Inlägg från: Lilalila1234 |Visa alla inlägg
  • Lilalila1234

NI SOM BUNKRAR!!

Ni som hamstrar eller bunkrar, vad är det ni förbereder er på?

Menar inte ni som varit och storhandlat eller köpt ett paket extra av något, menar er som köper konserver, mer än 24 rullar toapapper, 10 paket pulvermos???

Varför? Vad förbereder ni er på? I de provinser eller städer som drabbats hårdast av Corona så är affärer fortfarande öppna, man får handla.

De flesta karantäner är inte på mer än 2 veckor, varför behöver ni då pulvermos och konserver.

Värme och vatten är fortfarande fullt fungerande...

Vad är ni oroliga för och vad tror ni ska hända?

Mvh en som undrar

• Svar på tråden NI SOM BUNKRAR!!
  • Lilalila1234
    honutannick skrev 2020-03-17 14:09:27 följande:

Jag undrar samma sak, man måste ju inte äta konserver bara för att man är hemma, laga mat kan man fortfarande göra

Ja, de flesta har en frys och kyl tänker jag... så varför inte handla som vanligt?

Är genuint nyfiken.
  • Lilalila1234
    Anna545 skrev 2020-03-17 15:43:58 följande:

För att man ska ha mat hemma ifall man blir smittad och inte kan gå till affären antingen för att man mår för dåligt eller helt enkelt för att inte smitta andra. Dn förkylning kan hålla i sig rätt länge. Tror det är därför folk bunkrar. Man vet aldrig vad regeringen får för sig heller, rätt vad det är så blir det kanske obligatorisk karantän, kul att rusa till affären då med alla andra panikslagna innan allt stänger. Eller inte.

Jo men med den logiken så kan du väl lika gärna börja förbereda dig för en översvämning varje gång det regnar?

INGA andra länder får inte gå och handla, inga!

Varför skulle en karantän i Sverige betyda att mat helt plötsligt inte blir tillgängligt?

Handeln fungerar fortfarande, tror du då att vi ska sättas i karantän och att all import kommer stanna av helt och hållet? Är det problemet?

Inget kommer ju stänga så vad håller ni på med?

Fattar att man vill ha så man klarar sig två veckor framåt men pulvermos ocv 600 rullar toapapper och paracetamol... njeee.
  • Lilalila1234
    Sasu skrev 2020-03-17 20:47:12 följande:

Man kan ju bunkra med måtta, inte överdriva med 10-15pkt av varje sak. Vi har bunkrat, men vi visar hänsyn till våra medmänniskor och köper bara en extra paket. Folk bunkrar upp på ersättning och blöjor så pass att det tar slut i affärerna, föräldrar över hela landet letar runt i panik efter ersättning till sina barn. Medicin till barn är också slut överallt för att folk köper överdrivet mycket. Folk får gärna bunkra, men de får också visa hänsyn till sina medmänniskor runtomkring sig. 

Det borde vara en gräns på hur mycket man får köpa.

Jag köpte saker hem som en vanlig storhandling, har inte köpt saker jag annars inte äter eller extra mycket av något.

Sen finns ju medicin och ersättning att köpa på typ nätet fortfarande så där förstår jag inte riktigt att folk börjar skrika över att barnen svälter men! Det är ändå sinnessjukt det här. Vad håller folk på med? VAD ÄR NI SÅ RÄDDA FÖR?

Svårt att bunkra och visa hänsyn dock, alla kan inte bunkra allt. Då tar saker slut.
  • Lilalila1234
    S23 skrev 2020-03-17 19:44:17 följande:

Vi har valt att köpa hem foder till vår hund som räcker åtminstone 1,5 månad (vi kör färskfoder och därför svårt att ha mer hemma). Helt enkelt av anledningen att inte behöva ge sig ut i onödan. Kattmat för nästan ett halvår är väl kanske överdrivet. Men jag anser att det faktiskt finns anledning till att "bunkra" för att minska smittspridning

Men förstår människor hur ett virus fungerar?

Är det någon som läser på? I wuhuan där karantän fortfarande råder och smittspridningen nu stannat av så är inte mataffärer stängda, det är inte så att du blir inlåst i lägenheten pga karantän och att du gör dina medmänniskor en tjänst nu igenom att köpa upp saker så du klarar dig i ett halvår. Så för vems skull bunkrar man? Inte smittspridningen och att drabba andra iallafall.
  • Lilalila1234
    S23 skrev 2020-03-17 17:28:13 följande:

För att slippa åka till affären och på så sätt slippa smittspridning. Vi har en hel frysbox med kött sedan tidigare (egna djur) och har nu sett till att fylla på lagret med pasta, ris, potatis, lök. Smör i kylen. Grädde i frysen. Vi klarar oss nog läääänge. Men i nuläget handlar det framförallt om att inte behöva åka och handla. Helt enkelt isolera sig redan nu för att minska smittspridning. Ingen av oss arbetat för tillfället heller vilket gör att det känns ännu dummare att inte se till att ha mat hemma.

Också faktumet att vi i Sverige är otroligt beroende av importerad mat. Vad händer om leveranser utomlands ifrån börjar utebli?

Vi går inte runt och är rädda. Jag skulle lugnt kunna gå på en konsert utan att vara rädd för att bli smittad. Men då vi har förutsättningarna att undvika smitta (Både för vår egen och andras skull) så väljer vi att göra det.

För övrigt har vi oftast mycket mat hemma och skulle även utan att handla på oss säkerligen klara oss en månad och fortfarande äta BRA.

Så du bunkrar för att slippa bli smittad men kan utan problem gå på konsert.. smart.

Ni är ju visst rädda.

Men tror ni påriktigt att leveranser kommer utebli?

Är ni preppers som går runt och är roliga för världens undergång jämt? Om man skall resonera på de sättet så bör man bunkra jämt och bereda sig på kärnvapenkrig m.m dygnet runt.

Tror du inte det är mer skadligt och större chans att handeln med omvärlden avtar om alla går runt och är livrädda och slutar göra saker helt och hållet förutom att trängas på Ica för att bunkra...
  • Lilalila1234
    Erkens mamma skrev 2020-03-18 00:09:49 följande:

Vi har handlat på oss för att klara oss i två-tre veckor ungefär.

Men med tre barn i tonåren hemma som nu dessutom inte heller får skollunch utan ska äta även den hemma går det åt mängder med mat.

Ett halvkilo pasta går åt till en lunch. En limpa bröd klarar sig ungefär 1 dag.

Det blir mängder med mat. Och mängder med toapapper.

Både jag och min man har jobb i samhällsviktiga yrken så vi har inte möjlighet att handla stup i kvarten under rådande tidspress.

Barn i tonåren kan väl handla själva? Men om det går åt mycket snabbare än innan är det väl inte att bunkra utan att bara storhandla?
Svar på tråden NI SOM BUNKRAR!!