• Lucia N

BF Januari 2021

En tråd för oss som väntar barn i januari!

Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

Enligt NC-appen har jag BF 5/1

• Svar på tråden BF Januari 2021
  • FiaW

Jag var också på RUL idag och allt såg bra ut här också. Det är så underbart och så mycket att vara tacksam för!

Vi visste ju redan sen innan att det är en liten pojke och ultraljuds-sköterskan sa idag att det inte var nån tvekan om den saken, haha! Storebror fick titta på bilden och filmen av lillebror och var måttligt intresserad :)

Eftersom detta är vår andra och det blir en pojke igen så kommer vi nog inte handla så mycket kläder eller annat nu innan. Säger jag nu i alla fall...vet hur svårt det är att låta bli :D I vilket fall kommer vi säkert att köpa en del efter hand, när/om vi märker ett behov.

• Cykelstöld
    FiaW skrev 2020-09-02 20:27:28 följande:

Jag var också på RUL idag och allt såg bra ut här också. Det är så underbart och så mycket att vara tacksam för!

Vi visste ju redan sen innan att det är en liten pojke och ultraljuds-sköterskan sa idag att det inte var nån tvekan om den saken, haha! Storebror fick titta på bilden och filmen av lillebror och var måttligt intresserad :)

Eftersom detta är vår andra och det blir en pojke igen så kommer vi nog inte handla så mycket kläder eller annat nu innan. Säger jag nu i alla fall...vet hur svårt det är att låta bli :D I vilket fall kommer vi säkert att köpa en del efter hand, när/om vi märker ett behov.

Gud så roligt, grattis!

• Cykelstöld
    m12345678 skrev 2020-09-02 15:28:36 följande:

Hej! När har ni tänkt att börja köpa babysaker?

Vi hade tänkt börja nu, efter bra RUL och ca halvvägs igenom graviditeten. Vi hoppas också kunna köpa mycket (t.ex. barnvagn) begagnat så det blir lite långsammare shopping då i väntan på bra deals i närheten. Det är vårt första barn!
  • Utvandraren2
    Cykelstöld skrev 2020-09-03 09:25:25 följande:

Vi hade tänkt börja nu, efter bra RUL och ca halvvägs igenom graviditeten. Vi hoppas också kunna köpa mycket (t.ex. barnvagn) begagnat så det blir lite långsammare shopping då i väntan på bra deals i närheten. Det är vårt första barn!

Låter helt rätt, så gjorde jag med! Var lite marketplace- beroende ett tag, gick in och kollade flera gånger om dagen. Men gjorde några riktigt bra köp på grund av det med. En nackdel med att göra begagnat-fynd är att det är lockande att fortsätta även efterråt. Köper allt möjligt begagnat numer, för då kan jag köpa MER! Haha, så vet inte om det är så miljövänligt. Vi drunknar i kläder och leksaker, men de har inte kostat särskilt mkt. Dessutom ska allt säljas en gång. Har redan sålt bort en del saker för mer än vad jag gav för dem..
  • Utvandraren2

En annan fördel med att köpa mkt begagnat är att när man väl behöver köpa något man inte kan hitta begagnat kan man köpa det med gott samvete om att man ändå sparat plånboken för en hel del.

Det enda jag köpte nytt sist var: bb-hugme (i affär för att jag behövde den direkt), bröstpump (i affär för att jag behövde den direkt), Skötbord (renoverade badrummet innan babyn kom, så köpte skötbord som matchade inredningen och kan användas som byrå senare). Babystol från IKEA då vår ärvda Tripp-trapp var lite för stor i början.

Allt annat köpte jag begagnat; vagn, bilbarnstol, vagnpåse, kläder, babysitter, bärsele, bärsjal, babynest, lekhage, babygym, leksaker.

Säng, krubba och filtar makens 35 år gamla som svärmor sparat! Alla sängkläder täcken, etc fick vi i gåva.

• Jan 2014
    Utvandraren2 skrev 2020-09-03 12:14:59 följande:

En annan fördel med att köpa mkt begagnat är att när man väl behöver köpa något man inte kan hitta begagnat kan man köpa det med gott samvete om att man ändå sparat plånboken för en hel del.

Det enda jag köpte nytt sist var: bb-hugme (i affär för att jag behövde den direkt), bröstpump (i affär för att jag behövde den direkt), Skötbord (renoverade badrummet innan babyn kom, så köpte skötbord som matchade inredningen och kan användas som byrå senare). Babystol från IKEA då vår ärvda Tripp-trapp var lite för stor i början.

Allt annat köpte jag begagnat; vagn, bilbarnstol, vagnpåse, kläder, babysitter, bärsele, bärsjal, babynest, lekhage, babygym, leksaker.

Säng, krubba och filtar makens 35 år gamla som svärmor sparat! Alla sängkläder täcken, etc fick vi i gåva.

Jag vill bara tipsa om att kolla på fabriksdatum vid babyskydd och bilkudde begagnat och att den inte är för gammal (babyskydd har 5års bäst före datum, medan vanlig bilstol har 10år).

ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/begagnad-bilbarnstol/
  • Utvandraren2
    Jan 2014 skrev 2020-09-03 12:22:39 följande:

Jag vill bara tipsa om att kolla på fabriksdatum vid babyskydd och bilkudde begagnat och att den inte är för gammal (babyskydd har 5års bäst före datum, medan vanlig bilstol har 10år).

ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/begagnad-bilbarnstol/

Japp, hade läst på rejält om detta, så jag kände mig trygg på babyskyddet jag hittade. :)

Men bra att du sa till, är inte alla som vet om det.
  • Utvandraren2
    Utvandraren2 skrev 2020-09-03 12:35:16 följande:

Japp, hade läst på rejält om detta, så jag kände mig trygg på babyskyddet jag hittade. :)

Men bra att du sa till, är inte alla som vet om det.

Har köpt ett nytt babyskydd nu, då det andra blivit för gammalt. Dessutom ville jag ha en annan modell, den jag köpte var klumpig och tung. Men även den ?nya? är köpt begagnad, två år gammal, ser knappt använd ut. Men de försvinner fort, så man får vara snabb ska man lyckas få dem till bra pris. Haft varsling på en viss typ av babyskydd ända sen jag blev gravid och när den väl dök upp var det bara att slå till. ;)
  • FiaW
    Cykelstöld skrev 2020-09-03 09:24:04 följande:

Gud så roligt, grattis!

Tack! :)
Svar på tråden BF Januari 2021