Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
Här kan du själv se statistiken (antal döda) för 4 dagar sedan.
Finland
314
Danmark
568
Island
10
Norge
236
Sverige
4350
Källa?
Olika länder har haft olika startdatum för sin smittspridning, det är förklaringen. Det är därför man måste titta på hela kurvan. Om man cherry-pickar och bara tittar på de senaste veckorna hamnar man fel. Om du tittar på graferna nedan så är självklart Sveriges den som ur ett samhällsperspektiv är lättats att hantera.
Kristdemokraterna föreslår att den i grundlagsskyddade demonstrationsfriheten bör inskränkas. Vad tycker ni som är rädd för att Sverige skulle vara på väg mot diktatur om detta?
Som du säkert räknat ut är inte heller jag orolig för att Sverige ska bli en diktatur men mitt inlägg var riktat mot folk som är det.
Skaparen av den här tråden är t.ex. orolig för att Sverige är på väg mot ett demokratiskt undantagstillstånd för att regeringen bett om tillåtelse om att själv kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter för att snabbt begränsa effekterna av Covid-19 pandemin.
Om man tyckte att regeringens förslag var otäckt borde man tycka att det är minst lika otäckt att Kristdemokraterna nu föreslår att den grundlagsskyddade demonstrationsfriheten bör inskränkas (med anledning av samma pandemi).
Regeringen har under en tidsbegränsad period av tre månader fått extra befogenheter att snabbt fatta beslut för att bekämpa Covid-19. Om riksdagen anser att regeringen på något sätt agerar felaktigt har riksdagen samtidigt fått rätt att häva regeringens beslut inom bara ett par dagar. Regeringens extra befogenheter som beslutats av riksdagen hade stöd även av oppositionspartierna.
Om man tycker att förändringar ovan är läskigt borde man rimligen också tycka att det är skrämmande att Kristdemokraterna föreslår att den grundlagsskyddade demonstrationsfriheten bör inskränkas.
Utredning, vad menar du?
KD har i riksdagen redan röstat ja till att regeringen ska få fler befogenheter att agera för att hindra smittspridning av Covid-19.
Jag tycket att det är märkligt att de som är rädd för den ökade befogenhet som regeringen fått (av bl.a. KD) verkar vara helt obekymrade över att Kristdemokraterna föreslår att den grundlagsskyddade demonstrationsfriheten bör inskränkas (något som inte har skett i modern tid).