• Lucia N

BF Januari 2021

En tråd för oss som väntar barn i januari!

Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

Enligt NC-appen har jag BF 5/1

• Svar på tråden BF Januari 2021
  • Anonym (LH)

Är i v 18 nu (17+3) och kände en fisk i magen för första gången i torsdags. En Skum känsla som inte går att beskriva, men också så härlig i den dryga väntan på RUL nästa torsdag. Haft en hel del problem med svamp i underlivet nu, hoppas på att denna kuren ska få bort det. I övrigt pigg och glad, mycket ork och känner mig ungefär som vanligt. :)

• Utvandraren2
    Anonym (LH) skrev 2020-08-16 21:30:46 följande:

Är i v 18 nu (17+3) och kände en fisk i magen för första gången i torsdags. En Skum känsla som inte går att beskriva, men också så härlig i den dryga väntan på RUL nästa torsdag. Haft en hel del problem med svamp i underlivet nu, hoppas på att denna kuren ska få bort det. I övrigt pigg och glad, mycket ork och känner mig ungefär som vanligt. :)

Så roligt att du kände någon som sprattlade til! Det är en härlig känsla och man saknar den lite efter födseln. Jag hade problem med svamp förra gången. Denna gången använder jag trosskydd som jag byter ofta. Får en del flytningar och att ständigt gå med sånt i trosorna är en grogrund för svamp. Tänkte att trosskydd ville vara tätt och hemskt, men det är mkt bättre och fräschare.
  • Anonym (A)

Hej! Är i v.21 har extremt tryck neråt i magen och i underlivet själva hålet som ett tryck..... är det någon som känt samma?

• FiaW

Hej! Här sprattlas det också en hel del och jag börjar känna mig lite tung och andfådd redan.

Dessutom är jag förkyld i princip hela tiden, eller i ett par dagar i taget, sen känner jag mig frisk i 1-2 dagar. Sen blir jag förkyld igen. Så går det runt, runt. Jag är såå trött på att känna mig krasslig så ofta. Jag vet att immunförsvaret är sämre för oss gravida (för att vi inte ska stöta bort fostret), men ska det behöva va så här illa? Då blir jag rädd för hur dålig man skulle kunna bli om man åkte på tex covid-19. Jag försöker dock att tänka på att det inte finns nån indikation på att gravida blir mer sjuka av det än andra. Är det fler än jag som är förkylda så ofta? Det är inte bara nästäppa, som man också kan ha som gravid, utan nysningar, snuva, huvudvärk, värk i nacken och ibland lite skrap i halsen.

Hur ska ni förresten göra med vaccinet mot säsongsinfluensa?

• Utvandraren2
    FiaW skrev 2020-08-23 20:30:28 följande:

Hej! Här sprattlas det också en hel del och jag börjar känna mig lite tung och andfådd redan.

Dessutom är jag förkyld i princip hela tiden, eller i ett par dagar i taget, sen känner jag mig frisk i 1-2 dagar. Sen blir jag förkyld igen. Så går det runt, runt. Jag är såå trött på att känna mig krasslig så ofta. Jag vet att immunförsvaret är sämre för oss gravida (för att vi inte ska stöta bort fostret), men ska det behöva va så här illa? Då blir jag rädd för hur dålig man skulle kunna bli om man åkte på tex covid-19. Jag försöker dock att tänka på att det inte finns nån indikation på att gravida blir mer sjuka av det än andra. Är det fler än jag som är förkylda så ofta? Det är inte bara nästäppa, som man också kan ha som gravid, utan nysningar, snuva, huvudvärk, värk i nacken och ibland lite skrap i halsen.

Hur ska ni förresten göra med vaccinet mot säsongsinfluensa?

Här sprattlas det med, trots moderkaka i framkant. Tråkigt att du är så förkyld! Jag äter enorma mängder apelsin (gravidcravings deluxe) men vet inte om det hjälper för inmunförsvaret. Men nån kan ju försöka hålla mig undan mina apelsiner... hehe. Maken bara skrattade över att han gav mig en appelsin, gick ut i köket, kom tillbaka efter någon minut och den var uppäten. Han säger att det är värre den här graviditeten än förra. Då kom det först i slutet. Nu äter jag apelsiner för 40kr om dagen, haha.

Jag ska trots det ta influensavaccin tror jag. Brukar alltid ta det, och folkhälsoinstitutet här i Norge har ju gått ut och uppmanat folk att ta det för att inte åka på både influensa och covid samtidigt.
  • Anonym (Nelly)
    Utvandraren2 skrev 2020-08-25 01:01:59 följande:

Här sprattlas det med, trots moderkaka i framkant. Tråkigt att du är så förkyld! Jag äter enorma mängder apelsin (gravidcravings deluxe) men vet inte om det hjälper för inmunförsvaret. Men nån kan ju försöka hålla mig undan mina apelsiner... hehe. Maken bara skrattade över att han gav mig en appelsin, gick ut i köket, kom tillbaka efter någon minut och den var uppäten. Han säger att det är värre den här graviditeten än förra. Då kom det först i slutet. Nu äter jag apelsiner för 40kr om dagen, haha.

Jag ska trots det ta influensavaccin tror jag. Brukar alltid ta det, och folkhälsoinstitutet här i Norge har ju gått ut och uppmanat folk att ta det för att inte åka på både influensa och covid samtidigt.

Vilken vecka är du i när du känner att det sprattlar? Jag är i 19+2 (18+2) och har inte känt något tydligt än, bara något som eventuellt kunde vara bebisen! Ska på UL nästa vecka och är ju såå orolig att det hänt något därinne, vill så gärna känna bebben!
  • Jan 2014

Någon som har haft känningar av hjärtat?

Jag har haft dubbelslag vid flera tillfällen och igår fick jag jättesnabb puls, det fortsatte även när jag sovit i 3h.

Bestämt mig för åka in till akuten nästa gång det händer...

Annars fortsätter jag kräkas, huvudvärk och jättetrött...

Sluppit förkylning tack och lov. Kommer också ta säsongsvaccin i år.

• Utvandraren2
    Anonym (Nelly) skrev 2020-08-25 07:30:20 följande:

Vilken vecka är du i när du känner att det sprattlar? Jag är i 19+2 (18+2) och har inte känt något tydligt än, bara något som eventuellt kunde vara bebisen! Ska på UL nästa vecka och är ju såå orolig att det hänt något därinne, vill så gärna känna bebben!

Jag är också i 19+2 idag, blev framflyttad 4 dagar på RUL. Min erfarenhet är att tror du att du känner något, så känner du troligtvis något. Men stressa inte över det, det är så individuellt och andra gången känns det mycket tidigare eftersom man vet hur det känns.
  • FiaW

Ja det där med att känna bebben är så olika. Jag kände det första lilla bubblet i vecka 19 förra gången och i vecka 16 denna gången.

Vad gäller hjärtat så hade jag en massa dubbelslag och hjärtklappning i min första graviditet. Så pass mycket att jag fick ett 24-timmars EKG där de konstaterade att det var ofarliga dubbelslag och det andra hängde på ökad blodmängd i och med graviditeten. Bra att du kollar upp dig, då kan du släppa det sen. Själva oron för hjärtklappning och dubbelslag kan annars också skapa ännu mer av samma sak.

Jag får se hur jag gör med säsongsvaccinet, har inte bestämt mig än. Tack för era svar! Jag får väl köpa hem lite apelsiner låter det som ;)

• Anonym (Nyfiken)

Någon som har en gissning på kön? Ultraljud v 19-20 :)

Svar på tråden BF Januari 2021