• namespace

ta hem de gamla eller låt dem dö

De irriterar mig att svenska myndigheter inte pratar klarspråk kring hur allvarligt det här virus utbrottet faktiskt är. Människor måste kunna se sanningen i vitögat för att kunna ta de beslut som nu måste fattas. Ett sådant beslut är om man ska låta sin gamla mamma sitta kvar på vårdhemmet och med stor sannolikhet bli smittad och dö eller om man ska ta hem henne. Ni som kan ta hem era äldre släktingar och isolera dem i hemmet gör det!  Det går inte att stopa en spridning på vårdhem om inte hela personalen isoleras där tillsammans med patienterna dygnet runt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-27 09:11
    det handlar om två månader, förhoppningsvis är situationen en annan när det blir sommar och varmt väder

• Svar på tråden ta hem de gamla eller låt dem dö
  • Ellie
    namespace skrev 2020-03-27 09:26:16 följande:
    jag tänker precis så som jag skrev, vad anser du vara dumt med det? 
    Det är väl så de bor i många fall i tex italien och spanien, och det har ju inte visat sig särskilt framgångsrikt.
  • Disa35
    hawthorne skrev 2020-03-27 09:58:35 följande:

Absolut är det så att det finns bättre och sämre alternativ men min poäng är att vi kommer att få smittspridning på och via äldreboenden pga bristen på skyddsutrustning men även för att personal inte vet hur det ska användas och kasseras.

Jag förstår din poäng och du har tyvärr rätt (om spridningen).

Men det skulle nog bli ännu värre om man tog hem de gamla - bara se på Italien och Spanien.
  • namespace
    Barbro45 skrev 2020-03-27 09:46:12 följande:
    Jag anser att den åtgärden är kontraproduktiv. Om vi ser hur smittspridningen ser ut i Italien. Spanien, USA samt bland nysvenskar. I alla dessa grupperar det kutym eller ekonomisk nödvändigt att äldre bor ihop med sina barn och barnbarn. Där har och är smittspridningen mycket snabb.
    Du har helt rätt i detta. Som jag förstått det så är smittrisken väldigt stor om man exemplevis sover i samma rum. Jag undrar hur det går för alla de invandrare som bor trångt med hela släkten inklämda i sina lägenheter? 

När jag skrev inlägget så var förutsättningen att hela familjen går i karantän. Alla sover i olika rum. Och man skyddar den äldre från barnen den första tiden.

• hawthorne
    Disa35 skrev 2020-03-27 10:13:35 följande:
    Jag förstår din poäng och du har tyvärr rätt (om spridningen).
    Men det skulle nog bli ännu värre om man tog hem de gamla - bara se på Italien och Spanien.
    Absolut!
    Att ta hem de gamla vore rena vansinnet och inte bara för coronans skull.
  • AmelieIsak

Tänkte argumentera mot din idé men jag orkar inte lägga energi på det. Herregud så ogenomtänkt. Jag blir helt utmattad av att låsa hur lite en del människor tänker igenom saker. Denna oförmåga att tänka först och tala sedan är det näst värsta viruset som går runt just nu.

• Kjell2
    namespace skrev 2020-03-27 10:13:37 följande:
    Du har helt rätt i detta. Som jag förstått det så är smittrisken väldigt stor om man exemplevis sover i samma rum. Jag undrar hur det går för alla de invandrare som bor trångt med hela släkten inklämda i sina lägenheter? 

När jag skrev inlägget så var förutsättningen att hela familjen går i karantän. Alla sover i olika rum. Och man skyddar den äldre från barnen den första tiden.

En hel familj har idag väldigt svårt att gå i 100% karantän en längre tid, jobb ska skötas, mat behövs handlas och har man till på köpet en vårdkrävande åldring hemma blir det inte lättare. 

Att i praktiken isolera familjemedlemmar från varandra i ett hem är svårt. Badrum, kök och utrymmen är ofta gemensamma. Familjemedlemmars kunskap och disciplin kring hygienrutiner dålig. 

Plus det finns alltid risken att någon i familjen eller den gamla redan bär på smitta. Att då flytta runt människor ökar bara på smittspridningen.

• Arlene
    namespace skrev 2020-03-27 09:09:09 följande:

De irriterar mig att svenska myndigheter inte pratar klarspråk kring hur allvarligt det här virus utbrottet faktiskt är. Människor måste kunna se sanningen i vitögat för att kunna ta de beslut som nu måste fattas. Ett sådant beslut är om man ska låta sin gamla mamma sitta kvar på vårdhemmet och med stor sannolikhet bli smittad och dö eller om man ska ta hem henne. Ni som kan ta hem era äldre släktingar och isolera dem i hemmet gör det!  Det går inte att stopa en spridning på vårdhem om inte hela personalen isoleras där tillsammans med patienterna dygnet runt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-27 09:11
    det handlar om två månader, förhoppningsvis är situationen en annan när det blir sommar och varmt väder

Men ska ni andra då aldrig gå ut och handla, göra ärenden osv.
    Vad händer om någon i familjen få minsta symptom på förkylning mm.
    Min mamma gick bort för ett par år sen men på hennes boende fanns ju sjuksköterska tillgänglig dygnet runt som kunde se till och hjälp de äldre om dom behövde det, de flesta som tog hand om dom äldre var undersköterskor med erfarenhet och tog hand om min mamma på ett fantastiskt sätt.
    Jag var så orolig när hon fick alzheimer och fick flytta in på boende men jag kan säga att hon kunde inte ha haft det bättre, underbar personal som tog hand om henne så bra.
    Dom hade bra hygienrutiner men kunde också avgöra om hon blev sjuk vad dom skulle göras.
    Jag skulle ha varit trygg med hennes boende om hon levt nu, vi jobbar ju, till viss del hemma men som sagt vi måste handla, hjälpa andra släktingar, vi har barn som går i högstadiet osv.
    Hade varit mycket farligare att vara hos oss för henne.
    Nu har vi en släkting som fyllde 100 år tidigare i år, Hon bor på ett fantastiskt äldreboende och hon trivs där hon numer känner sig trygg med andra boende som hon känner, personalen gör ju ändå saker med de äldre, dom kan sitta och sjunga tillsamman, läsa ihop osv.
    Personalen är där för deras skull, hemma finns inte samma tid att ta hand om och underhålla som på äldreboendet.
    Sen kan det ju finnas bättre och sämre boende förstås.
    Sen är det tråkigt att man inte kan träffas som det är nu.
    Men det är heller inte alla äldre som skulle må bra av få flytta ifrån sitt boende där dom är hemma och trygga för att bo någon annanstans för några månader och sen flytta tillbaka, det kan vara jobbiga omställningar för många äldre speciellt om man är dement t ex. Men det kan naturligtvis vara olika för olika personer.
    Vill den äldre flytta hem till släktingar och t ex barnen vill det också och har den möjligheten att ta hand om dom så går naturligtvis bra men många äldre har ju ett vårdbehov som inte är lika lätt att ta hand om i hemmet.
    De flesta på boende har ju något vårdbehov annars hade dom kanske bott kvar hemma med hemtjänst.
    Men självklart kan man göra olika och det är ju upp till varje familj vad man kan, vill och har möjlighet att göra.
  • namespace
    Kjell2 skrev 2020-03-27 10:22:01 följande:
    En hel familj har idag väldigt svårt att gå i 100% karantän en längre tid, jobb ska skötas, mat behövs handlas och har man till på köpet en vårdkrävande åldring hemma blir det inte lättare. 

Att i praktiken isolera familjemedlemmar från varandra i ett hem är svårt. Badrum, kök och utrymmen är ofta gemensamma. Familjemedlemmars kunskap och disciplin kring hygienrutiner dålig. 

Plus det finns alltid risken att någon i familjen eller den gamla redan bär på smitta. Att då flytta runt människor ökar bara på smittspridningen.
    Jag har aldrig påstått att det skulle vara lätt. Jag har bara konstaterat det faktum att de inte finns någon möjlighet att skydda äldreboenden och att det finns en stor risk för smitta och död. Ingen kan påstå att smittrisken skulle vara i närheten så stor om en familj valde att ha hemma karantän (om utrymme finns). Det är inte mitt jobb att tala om för andra vilka ekonomiska eller moraliska beslut de ska ta. Tycker bara att när vi börjar fylla upp kylutrymmen med lik så ska det stå klart att det som hänt inte varit oundvikligt. Alla har ett val att göra nu. 
  • Disa35
    namespace skrev 2020-03-27 10:44:43 följande:

Jag har aldrig påstått att det skulle vara lätt. Jag har bara konstaterat det faktum att de inte finns någon möjlighet att skydda äldreboenden och att det finns en stor risk för smitta och död. Ingen kan påstå att smittrisken skulle vara i närheten så stor om en familj valde att ha hemma karantän (om utrymme finns). Det är inte mitt jobb att tala om för andra vilka ekonomiska eller moraliska beslut de ska ta. Tycker bara att när vi börjar fylla upp kylutrymmen med lik så ska det stå klart att det som hänt inte varit oundvikligt. Alla har ett val att göra nu. 

Jag kan nästan lova dig att om vi tar hem våra gamla så kommer de där ishallarna att tas i bruk fortare än du anar
  • Kjell2
    namespace skrev 2020-03-27 10:44:43 följande:

På sikt kommer vi troligtvis aldrig kunna skydda våra äldre från Corona. Är det så pass dåliga att de dör om de blir smittade kommer de göra det för eller senare oavsett vad vi gör.

Vad som är viktigt nu är att bromsa smittspridningen så att inte sjukvården överbelastas. Blir det fullt inom vården så kommer en del av de som skulle kunna överleva om de får vård dö i onödan. Att då flytta runt folk är kontraproduktivt.

Svar på tråden ta hem de gamla eller låt dem dö