• EVA84

Läkare i Göteborg som skriver ut progesteron och tar kompletta tester vid upprepade missfall

Hej! Är i samma situation, är 35 år och fick precis vårt tredje missfall (hade just gått in i vecka 7 som tidigare MF) Gyn Sokolova i Göteborg hjälper till med Progesteron stöd, där verkar dom veta vikten av att kroppen behöver tillskott av hormonet för att kunna bibehålla en graviditet. I vårt fall fick vi missfall ändå, kanske jag behöver högre dos av hormonet(?) eller så ligger andra orsaker bakom :/

För att få ett hum om hur mitt Progesteron värde såg ut i kroppen gick jag på egen hand och tog ett blodprov på Werlabs i dag 22 i cykeln (detta var innan jag hade hittat Gyn Sokolova) Det visade att jag låg väldigt lågt men precis inom den godkända skalan. Jag känner till att man bör ta ett Lebrix prov via saliv för att få ett 100% resultat av ens Progesteron värde men eftersom det är mer omfattande gav ju blodprovet ett hum om nivåerna iaf.

Jag vet inte än om Gyn Sokolova genomför mer grundliga missfallsutredningar än vanliga vården men vill försöka ta reda på det. Kan vara svårt att nå dom på telefon dock.

• EVA84

Du bokar provet på Werlabs hemsida och där står vilka provtagningsställen som ligger närmast dig. Tex Carlanderska kan man gå drop-in och lämna sitt blodprov. Det viktiga är att du tar blodprovet efter att du haft ägglossning, att ta det runt dag 22 är bra för då har de flesta haft ägglossning. Men tex har man tidig ägglossning kan man gå och ta provet tidigare så det viktiga är att du vet att du haft ägglossningen den cykeln innan du lämnar blodprovet för att få så ärligt resultat som möjligt.

Labrixtest heter det när man mäter hormonhalten via saliv (inte Lebrix som jag råkade skriva ovan) googla på det så hittar du ställen där man kan genomföra sådana tester. Kostar ju mer än blodprov men då får du mer exakta resultat också. Jag har som sagt inte gjort salivtestet själv ännu utan det är vad jag har kunnat läsa mig till.

• EVA84

Du bokar provet på Werlabs hemsida och där står vilka provtagningsställen som ligger närmast dig. Tex Carlanderska kan man gå drop-in och lämna sitt blodprov. Det viktiga är att du tar blodprovet efter att du haft ägglossning, att ta det runt dag 22 är bra för då har de flesta haft ägglossning. Men tex har man tidig ägglossning kan man gå och ta provet tidigare så det viktiga är att du vet att du haft ägglossningen den cykeln innan du lämnar blodprovet för att få så ärligt resultat som möjligt.

Labrixtest heter det när man mäter hormonhalten via saliv (inte Lebrix som jag råkade skriva ovan) googla på det så hittar du ställen där man kan genomföra sådana tester. Kostar ju mer än blodprov men då får du mer exakta resultat också. Jag har som sagt inte gjort salivtestet själv ännu utan det är vad jag har kunnat läsa mig till.

• EVA84

Svar på tråden Läkare i Göteborg som skriver ut progesteron och tar kompletta tester vid upprepade missfall