Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

nattuw skrev 2021-01-08 04:35:12 följande:
    Först kom de för att hämta judarna ....
    Vilket du inte har något emot.

När de till slut kommer för att hämta dig finns det ingen kvar som kan protestera.
    Jag börjar fundera på om ditt ljugande är något medvetet eller patologiskt.

Ingen kommer att hämta någon utan de tillfälliga pandemilagarna är tillfälliga och för att motverka den pågående pandemin. Röstades igenom med stöd av samtliga partier...
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-08 21:08:45 följande:
    Det inlägg jag svarade på var av typen "så länge det bara drabbar någon annan så är det inte mitt problem". Vilket är en populär inställning hos en viss klick på familjeliv men som historiskt ofta har lett till att även de som inte bryr sig om andra själva har skadats.
    Nu ljuger du igen. Ful ovana det där. 

Mina medborgerliga rättigheter är inte annorlunda än någon annans här. Du inbillar dig att medborgerliga rättigheter inskränks medan jag har förståndet och viljan att se att så inte är fallet.
  • nihka
    Padirac skrev 2021-01-11 18:55:00 följande:
    Ledsen, tyvärr har de där som hänger på vinbaren i en annan tråd snott all festis, både den för barn och den för vuxna. 

Utan festis framstår det inte som det mest stringenta  eller välgrundade påståendet att den tillfälliga pandemilagen kan användas för att göra sig av med olika folkgrupper, den ena after det andra. Däremot kan den användas för att minska springet på stan och i butiker och i parker, där den ena yrkesgruppen efetr den andra får färre och färre kunder som trängs vid speciella tidpunkter.

Alltså, de där kopplingarna du försöker göra mha Niemöllers dikt mellan den tillfälliga pandemilagen och nazisternas utrensning av folkgrupper och politiska grupper vara verkar lika välgrundade som Trump et al's påståenden om rösträkningsmaskinernas kopplong till en död Venezuelan... dvs helt utan någon som helst koppling till den faktiska verkligheten

Skål (hittade lite festis här)Solig
    Samma sorts koppling som mellan plåtmössa och strålning. Samma förutsägbara och hjärndöda skitresonemang.
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-16 20:35:06 följande:
    Om medborgarnas rörelsefrihet inskränks, vilket är syfte med lagen, så innebär det att dina medborgerliga rättigheter inskränks. Givet då att man anser att medborgarna skall ha rätten att röra sig fritt.

För de som inte anser att medborgarna skall få röra sig fritt utan att det är staten som skall bestämma hur medborgarna får röra sig är det naturligtvis inte ett problem.
    Nej, syftet med lagen är att hejda smittspridningen. Den som är smittad ska inte heller röra sig fritt i samhället.

För den som anser att smittade medborgare ska få röra sig fritt utan att staten ska lägga sig i är naturligtvis smittskyddslagen ett problem och ett steg mot diktatur.
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-22 17:44:00 följande:
    Ett samhälle som ger upp frihet för att vinna lite säkerhet förtjänar ingetdera och kommer att förlora båda.
    Det gör vi hela tiden eller trodde du att det för vem som helst bara är att knalla runt med ett automatvapen över axeln? Det är ingen artskillnad utan en gradskillnad. Utan begränsningar har vi anarki.

Utan begränsningar kunde alla coronasmittade mingla fritt. Jag gillar begränsningar för de ökar chanserna för mina äldre släktingar att ta sig igenom detta med livet i behåll.
  • nihka
    nattuw skrev 2021-03-18 14:25:55 följande:
    Jag tycker, likt Bruno Kaufmann, inte om diktaturer.
    Att sprida fake news om corona och corona vaccin är ingen demokratiyttring utan farlig propaganda som ska förhindras från att spridas.

Jag är jävligt glad att internet med alla dess troll inte fanns när polio och smittkoppor härjade för då hade vi nog inte haft någon att vaccinera mot Covid-19 idag.        
  • nihka
    Dr Nail skrev 2021-04-07 22:27:03 följande:

Jag gillar hur ni högerextrema ser 30-talet i precis allting som regeringen gör. Även när det gäller en av demokratins främsta uppgifter: att skydda sina medborgare.

Hur då menar du? Högerextremister VILL väl annars ha 30-tal då högerextremism var på rejäl frammarch.
  • nihka
    nattuw skrev 2021-04-15 20:38:34 följande:

De flesta hopps nog på att jorden inte skall gå under innan 2030...

Det är inte dem jag är orolig över utan de som vill se 1930-talet igen.
  • nihka
    Dr Nail skrev 2021-04-20 11:40:53 följande:
    De misslyckades kapitalt i början av pandemin (det vet alla), men närmare slutet av förra året började de ta sitt ansvar och agera som en regering. Ibland, för folkets bästa i längden, måste man göra saker som kommer att väcka missnöje i stunden. Precis som med barn; barnen kommer att skrika och gråta så som högerextrema gör nu, men det är för deras bästa och de kommer att tacka en när de blir vuxna.
    Och vad hade du gjort annorlunda i början av pandemin - givet att man inte visste det man vet nu i början?
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur