• nattuw

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

"Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

• Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-09-16 22:00:35 följande:
    Om man läser vad som faktiskt skrivs så passar nog inga judar in i deras värld.
    Nä, dels gamla synder (Marx). Dels nya synder (Israelhatet). Det leder dem snett.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • KillBill
    Padirac skrev 2021-09-16 21:24:23 följande:
    Ja, jag missade edmonstrationsförbudet - för det var möjligt för människor att demonstrera - men inte för många samtidigt 

Ja, jag missade att nöjessektorn stängdes ned  - för det var möjligt för människor att träffas och äta ute

Ja, jag missade att människro inte fick träffa sina släktingar  - för det gick aldelses utmärkt att träffa sina släktingar  - inne eller ute

Jag jag missade at statsminsitern utmålade oppositionen som illegitim - för det var SD vurmare och den blåbruna oppositionen påstod regeringen vill  införa diktatur, som kallade regeringen och samarbetspartierna för en illegitim och odemokratisk regering eller till och med regim..

Du känner säkert igen en del av detta
    Spot on!
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon

twitter.com/HBRiksforbund/status/1437666364471271424

skratta gärna över hur strandhäll och co sätter lakritspipan i halsen över att den otvättade pöbeln, personifierad av chang, får komma till tals men reflektera gärna även över hur detta speglar kläggets syn på public service, dess uppgift, och varför de vill grundlagsskydda det

• Flash Gordon
    "tyck vad du vill om chang, men åsikterna han förmedlade i programmet delas i hög grad av just den grupp väljare som sossarna förlorat, främst till sd. och det är exakt den von oben-attityd som strandhäll signalerar som fått hederliga sossar att leta efter andra alternativ"
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2021-09-17 08:53:08 följande:

twitter.com/HBRiksforbund/status/1437666364471271424

skratta gärna över hur strandhäll och co sätter lakritspipan i halsen över att den otvättade pöbeln, personifierad av chang, får komma till tals men reflektera gärna även över hur detta speglar kläggets syn på public service, dess uppgift, och varför de vill grundlagsskydda det

Nja, twitterhögern kan nog aldrig förstå att S inte anser att Rysslands/Putins sak är vårSkrattande
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-09-17 05:27:14 följande:

Eftersom det finns en fungerande moderering på FB.

Här får de (och deras svans) hållas och vi kan med all säkerhet förvänta oss förstärkningar med nyreggade nick som hyllar Socialdemokraterna och försöker "brunsmeta" oppositionen som kommer in strax innan valet när väl SSU och andra inblandade partiorganisationer kommer igång.

Hahahaha! Underbart! Familjeliv är en socialdemokratisk sammansvärjning. Huuuur verklighetsfrånvänd går det att vara?

Jag som borgerlig har inga problem att fungera här inne år efter år, men då är jag just borgerlig, inte extremhöger och inte fast i en rutin med personangrepp som somliga andra som gillar att prata om andras hjärnor och fittor. Om man avstår från sånt klarar man modereringen finfint. Har inte det minsta med politisk hemvist att göra utan med hyfs.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • RebeckaZ70
    nattuw skrev 2021-09-16 22:00:35 följande:
    Om man läser vad som faktiskt skrivs så passar nog inga judar in i deras värld.
    Jodå, de som passar in i deras föreställningsvärld, och de som de kan använda som alibin när det passar dem.
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2021-09-17 05:29:55 följande:
    Nä, dels gamla synder (Marx). Dels nya synder (Israelhatet). Det leder dem snett.
    Rätt enligt deras världsbild.
    Another wild hearted woman
  • FDFMGA
    nihka skrev 2021-09-17 11:21:08 följande:
    Hahahaha! Underbart! Familjeliv är en socialdemokratisk sammansvärjning. Huuuur verklighetsfrånvänd går det att vara?

Jag som borgerlig har inga problem att fungera här inne år efter år, men då är jag just borgerlig, inte extremhöger och inte fast i en rutin med personangrepp som somliga andra som gillar att prata om andras hjärnor och fittor. Om man avstår från sånt klarar man modereringen finfint. Har inte det minsta med politisk hemvist att göra utan med hyfs.
    Ja herregud - men i det här sammanhanget är konspirationshögerns stolligheter tämligen harmlösa.

Värre när SD-vurmarna länkar till inslag i Swebbtv som uppmanar folk att strunta i vaccination och i stället satsa på avmaskningsmedel.

www.familjeliv.se/forum/thread/81382547-svt-och-resten-av-vanster-medias-logner-om-covid
  • nihka
    FDFMGA skrev 2021-09-17 13:38:18 följande:

Ja herregud - men i det här sammanhanget är konspirationshögerns stolligheter tämligen harmlösa.

Värre när SD-vurmarna länkar till inslag i Swebbtv som uppmanar folk att strunta i vaccination och i stället satsa på avmaskningsmedel.

www.familjeliv.se/forum/thread/81382547-svt-och-resten-av-vanster-medias-logner-om-covid

Hahaha! Galet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur