• namespace

ta hem de gamla eller låt dem dö

De irriterar mig att svenska myndigheter inte pratar klarspråk kring hur allvarligt det här virus utbrottet faktiskt är. Människor måste kunna se sanningen i vitögat för att kunna ta de beslut som nu måste fattas. Ett sådant beslut är om man ska låta sin gamla mamma sitta kvar på vårdhemmet och med stor sannolikhet bli smittad och dö eller om man ska ta hem henne. Ni som kan ta hem era äldre släktingar och isolera dem i hemmet gör det!  Det går inte att stopa en spridning på vårdhem om inte hela personalen isoleras där tillsammans med patienterna dygnet runt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-27 09:11
    det handlar om två månader, förhoppningsvis är situationen en annan när det blir sommar och varmt väder

• Svar på tråden ta hem de gamla eller låt dem dö
  • hawthorne
    Kjell2 skrev 2020-03-27 09:44:17 följande:
    Finns det skyddsutrustning hemma?
    Kan alla i hushållet hygienrutiner och följer?
    Finns det möjlighet att hålla isolerade?
    Måste övriga i hushållet röra sig mycket ute?
    Är alla i hushållet idag utan smitta?
    Har den gamla ett vårdbehov som måste tas om hand?
    Är den gamla utan smitta idag?

Nåväl.

Det är ganska stor skillnad på ett äldreboende och ett privat hem. Bland annat i antalet personer som rör sig i lokalerna. 

Övriga kommentarer överflödiga.
  • Finansen7

Min mor finns tyvärr inte med oss längre men hon och de andra på hennes vårdhem var/är oerhört vårdkrävande. Med sjuksköterskor på plats hela tiden och läkare inom kort räckhåll. Och utbildad personal för äldrevård och anpassade rum. Det hade känns ännu osäkrare att ha henne hemma jmf med smittrisk av Corona på äldreboendet.

• hawthorne
    Disa35 skrev 2020-03-27 09:44:57 följande:
    Håller med om att det är brist på skyddsutrustning, men de hittar på alla möjliga kreativa lösningar runt om i landet.
    Dessutom finns det på boenderna vårdpersonal - proffs, som har hygienrutiner, som kan det här med att bedöma symptom och risker, som har vett att följa råden från MAS och FHM.
    Till skillnad från kreti och pleti därhemma.
    Absolut att de hittar på saker men det vaggar in folk i falsk säkerhet. Tyg osv i hemgjorda ansiktsmasker skyddar inte mot viruset. 

Hygienrutiner i all ära, men när förutsättningarna saknas, så fallerar det.

Men jag håller verkligen med dig om att människor i gemene man inte kan någonting om basal hygien och bara det är ett skäl att inte släpa hem åldringarna.
  • Kjell2
    hawthorne skrev 2020-03-27 09:46:15 följande:
    Nåväl.

Det är ganska stor skillnad på ett äldreboende och ett privat hem. Bland annat i antalet personer som rör sig i lokalerna. 

Övriga kommentarer överflödiga.
    Bor man på ett äldreboende är man nästan alltid vårdbehövande eller väldigt omsorgsbehövande. Professionell vård är väldigt svårt att ge hemma och att sörja för en omsorgskrävande äldre tungt.

• Disa35
    hawthorne skrev 2020-03-27 09:50:18 följande:

Absolut att de hittar på saker men det vaggar in folk i falsk säkerhet. Tyg osv i hemgjorda ansiktsmasker skyddar inte mot viruset. 

Hygienrutiner i all ära, men när förutsättningarna saknas, så fallerar det.

Men jag håller verkligen med dig om att människor i gemene man inte kan någonting om basal hygien och bara det är ett skäl att inte släpa hem åldringarna.

Tyg är kanske inte optimalt, nej (beror på tyget) - tyg med gladpack på insidan eller OH-film, sannolikt.

Nej herregud, låt de gamla vara där de är! Det är det absolut bästa man som anhörig kan göra
  • namespace
    Pope Joan II skrev 2020-03-27 09:30:17 följande:
    Ska de som tar hem åldringarna också vara isolerade då, eller hur menar du att de annars ska undgå att smittas? På ett vårdboende kan ju personal med symptom stanna hemma från jobbet i enlighet med direktiven som finns, men vad gör anhöriga som har gamla boende hemma när de fått symptom?
    om vi inte kunde skydda våra gränser från det här viruset hur ska vi kunna skydda vårdhem om de inte är helt isolerade från omvärlden? Att tro det är naivt.

Vad jag menar är att man gör som i Kina där hela familjen isolerar sig. Om man inte vill det så får man ta konsekvenserna. Eller rättare sagt de gamla och sjuka får ta konsikvenserna.

• Jemp
    Disa35 skrev 2020-03-27 09:54:34 följande:

Tyg är kanske inte optimalt, nej (beror på tyget) - tyg med gladpack på insidan eller OH-film, sannolikt.

Nej herregud, låt de gamla vara där de är! Det är det absolut bästa man som anhörig kan göra

Ja oh film i ett munskydd är nog effektivt mot smittspridning (om man får kanterna täta nog). Effektivt för syrebrist också.
  • hawthorne
    Disa35 skrev 2020-03-27 09:54:34 följande:
    Absolut är det så att det finns bättre och sämre alternativ men min poäng är att vi kommer att få smittspridning på och via äldreboenden pga bristen på skyddsutrustning men även för att personal inte vet hur det ska användas och kasseras.

• namespace
    Finansen7 skrev 2020-03-27 09:49:31 följande:

Min mor finns tyvärr inte med oss längre men hon och de andra på hennes vårdhem var/är oerhört vårdkrävande. Med sjuksköterskor på plats hela tiden och läkare inom kort räckhåll. Och utbildad personal för äldrevård och anpassade rum. Det hade känns ännu osäkrare att ha henne hemma jmf med smittrisk av Corona på äldreboendet.

självklart i fall där de är så sjuka så att en läkare måste vara ständigt närvarande så är situationen annorlunda , Om inte så har man gott om tid i karantän. Jag sitter själv nu och det är en anledning till att jag kan spenderar tid här på forumet  Cool
  • Disa35
    Jemp skrev 2020-03-27 09:57:38 följande:

Ja oh film i ett munskydd är nog effektivt mot smittspridning (om man får kanterna täta nog). Effektivt för syrebrist också.

Munskydd sitter inte åt så tätt att man inte får luft, och det är plastfilm på insidan av de "riktiga" också.
Svar på tråden ta hem de gamla eller låt dem dö