Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

ta hem de gamla eller låt dem dö

hawthorne skrev 2020-03-27 09:39:22 följande:
    Så är det oftast i vanliga fall, så är det inte i dagsläget iom att det saknas skyddsutrustning.
    Finns det skyddsutrustning hemma?
    Kan alla i hushållet hygienrutiner och följer?
    Finns det möjlighet att hålla isolerade?
    Måste övriga i hushållet röra sig mycket ute?
    Är alla i hushållet idag utan smitta?
    Har den gamla ett vårdbehov som måste tas om hand?
    Är den gamla utan smitta idag?

• Kjell2
    hawthorne skrev 2020-03-27 09:46:15 följande:
    Nåväl.

Det är ganska stor skillnad på ett äldreboende och ett privat hem. Bland annat i antalet personer som rör sig i lokalerna. 

Övriga kommentarer överflödiga.
    Bor man på ett äldreboende är man nästan alltid vårdbehövande eller väldigt omsorgsbehövande. Professionell vård är väldigt svårt att ge hemma och att sörja för en omsorgskrävande äldre tungt.

• Kjell2
    namespace skrev 2020-03-27 10:13:37 följande:
    Du har helt rätt i detta. Som jag förstått det så är smittrisken väldigt stor om man exemplevis sover i samma rum. Jag undrar hur det går för alla de invandrare som bor trångt med hela släkten inklämda i sina lägenheter? 

När jag skrev inlägget så var förutsättningen att hela familjen går i karantän. Alla sover i olika rum. Och man skyddar den äldre från barnen den första tiden.

En hel familj har idag väldigt svårt att gå i 100% karantän en längre tid, jobb ska skötas, mat behövs handlas och har man till på köpet en vårdkrävande åldring hemma blir det inte lättare. 

Att i praktiken isolera familjemedlemmar från varandra i ett hem är svårt. Badrum, kök och utrymmen är ofta gemensamma. Familjemedlemmars kunskap och disciplin kring hygienrutiner dålig. 

Plus det finns alltid risken att någon i familjen eller den gamla redan bär på smitta. Att då flytta runt människor ökar bara på smittspridningen.

• Kjell2
    namespace skrev 2020-03-27 10:44:43 följande:
    Jag har aldrig påstått att det skulle vara lätt. Jag har bara konstaterat det faktum att de inte finns någon möjlighet att skydda äldreboenden och att det finns en stor risk för smitta och död. Ingen kan påstå att smittrisken skulle vara i närheten så stor om en familj valde att ha hemma karantän (om utrymme finns). Det är inte mitt jobb att tala om för andra vilka ekonomiska eller moraliska beslut de ska ta. Tycker bara att när vi börjar fylla upp kylutrymmen med lik så ska det stå klart att det som hänt inte varit oundvikligt. Alla har ett val att göra nu. 

På sikt kommer vi troligtvis aldrig kunna skydda våra äldre från Corona. Är det så pass dåliga att de dör om de blir smittade kommer de göra det för eller senare oavsett vad vi gör.

Vad som är viktigt nu är att bromsa smittspridningen så att inte sjukvården överbelastas. Blir det fullt inom vården så kommer en del av de som skulle kunna överleva om de får vård dö i onödan. Att då flytta runt folk är kontraproduktivt.

• Kjell2
    storpappan skrev 2020-03-28 11:09:38 följande:

Här i Sthlm vill man fylla på alla tomma hotell med folk från trångbodda jättefamiljer från Rinkeby Tensta och hela Järvaområdet. Är det en bra ide eller bara slöseri med skattepengar?

Ett sätt att hjälpa hotellbolagen att inte gå i konkurs. Win-win
Svar på tråden ta hem de gamla eller låt dem dö