• Lilalila1234

NI SOM BUNKRAR!!

Ni som hamstrar eller bunkrar, vad är det ni förbereder er på?

Menar inte ni som varit och storhandlat eller köpt ett paket extra av något, menar er som köper konserver, mer än 24 rullar toapapper, 10 paket pulvermos???

Varför? Vad förbereder ni er på? I de provinser eller städer som drabbats hårdast av Corona så är affärer fortfarande öppna, man får handla.

De flesta karantäner är inte på mer än 2 veckor, varför behöver ni då pulvermos och konserver.

Värme och vatten är fortfarande fullt fungerande...

Vad är ni oroliga för och vad tror ni ska hända?

Mvh en som undrar

• Svar på tråden NI SOM BUNKRAR!!
  • honutannick

Jag undrar samma sak, man måste ju inte äta konserver bara för att man är hemma, laga mat kan man fortfarande göra

• Lilalila1234
    honutannick skrev 2020-03-17 14:09:27 följande:

Jag undrar samma sak, man måste ju inte äta konserver bara för att man är hemma, laga mat kan man fortfarande göra

Ja, de flesta har en frys och kyl tänker jag... så varför inte handla som vanligt?

Är genuint nyfiken.
  • Kjell2

Om vi blir smittade och rekommenderas att stanna hemma för att inte smitta andra. Vi gjorde en snabbkoll och räknade att vi klara oss i minst två veckor utan att handla. Vi fyllde på med några saker som vi hade lite av.

Då vi redan tidigare har försökt följa de mer allmänna rekommendationerna från MSB så var det mesta under kontroll.

• Heartgiver

Lustigt egentligen. Viruset kommer från Kina. I de flesta Asiatiska länder så använder man inte toapapper. Men när viruset efter ett tag så kommer till Sverige, vad gör svenskarna då då? Jo, börjar hamstra toapapper som galningar?

Hahaha... förlåt, men hur absurt är inte det?

Och vad ska dom ha allt papper till?

Ja, man börjar ju undra hur det står till alltså.

Om någon vet så förklara gärna i tråden varför det just är

toapapper som folk köper balar av.

• mommadearest

Ja alltså det där med toapapper fattar jag inte!! Diarre är inte ens en av de vanligaste symptomen man får av corona!? 

• Anna545

För att man ska ha mat hemma ifall man blir smittad och inte kan gå till affären antingen för att man mår för dåligt eller helt enkelt för att inte smitta andra. Dn förkylning kan hålla i sig rätt länge. Tror det är därför folk bunkrar. Man vet aldrig vad regeringen får för sig heller, rätt vad det är så blir det kanske obligatorisk karantän, kul att rusa till affären då med alla andra panikslagna innan allt stänger. Eller inte.

• S23

För att slippa åka till affären och på så sätt slippa smittspridning. Vi har en hel frysbox med kött sedan tidigare (egna djur) och har nu sett till att fylla på lagret med pasta, ris, potatis, lök. Smör i kylen. Grädde i frysen. Vi klarar oss nog läääänge. Men i nuläget handlar det framförallt om att inte behöva åka och handla. Helt enkelt isolera sig redan nu för att minska smittspridning. Ingen av oss arbetat för tillfället heller vilket gör att det känns ännu dummare att inte se till att ha mat hemma.

Också faktumet att vi i Sverige är otroligt beroende av importerad mat. Vad händer om leveranser utomlands ifrån börjar utebli?

Vi går inte runt och är rädda. Jag skulle lugnt kunna gå på en konsert utan att vara rädd för att bli smittad. Men då vi har förutsättningarna att undvika smitta (Både för vår egen och andras skull) så väljer vi att göra det.

För övrigt har vi oftast mycket mat hemma och skulle även utan att handla på oss säkerligen klara oss en månad och fortfarande äta BRA.

• Sasu

Undrar detta också. Folk bunkrar till och med kattmat, alltså 10kg säckar med kattmat. 10kg räcker 4-5 månader till mina 3 katter. FIck leta runt på 3 olika hemsidor för att kunna beställa hem en säck med kattmat för att det var slut överallt. Hittade inte den kattmaten de brukar äta, så fick ju bli ett annat märke. Idag tog också dasspappret slut på ica här. De i kassan säger att folk har blivit helt hysteriska.

• S23
    Sasu skrev 2020-03-17 19:36:54 följande:

Undrar detta också. Folk bunkrar till och med kattmat, alltså 10kg säckar med kattmat. 10kg räcker 4-5 månader till mina 3 katter. FIck leta runt på 3 olika hemsidor för att kunna beställa hem en säck med kattmat för att det var slut överallt. Hittade inte den kattmaten de brukar äta, så fick ju bli ett annat märke. Idag tog också dasspappret slut på ica här. De i kassan säger att folk har blivit helt hysteriska.

Vi har valt att köpa hem foder till vår hund som räcker åtminstone 1,5 månad (vi kör färskfoder och därför svårt att ha mer hemma). Helt enkelt av anledningen att inte behöva ge sig ut i onödan. Kattmat för nästan ett halvår är väl kanske överdrivet. Men jag anser att det faktiskt finns anledning till att "bunkra" för att minska smittspridning
  • Sasu
    S23 skrev 2020-03-17 19:44:17 följande:
    Vi har valt att köpa hem foder till vår hund som räcker åtminstone 1,5 månad (vi kör färskfoder och därför svårt att ha mer hemma). Helt enkelt av anledningen att inte behöva ge sig ut i onödan. Kattmat för nästan ett halvår är väl kanske överdrivet. Men jag anser att det faktiskt finns anledning till att "bunkra" för att minska smittspridning

Man kan ju bunkra med måtta, inte överdriva med 10-15pkt av varje sak. Vi har bunkrat, men vi visar hänsyn till våra medmänniskor och köper bara en extra paket. Folk bunkrar upp på ersättning och blöjor så pass att det tar slut i affärerna, föräldrar över hela landet letar runt i panik efter ersättning till sina barn. Medicin till barn är också slut överallt för att folk köper överdrivet mycket. Folk får gärna bunkra, men de får också visa hänsyn till sina medmänniskor runtomkring sig. 

Det borde vara en gräns på hur mycket man får köpa.

Svar på tråden NI SOM BUNKRAR!!