• idape

    Hur blir man av med spänningar och triggerpunkter?

    Har haft värk i bröstrygg/skulderblad och spänningshuvudvärk och lite ostadighetsyrsel i över 2 år. Har försökt få hjälp med detta men inget verkar hjälpa! Nån som varit med om liknande?? Hjälper det verkligen att stretcha?! Jättejobbigt de dagar man har spänningshuvudvärk och känns som man är i en lätt dimma. Svårt att förklara. Känner mig även andfådd och vet att jag andas fel då jag stressandets mycket så håller nu på att öva på att andas rätt.

    Beror allt detta på spänningar?! Och hur tusan blir man av med det?!

  • Svar på tråden Hur blir man av med spänningar och triggerpunkter?
  • Caroowliine
    idape skrev 2020-04-15 22:24:08 följande:

    Blir glad höra nån dom har samma. Man kan inte tro det är sant att musklerna kan göra det här. Fick du göra röntgen? Jag kan än idag tänka ?tänk? om det är en hjärntumör ändå...,

    Som du säger allt var mycket värre i början när jag nojade mig galen över det.

    Jag har precis som du hittat ömma punkter som känns exakt upp i pannan och mest över höger ögonbryn. Tränar nu bröstryggen då det kan komma därifrån. Ömmar alltid nästan bränner liksom i kappmuskeln och i pannan samtidigt.

    Hur länge tror du man får träna? Just nu är jag mer öm känner jag. Men det kanske man blir i början?


    Har inte röntgat huvudet faktiskt. Inte uppsökt läkare för det heller. Har du kollat upp?

    Träna 1-2 dagar i veckan max, mest för att få igpng cirkulationen. Så kör inte varje dag eller så utan systematiskt. Och hållning som sagt.. De tog som sagt tid för mig och minsta tokiga ställning en längre tid kan ge mig snarlika symtom igen. Så de är ett gissel... :(

    Uppsök annars naprapat eller massageterapeut som kan hjälpa dig
  • Caroowliine
    idape skrev 2020-04-15 22:24:08 följande:

    Blir glad höra nån dom har samma. Man kan inte tro det är sant att musklerna kan göra det här. Fick du göra röntgen? Jag kan än idag tänka ?tänk? om det är en hjärntumör ändå...,

    Som du säger allt var mycket värre i början när jag nojade mig galen över det.

    Jag har precis som du hittat ömma punkter som känns exakt upp i pannan och mest över höger ögonbryn. Tränar nu bröstryggen då det kan komma därifrån. Ömmar alltid nästan bränner liksom i kappmuskeln och i pannan samtidigt.

    Hur länge tror du man får träna? Just nu är jag mer öm känner jag. Men det kanske man blir i början?


    Har inte röntgat huvudet faktiskt. Inte uppsökt läkare för det heller. Har du kollat upp?

    Träna 1-2 dagar i veckan max, mest för att få igpng cirkulationen. Så kör inte varje dag eller så utan systematiskt. Och hållning som sagt.. De tog som sagt tid för mig och minsta tokiga ställning en längre tid kan ge mig snarlika symtom igen. Så de är ett gissel... :(

    Uppsök annars naprapat eller massageterapeut som kan hjälpa dig
  • Caroowliine
    idape skrev 2020-04-15 22:24:08 följande:

    Blir glad höra nån dom har samma. Man kan inte tro det är sant att musklerna kan göra det här. Fick du göra röntgen? Jag kan än idag tänka ?tänk? om det är en hjärntumör ändå...,

    Som du säger allt var mycket värre i början när jag nojade mig galen över det.

    Jag har precis som du hittat ömma punkter som känns exakt upp i pannan och mest över höger ögonbryn. Tränar nu bröstryggen då det kan komma därifrån. Ömmar alltid nästan bränner liksom i kappmuskeln och i pannan samtidigt.

    Hur länge tror du man får träna? Just nu är jag mer öm känner jag. Men det kanske man blir i början?


    Har inte röntgat huvudet faktiskt. Inte uppsökt läkare för det heller. Har du kollat upp?

    Träna 1-2 dagar i veckan max, mest för att få igpng cirkulationen. Så kör inte varje dag eller så utan systematiskt. Och hållning som sagt.. De tog som sagt tid för mig och minsta tokiga ställning en längre tid kan ge mig snarlika symtom igen. Så de är ett gissel... :(

    Uppsök annars naprapat eller massageterapeut som kan hjälpa dig
  • idape

    Jag har varit hos läkare. Kollat allt utom röntgen. Det sa dom inte var nödvändigt. Men varför går det inte över? Går hos naprapat nu. Men det är en dyr historia. Har inte hjälpt ännu heller. Känns som inget hjälper. Men jag fortsätter mina stretchövningar.


    Caroowliine skrev 2020-04-17 22:09:40 följande:

    Har inte röntgat huvudet faktiskt. Inte uppsökt läkare för det heller. Har du kollat upp?

    Träna 1-2 dagar i veckan max, mest för att få igpng cirkulationen. Så kör inte varje dag eller så utan systematiskt. Och hållning som sagt.. De tog som sagt tid för mig och minsta tokiga ställning en längre tid kan ge mig snarlika symtom igen. Så de är ett gissel... :(

    Uppsök annars naprapat eller massageterapeut som kan hjälpa dig


  • idape

    En fråga bara, exakt hur kändes/känns det för dig? I pannan? Och som att msn inte får syre till huvudet liksom. Som i en dimma i bland. Varför kommer det och går? Förstår inte det. Nu är det mer konstant igen efter naprapaten. Tror man retat det lite.


    idape skrev 2020-04-17 23:17:45 följande:

    Jag har varit hos läkare. Kollat allt utom röntgen. Det sa dom inte var nödvändigt. Men varför går det inte över? Går hos naprapat nu. Men det är en dyr historia. Har inte hjälpt ännu heller. Känns som inget hjälper. Men jag fortsätter mina stretchövningar.


  • Caroowliine
    idape skrev 2020-04-17 23:22:24 följande:

    En fråga bara, exakt hur kändes/känns det för dig? I pannan? Och som att msn inte får syre till huvudet liksom. Som i en dimma i bland. Varför kommer det och går? Förstår inte det. Nu är det mer konstant igen efter naprapaten. Tror man retat det lite.


    Jag hade väldigt ont i pannan, hade lock för ena örat och sämre hörsel där, allmänt ont i nacke men främst högt upp i bakhuvudet. Jag va ju säker på att min tumör satt i bakhuvudet. Kände mig seg rent allmänt.

    Vet inte varför de kommer och går. Jac kom faktiskt på mig själv med att bli bättre när jag inte var så fokuserad på vart de gjorde ont, utan höll på med annat.

    Gå inte bananas med att trycka överallt och överstimulera, de kan bli värre nästan tkr jag. Ta vissa dagar då du bara är väldigt medveten om hållning och även använder sån där vetekudde. Också en lifesaver enligt mig!
  • idape

    Tack snälla för din hjälp!

    Javisst är det så att man tänker på det hela tiden och letar efter det.

    Känner mig också väldigt matt liksom.

    Är väldigt stel i nacke och axlar och panna. Bränner nästan ibland.

    Alla har sagt att det har med min stressandning att göra. Har dessutom sovit dåligt i flera år pga små barn. Är väldigt spänd som person och har definitivt axlarna uppe i nacken.

    Glad att prata med nån som erfarit samma plåga.


    Caroowliine skrev 2020-04-18 07:54:49 följande:

    Jag hade väldigt ont i pannan, hade lock för ena örat och sämre hörsel där, allmänt ont i nacke men främst högt upp i bakhuvudet. Jag va ju säker på att min tumör satt i bakhuvudet. Kände mig seg rent allmänt.

    Vet inte varför de kommer och går. Jac kom faktiskt på mig själv med att bli bättre när jag inte var så fokuserad på vart de gjorde ont, utan höll på med annat.

    Gå inte bananas med att trycka överallt och överstimulera, de kan bli värre nästan tkr jag. Ta vissa dagar då du bara är väldigt medveten om hållning och även använder sån där vetekudde. Också en lifesaver enligt mig!


  • FruTe

    Oj vad jag känner igen mig! Har precis samma problem och har haft i några år.

    Jag får migrän ibland av det här och vissa ggr med jobbiga symptom som påminner mkt om stroke. Senast för några månader sen blev jag inlagd på sjukhus för misstänkt stroke. De hittade ingenting.

    Jag blev rekommenderad att gå till en fysioterapeut då och hann gå ett par ggr innan allt detta med Corona. Hon tror att jag har diskbråck i nacken. Jag gör stretchövningar varje dag men tycker inte det har hjälpt hittills tyvärr.

  • Caroowliine
    idape skrev 2020-04-18 21:02:19 följande:

    Tack snälla för din hjälp!

    Javisst är det så att man tänker på det hela tiden och letar efter det.

    Känner mig också väldigt matt liksom.

    Är väldigt stel i nacke och axlar och panna. Bränner nästan ibland.

    Alla har sagt att det har med min stressandning att göra. Har dessutom sovit dåligt i flera år pga små barn. Är väldigt spänd som person och har definitivt axlarna uppe i nacken.

    Glad att prata med nån som erfarit samma plåga.


    Haha ja de är ändå "skönt" att man inte är ensam, även om man såklart inte önskar någob detta strul :)

    De påverkar absolut, stressandning tvingar igång nackmusklerna att hjälpa till andningen, däribland sternoblablabla haha. Mitt började också under en stressig och ångestfylld tid i livet.

    Det bästa är ju nu att du är medveten om problemet och kan jobba aktivt emot det :) kämpa på!
  • idape

    Hej!

    Fick också migrän av detta i bland innan! Det har jag dock sällan numera som tur är!!

    Usch vad otäck att misstänka stroke! Har de inte kollat ifall du har diskbråck eller ska kolla?

    Kanske har du också spänningar i musklerna? Det kan ju tydligen orsaka dessa obehagliga symptom. Förstår inte hur man ska bli av med detta.

    Hur började det för dig då?


    FruTe skrev 2020-04-18 21:23:18 följande:

    Oj vad jag känner igen mig! Har precis samma problem och har haft i några år.

    Jag får migrän ibland av det här och vissa ggr med jobbiga symptom som påminner mkt om stroke. Senast för några månader sen blev jag inlagd på sjukhus för misstänkt stroke. De hittade ingenting.

    Jag blev rekommenderad att gå till en fysioterapeut då och hann gå ett par ggr innan allt detta med Corona. Hon tror att jag har diskbråck i nacken. Jag gör stretchövningar varje dag men tycker inte det har hjälpt hittills tyvärr.


  • idape

    Tack! Känner mig dock fortfarande orolig att det är nåt farligt. Nån kronisk neurologisk sjukdom eller nåt. Eller nån tumör i nacken.

    Hur gammal är du? Jag är 38.

    Kram


    Caroowliine skrev 2020-04-18 21:24:48 följande:

    Haha ja de är ändå "skönt" att man inte är ensam, även om man såklart inte önskar någob detta strul :)

    De påverkar absolut, stressandning tvingar igång nackmusklerna att hjälpa till andningen, däribland sternoblablabla haha. Mitt började också under en stressig och ångestfylld tid i livet.

    Det bästa är ju nu att du är medveten om problemet och kan jobba aktivt emot det :) kämpa på!


  • Itsbarbiebitch
    FruTe skrev 2020-04-18 21:23:18 följande:

    Oj vad jag känner igen mig! Har precis samma problem och har haft i några år.

    Jag får migrän ibland av det här och vissa ggr med jobbiga symptom som påminner mkt om stroke. Senast för några månader sen blev jag inlagd på sjukhus för misstänkt stroke. De hittade ingenting.

    Jag blev rekommenderad att gå till en fysioterapeut då och hann gå ett par ggr innan allt detta med Corona. Hon tror att jag har diskbråck i nacken. Jag gör stretchövningar varje dag men tycker inte det har hjälpt hittills tyvärr.


    +1 ! Vill oxå få bukt med detta
  • idape

    Skönt vi är flera som kanske kan hjälpa varandra!

    Hur är det med dig då? Hur ser din situation ut?


    Itsbarbiebitch skrev 2020-04-18 23:24:34 följande:

    +1 ! Vill oxå få bukt med detta


  • Itsbarbiebitch
    idape skrev 2020-04-19 08:51:15 följande:

    Skönt vi är flera som kanske kan hjälpa varandra!

    Hur är det med dig då? Hur ser din situation ut?


    Ja! Dålig hållning och slarvig , kort andning. Migrän två gånger i månaden. Läskiga symtom, tror jag har blodpropp i hjärnan ibland och dåligt blodflöde till huvudet. Snabb svag puls. Pulserar i tinningen. Spända käkar. Jättespänd i axlarna. Jag antar att det bara är att skärpa sig och stretcha, gå på massage och yoga kanske? Men ändå blir det inte av :(
  • idape

    Ja, exakt samma har jag. Dåligt blodflöde till hjärnan. Har du ingen spänningshuvudvärk?

    Vet inte vad som hjälper. Man får försöka allt. Känns som ingenting hjälper.


    Itsbarbiebitch skrev 2020-04-19 11:32:10 följande:

    Ja! Dålig hållning och slarvig , kort andning. Migrän två gånger i månaden. Läskiga symtom, tror jag har blodpropp i hjärnan ibland och dåligt blodflöde till huvudet. Snabb svag puls. Pulserar i tinningen. Spända käkar. Jättespänd i axlarna. Jag antar att det bara är att skärpa sig och stretcha, gå på massage och yoga kanske? Men ändå blir det inte av :(


  • Anonym (Ida)

    Hur har det gått för er? Har samma!

Svar på tråden Hur blir man av med spänningar och triggerpunkter?