• isabellame

Läkare i Göteborg som skriver ut progesteron och tar kompletta tester vid upprepade missfall

Har precis startat missfallsutredning efter tre missfall men har upptäckt att gynekologerna (har träffat tre hittills) är motvilliga till att skriva ut/använda sig av progesteron vid upprepade missfall. Varit på Göteborgs kvinnoklinik. De menar brist på bevis i studier. Vill se om någon kan tipsa om bra gynekolog som är villig att skriva ut progesteron vid upprepade missfall? Även tips på bra gynekolog som tar fler tester än ?de andra? (TNF alfavärde, progesteron...) välkomnas!

Det är så sjukt frustrerande man ska behöva leta sig blodig efter gynekolog

• Svar på tråden Läkare i Göteborg som skriver ut progesteron och tar kompletta tester vid upprepade missfall
  • EVA84

Hej! Är i samma situation, är 35 år och fick precis vårt tredje missfall (hade just gått in i vecka 7 som tidigare MF) Gyn Sokolova i Göteborg hjälper till med Progesteron stöd, där verkar dom veta vikten av att kroppen behöver tillskott av hormonet för att kunna bibehålla en graviditet. I vårt fall fick vi missfall ändå, kanske jag behöver högre dos av hormonet(?) eller så ligger andra orsaker bakom :/

För att få ett hum om hur mitt Progesteron värde såg ut i kroppen gick jag på egen hand och tog ett blodprov på Werlabs i dag 22 i cykeln (detta var innan jag hade hittat Gyn Sokolova) Det visade att jag låg väldigt lågt men precis inom den godkända skalan. Jag känner till att man bör ta ett Lebrix prov via saliv för att få ett 100% resultat av ens Progesteron värde men eftersom det är mer omfattande gav ju blodprovet ett hum om nivåerna iaf.

Jag vet inte än om Gyn Sokolova genomför mer grundliga missfallsutredningar än vanliga vården men vill försöka ta reda på det. Kan vara svårt att nå dom på telefon dock.

• Lilja543

Bokar man tid på nätet om man vill ta ett sådant test på Werlabs? Är det bättre att ta ett salivprov och i så fall vart kan jag ta det någonstans?

• EVA84

Du bokar provet på Werlabs hemsida och där står vilka provtagningsställen som ligger närmast dig. Tex Carlanderska kan man gå drop-in och lämna sitt blodprov. Det viktiga är att du tar blodprovet efter att du haft ägglossning, att ta det runt dag 22 är bra för då har de flesta haft ägglossning. Men tex har man tidig ägglossning kan man gå och ta provet tidigare så det viktiga är att du vet att du haft ägglossningen den cykeln innan du lämnar blodprovet för att få så ärligt resultat som möjligt.

Labrixtest heter det när man mäter hormonhalten via saliv (inte Lebrix som jag råkade skriva ovan) googla på det så hittar du ställen där man kan genomföra sådana tester. Kostar ju mer än blodprov men då får du mer exakta resultat också. Jag har som sagt inte gjort salivtestet själv ännu utan det är vad jag har kunnat läsa mig till.

• EVA84

Du bokar provet på Werlabs hemsida och där står vilka provtagningsställen som ligger närmast dig. Tex Carlanderska kan man gå drop-in och lämna sitt blodprov. Det viktiga är att du tar blodprovet efter att du haft ägglossning, att ta det runt dag 22 är bra för då har de flesta haft ägglossning. Men tex har man tidig ägglossning kan man gå och ta provet tidigare så det viktiga är att du vet att du haft ägglossningen den cykeln innan du lämnar blodprovet för att få så ärligt resultat som möjligt.

Labrixtest heter det när man mäter hormonhalten via saliv (inte Lebrix som jag råkade skriva ovan) googla på det så hittar du ställen där man kan genomföra sådana tester. Kostar ju mer än blodprov men då får du mer exakta resultat också. Jag har som sagt inte gjort salivtestet själv ännu utan det är vad jag har kunnat läsa mig till.

• EVA84

• isabellame

Är också 35 (ska fylla 36 i sommar) och fastän gynekologerna säger jag inte borde känna mig stressad så blir man ju det ändå. 

Progestron blodprov har jag också sett via Werlabs och Blodkollen men TNF alfa verkar inte gå att beställa på egen hand om man inte bor i Stockholm och kan ta detta på Karolinska (det enda stället som erbjuds tydligen). 

Men tack för tipset om Soklova angående att skriva ut progesteron! Ska ringa med dem till veckan och höra. 

Jag återkommer om jag får tag i någon i Göteborg eller närheten som tar TNF alfa och andra blodprov

• Limarie

Mitt tips är Lorensberg kvinnoklinik. Det är en landstingsansluten klinik med en läkare. Han är inte den mest kunniga men: han gör det mesta du ber honom om och detta gratis. Om du är bestämd och ger honom bra argument så gör han mycket. Jag har utan att tjata till mig till det fått en MR pga endometriosmisstanke. Nåt som saknar evidens och man ställer ingen diagnos med det. Men han bryr sig inte.

Han tog dessutom många prover (nu hade jag inga missfall men var ofrivillig barnlös). Sedan skulle man tom komma på flera uppföljningar och sedan ringer han eller skriva brevsvar. Och en så snäll undersköterska. Lätt att få tid!

En annan bra privatläkare med dock tidspress är Vasakliniken. Kostar runt 800kr ett besök. Han är kunnig och hjälper till med mycket!!! Bättre alternativ rent prismässigt än Sokolova men hon är kunnig! Men mycket dyrt.

Så prova Lorensberg först!

Annan alternativ är Qvinnolivet Kungsbacka. Också mycket bra! Delvis landstingsanslutrn och pricat. Mycket duktig läkare. Det hade jag också skrivit direkt. Lätt via 1177.

Embryodonation 2020 - BF 22/10
Svar på tråden Läkare i Göteborg som skriver ut progesteron och tar kompletta tester vid upprepade missfall