• Lilalila1234

NI SOM BUNKRAR!!

Ni som hamstrar eller bunkrar, vad är det ni förbereder er på?

Menar inte ni som varit och storhandlat eller köpt ett paket extra av något, menar er som köper konserver, mer än 24 rullar toapapper, 10 paket pulvermos???

Varför? Vad förbereder ni er på? I de provinser eller städer som drabbats hårdast av Corona så är affärer fortfarande öppna, man får handla.

De flesta karantäner är inte på mer än 2 veckor, varför behöver ni då pulvermos och konserver.

Värme och vatten är fortfarande fullt fungerande...

Vad är ni oroliga för och vad tror ni ska hända?

Mvh en som undrar

• Svar på tråden NI SOM BUNKRAR!!
  • Erkens mamma

Vi har handlat på oss för att klara oss i två-tre veckor ungefär.

Men med tre barn i tonåren hemma som nu dessutom inte heller får skollunch utan ska äta även den hemma går det åt mängder med mat.

Ett halvkilo pasta går åt till en lunch. En limpa bröd klarar sig ungefär 1 dag.

Det blir mängder med mat. Och mängder med toapapper.

Både jag och min man har jobb i samhällsviktiga yrken så vi har inte möjlighet att handla stup i kvarten under rådande tidspress.

• Lilalila1234
    Erkens mamma skrev 2020-03-18 00:09:49 följande:

Men med tre barn i tonåren hemma som nu dessutom inte heller får skollunch utan ska äta även den hemma går det åt mängder med mat.

Ett halvkilo pasta går åt till en lunch. En limpa bröd klarar sig ungefär 1 dag.

Både jag och min man har jobb i samhällsviktiga yrken så vi har inte möjlighet att handla stup i kvarten under rådande tidspress.

Barn i tonåren kan väl handla själva? Men om det går åt mycket snabbare än innan är det väl inte att bunkra utan att bara storhandla?
  • Erkens mamma
    Lilalila1234 skrev 2020-03-18 00:14:56 följande:

Barn i tonåren kan väl handla själva? Men om det går åt mycket snabbare än innan är det väl inte att bunkra utan att bara storhandla?

Jodå handla kan dem men det blir väldigt sällan billigt eller nyttigt.. är inget vidare att åka med kassar på bussen heller. Är en bit till hållplatsen från vårt hus..

Det jag menar är att om någon annan som bor i ensamhushåll hade sett min vagn hade den personen med all säkerhet stämplat mig som bunkrare. Mängden mat beror ju också på storleken på hushållet.
  • Aniiee
    Kjell2 skrev 2020-03-17 21:13:38 följande:
    Om jag blir blir smittad av Corona kommer jag inte vilja, och knappas få, gå ut och handla. Jag vill inte sprida smittan till flera. Detta även om jag bara är lite sjuk. Alltså saker hemma så vi klarar oss i två veckor.

Troligtvis är inte det  nödvändigt då jag kan få förnödenheter levererade av vänner.

Nu innebar detta bara lite komplettering förra veckan då vi har rätt bra med käk i frys och skafferi
    Senaste rönen säger att man smittar ca 5 dagar före och 7 dagar efter sjukdommen bryter ut och du får symptom. Ungefär som de flesta andra virus. Har du börjat tillfriskna så smittar du inte heller längre. Självklart ska du minimera riskenf ör att sprida smittan, men är du väl sjuk så är det "för sen för nollvision".

Dock var studien jag läste liten men tydilgen är flera forskare och Kina är inne på samma spår
    I have a growing lack of disgust for you
  • svartakatten98

Måste va sociala medier. Att det kommit bilder från andra länder på tomma hyllor och toapapperbråk. Jag baserar det på att jag varit lite ifrån sociala medier senaste tiden, och hade därför ingen aning om vad som pågick när jag likt vilken dag som helst gick till affären i fredags för att inhandla det vanliga. Uppenbarligen kunde inte butikerna förutse det heller. 

• S23
    Lilalila1234 skrev 2020-03-17 23:58:21 följande:

Så du bunkrar för att slippa bli smittad men kan utan problem gå på konsert.. smart.

Ni är ju visst rädda.

Men tror ni påriktigt att leveranser kommer utebli?

Är ni preppers som går runt och är roliga för världens undergång jämt? Om man skall resonera på de sättet så bör man bunkra jämt och bereda sig på kärnvapenkrig m.m dygnet runt.

Tror du inte det är mer skadligt och större chans att handeln med omvärlden avtar om alla går runt och är livrädda och slutar göra saker helt och hållet förutom att trängas på Ica för att bunkra...

Det jag säger är att jag egentligen inte är RÄDD för smittan för egen del. Vi har möjlighet att handla Lite mer än vad vi normalt sett gör (hundmat för 1,5 månaf kan vi ha hemma annars också, men Inte alltid, nu ser vi till att ha det nu, för att slippa ut till affärer) det jag menar när jag säger att jag skulle kunna gå på konsert är att göra tydligt att jag inte är RÄDD för egen del. Sedan skulle jag absolut inte gå på konsert nu, då jag anser det onödigt (speciellt då vi i princip aldrig går på konsert annars).

Och JA. Vi vill gärna ALLTID ha mat för för två veckor hemma. För att inte vara beroende av omvärlden totalt.

Jag vill inte lägga all min tillit i att våra system fungerar som normalt. Detta gäller även handel med andra länder. Nej jag tror inte att maten kommer ta SLUT. Men när

Den allmänna smittspridningen är ett faktum om några veckor och Stockholm isoleras. Hittills följer våra grafer Italiens ganska väl, så jag finner det inte orimligt att det blir så. I ett sådant läge vill jag inte vara med och bidra till smittspridning.

För oss handlar detta inte om att handla så fruktansvärt mycket mer än normalt. Två förpackningar extra ris räcker ganska långt. Extra potatis. Jag tycker inte vi ska förlita oss till att samhället alltid skall rädda oss i ett nödläge. Det betyder dock inte att vi måste köpa på oss toapapper för ett halvår
  • hallosan

Jag förstår inte heller, vad ska man med toapapper till... Använder man det till att förvara mat i? Eller ska man ha det som munskydd?? Inte som att man torkar händer med toapapper..

Jag skulle handla några saker på affären igår och i regel brukar det vara lite folk vid den tiden men då var det helt sjukt, folk var som gamar, sprang in i mig, helt fokuserade på att bunkra.

Och personalen fick lugna flera bedrövade kunder med att det som fylldes på på förmiddagen redan var slut.

På apoteket stod det nån som skällde på personalen över att handspriten var slut och att det var deras fel.

Man undrar ju vad det beror på. Hamstrar ingen tvål tex? Skyddsmasker är slut, trots att de flesta sorter inte ens skyddar.

Folk blir som robotar, jävligt obehagligt..

• gullegumman1

Tycker att det är sjukt att vissa bara tänker på sig själva och bunkrar i orimliga mängder. Såg en bild på twitter där någon hade köpt säkert 20 flaskor tvål och jag kan inte förstå mig på det, en enda flaska räcker ju ändå rätt länge? Det är klart att det skapas panik och en kedjereaktion av bunkring när folk inte kan handla och tänka på andras behov på samma gång. 

• Disa35

I Amerika bunkras det tydligen skjutvapen - undrar vad tanken med det är?

• Kusinen
    bra03 skrev 2020-03-17 20:59:07 följande:

Blir man sjuk så är man väl knappast sjuk i en månad. Som influensa visst man kan må risigt i säg fyra dagar men sen brukar de flesta orka ta sig till affären. Varför handla för månader...

Jag har inte hamstrat en grej och har fortfarande lika lite eller mycket som annars. Och halsont är inget skäl till att inte kunna ta sig de få metrar vi har till närmaste butik.

Folk överdriver som om det vore krig i landet

Fast det är väl just det man inte kan. Först ska man bli helt frisk utan minsta symptom och frisk i två dagar innan man får gå till affären. Det skulle ju utan problem kunna 3-4 veckor utan problem. Halsont är ett gigantisk skäl till att inte gå till affären!
  • S23
    Kusinen skrev 2020-03-18 21:13:46 följande:

Fast det är väl just det man inte kan. Först ska man bli helt frisk utan minsta symptom och frisk i två dagar innan man får gå till affären. Det skulle ju utan problem kunna 3-4 veckor utan problem. Halsont är ett gigantisk skäl till att inte gå till affären!

Speciellt om man är flera i familjen som blir sjuka efter varandra. Alltså överlappar varandra. Då blir det lång tid det handlar om ifall man ser övriga familjemedlemmar som eventuella smittbärare som också bör isoleras
  • atea
    Disa35 skrev 2020-03-18 21:07:31 följande:

I Amerika bunkras det tydligen skjutvapen - undrar vad tanken med det är?

Jag gissar att de vill förbereda sig på en eventuell samhällskollaps. Typ att de ska kunna försvara sig ifall funktioner som polis och militär inte kan upprätthålla lag och ordning längre. Men det är bara en liten gissning. Flört
  • bra03

Tydligen är idioti mer smittsamt än Corona jag handlar och går ut när jag själv orkar, inte för att andra idioter inte vågar!

Kusinen skrev 2020-03-18 21:13:46 följande:

• Kusinen
    bra03 skrev 2020-03-18 23:41:30 följande:

Tydligen är idioti mer smittsamt än Corona jag handlar och går ut när jag själv orkar, inte för att andra idioter inte vågar!

Du tycker inte att det är lämpligt att följa de regler som finns som är frqmtagna för att misnska elastning på sjukvård och för att minska riskerna för personer i riskgrupp?

Jag tycker mer det handlar om att vara solidarisk och visa hänsyn till sina medmänniskor än att vara rädd. Det finns ju tydliga riktlinjer kring detta aom är framtagna av experter och jag see ingen anledning att inte följa dessa oavsett om man är rädd eller ej. Tvärtom känns de självklara att följa för mina medmänniskors och samhällets bästa.
  • molly50

Vi har kanske handlat ett par extra paket med pasta eller en extra flaska med tvål.
    Men absolut inte bunkrat.
    Varför i hela friden gör man det?
    Kan man inte själv gå och handla,om man blir sjuk,så har man kanske någon annan som kan hjälpa till?
    Att köpa på sig tonvis med toapapper,litervis med handsprit eller flera paket med alvedon tycker jag är egoistiskt och respektlöst gentemot sina medmänniskor.
    De som verkligen behöver kan ju bli utan. Tänker man inte på det?
    Här där jag bor har det inte varit någon bunkring vad jag har kunnat se.
    Men det förekommer ju uppenbarligen på andra ställen. Det är ju helt galet! 

• Gameofthrones
    Erkens mamma skrev 2020-03-18 00:09:49 följande:

Hahahaha, känner igen mig. Men vi bunkrar inte.

Man måste ha en sådan framförhållning. Vi är 5 stycken det går åt.  Jag handlar för att det tar slut snabbt. Toarullar har jag köpt familjepkt, så det behövs inte på ett tag. Vi storhandlar som vanligt och komletteringshandlar. Istället för köpa två bröd pkt så köper jag tre fryser in. Om det skulle vara slut i butiken så bakar jag mer än gärna. Har man pasta maskin hemma ägg och mjöl det räcker =) Det är smågrejer jag köper lite extra annars är det som vanligt här hemma. 
Svar på tråden NI SOM BUNKRAR!!