEN vet varför olika länder har haft olika smittspridningar, och om det har något med strategin att göra eller har helt andra orsaker. Men både hon och en läkare trodde att det finns andra orsaker. Läkaren menade att det antagligen är en blandning av många olika orsaker. T.ex. invandrare som hälsar på släkt i andra länder och som bor i storfamiljer, trodde han.