Anonym (ABC) skrev 2020-12-05 12:16:03 följande:
Nu tror jag att du missade poängen. Det här var alltså en nyhetspodd från Finland. Från den 3 december. Sveriges strategi är inte en toppnyhet i Finland, man brukar inte diskutera den i var och varannan nyhetssändning. Nu lyftes den fram på det här sättet, alltså så att finländarna fick lära sig att Sveriges strategi bygger på idén om flockimmunitet.
Den senaste tiden har det dykt upp lite flera artiklar om läget i Sverige. T.ex. följande:
www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007661896.html
Suomi on epätavallinen maa, sanoi Tegnell ja nosti esiin kolme asiaa ? Tarkistimme faktat
Finland är ett ovanligt land, sade Tegnell och lyfte fram tre faktorer - Vi granskade faktan
Tyvärr kommer jag inte åt artikeln, men den här rubriksättningen tyder på att man anser att Tegnell inte hade helt rätt i sina påståenden.
Kanske finsk media borde bjuda in Tegnell så att han kan korrigera alla missförstånd? Norges Frode Forland och Finlands Mika Salminen skulle kunna delta också, så att det skulle bli en ordentlig vetenskaplig debatt om för- och nackdelar med handtvätt, vädring, munskydd, smittspårning, testning, karantän, nedstängningar och alla möjliga andra åtgärder som man (Tegnell) inte vet om de har någon effekt på smittspridningen eller inte.
Inte alls, jag har inte glömt att du skrivit att du bara har tillgång till svenska gratissajter som
aftonbladet.se, men om man inte begränsas till gratissajterna så är det ingen nyhet att DN i allmänhet och Wolodarski i synnerhet sedan pandemins början varit kritiska till Sveriges strategi.
Jag förstår att ditt perspektiv är och väl måste vara Finlands eftersom det är där du hör hemma, men mitt perspektiv är inte NM i coronabekämpning - det kommer för övrigt Norge att vinna i och med att norrmän i nationalistisk yra alltid siktar på vinst medan Finland nöjer sig med att besegra Sverige - mitt perspektiv är de svenska omständigheterna och om jag ska jämföra jämför jag med EU.
Ser man till de hårdast drabbade länderna i EU så har de de alla redan från början försökt begränsa smittan med symbolpolitik och långtgående restriktioner - utan att lyckas.